Дослідження правлять майбутнім (ч.3, епілог)

Блок «ВІДКРИТІ БІБЛІОТЕКИ / БІБЛІОТЕКИ САМООБСЛУГОВУВАННЯ»

Чи були в муніципалітеті відкриті бібліотеки (тобто відкриті на вулиці для самообслуговування) у 2019 році?

Відсоток респондентів:  Так – 97,9%, Ні – 2,1%

Чи було вікове обмеження для користування відкритою(ими) бібліотекою(ами) у 2019 році?

Відсоток респондентів: Так – 51,6%,  Ні –  48,4%

Лише жителі вашого муніципалітету мають можливість користуватся відкритою(ими) бібліотекою(ами) у 2019 році?

Відсоток респондентів: Так – 9,5%, Ні – 90,5%.

Блок «РОБОТА ПОЗА МЕЖАМИ БІБЛІОТЕКИ»

Чи пропонувала бібліотека у 2019 році позабібліотечні форми обслуговування?

Відсоток респондентів: Так – 64,9%,  Ні – 35,1%

Які форми і місця обслуговування використовувались поза межами бібліотеки у 2019 році?

Серед відповідей відібрала:

Доставка матеріалів до дитячих садків; сейфи для ясел та дитячих садків; обслуговування;  мобільна бібліотека (Бібліобус, Книжковий автобус); бронювання фургону (маленький автобус); Mobibben (контейнерна бібліотека); бібліотечний велосипед на пляжі та біля ратуші; літня бібліотека; співпраця з місцевим кінотеатром; обслуговування громадян: у власному домі,  пансіонатах для літніх людей, психіатричній лікарні в Слагельсе,  притулку для бездомних,  в’язниці; розмова про книгу в церкві; бібліотечні станції в супермаркетах і залах; книжкова шафа в мінливих місцях, таких як магазини та спортзали; вантажний велосипед по місту; книжкові шафи для школи, дитячих організацій;  тощо.

Блок «НОВЕ БУДІВНИЦТВО ТА РЕМОНТ»

Чи були у 2019 р. завершені проекти в муніципалітеті у вигляді: – Будівництва нової бібліотеки?

Відсоток респондентів: Так – 3,1%, Ні – 96,9%

Чи були завершені проекти в муніципалітеті у вигляді: – Перенесення бібліотеки в інше місце?

Відсоток респондентів: Так – 7,2%,  Ні – 92,8%

Чи були завершені проекти в муніципалітеті у вигляді: – Переобладнання існуючих бібліотек?

Відсоток респондентів: Так – 41,2%,  Ні – 58,8%

Чи були в муніципалітеті завершені проекти у 2019 році у вигляді: – Реконструкції існуючих бібліотек?

Відсоток респондентів: Так – 14,4%, Ні – 85,6%

Чи існують поточні плани муніципалітету щодо реалізації проектів у вигляді: – Перенесення бібліотеки в інше місце?

Відсоток респондентів: Так – 19,6%, Ні – 80,4%

Чи існують поточні плани муніципалітету щодо реалізації проектів у формі: – Переобладнання існуючих бібліотек?

Відсоток респондентів: Так – 43,3%,  Ні – 56,7%

Чи існують поточні плани в муніципалітеті щодо реалізації проектів у формі: – Реконструкції існуючих бібліотек?

Відсоток респондентів: Так – 14,4%,  Ні – 85,6%

Детальніше про дослідження тут 

ЕПІЛОГ.

Ознайомившись із дослідженням можна констатувати, що на успішність данських публічних бібліотек в муніципалітетах впливає:

Наявність стратегічного плану розвитку бібліотеки та залученість бібліотек до стратегічних планів муніципалітету, інших поважних місцевих інституцій.

 І це не дивно, адже стратегічне планування використовують для того, щоб змінити себе, вийти з безнадійних ситуацій, які сформувались зовні та в середині бібліотеки. Спроба надати відповіді на питання:

 1) для чого ми створені і для кого працюємо?

 2) що ми хочемо робити і куди рухатися?

3) як і за допомогою яких ресурсів ми будемо це робити?

допоможе отримати  «нове дихання», вирішувати нові завдання й бути успішними в своїй громаді / середовищі навіть в умовах військового стану.

  Формування звички й потреби у читанні, розвиток мовлення . 

В Україні Кабінет міністрів України схвалив стратегію розвитку читання на 2023–2032 роки «Читання як життєва стратегія». На жаль, ситуація з оновленням бібліотечних фондів  в бібліотеках України є особливо гострою та болючою. Ще більш ускладнили ситуацію війна та постанова КМУ від 09.06.2021 року No 590 (бібліотеки практично залишилися без можливості здійснювати передплату періодичних видань та закупівлю нових книг за кошти місцевих бюджетів). Але ж для більшості українських колег нові виклики – нові рішення: активізувались акції «Подаруй книгу бібліотеці», організовано челенджі, марафони;  налагоджено співпрацю з видавництвами та авторами; використовуються обмінно-резервні фонди (у т.ч. Національної бібліотеки України імені Ярослава Мудрого ) долученились до  благодійних проектів та конкурсів ( «Книжкові гранти для бібліотек України», який спільно впроваджують Українська асоціація видавців та книгорозповсюджувачів і Благодійний Фонд Бібліотечна Країна (Жива сучасна бібліотека – БФ Бібліотечна країна тощо (див. допис від 14 Березня, 2023  ) .

Просування цифрової грамотності серед своїх користувачів. 

Значна кількість українських бібліотек входить до  Мережі Хабів цифрової освіти, тобто бібліотеки стали тим місцем, де кожен громадянин може безоплатно здобути цифрові навички та отримати доступ до цифрових послуг .

У той же час для багатьох українських бібліотек базового рівня питання  питання електронного сервісу, е-сервісу залишається відкритим …

Лише 15,5 % данських публічних бібліотек не залучали до співпраці своїх громадян, волонтерів.

З початку повномасштабного вторгнення у кожному регіоні значна частина українських бібліотек перетворилися на справжні волонтерські хаби, шелтери, бібліотечні укриття (див. допис від 15 Жовтня, 2022 https://oth.nlu.org.ua/?p=6642 ) Важливо, що б ці напрацювання, отриманий досвід не розчинилися у мирний час, адже важливу роль у сприянні інноваціям відіграє розбудова налагодженого партнерства бібліотеки з ключовими стейкхолдерами. Вибудовані взаємовідносини із співробітниками, владою, медіа, різними освітніми та культурними установами, організаціями, користувачами бібліотек, переселенцями,  жителями громад, та іншими особами – задають вектор розвитку бібліотекам.

Медіаграмотність.  61,9% данських бібліотек впровадили курси з отримання навичок виявляти фейки та маніпуляції у ЗМІ чи соцмережах. 

З перших днів повномасштабного вторгнення українці проявили надзвичайну стійкість і виступили єдиним інформаційним фронтом проти держави-агресора. Бібліотеки продемонстрували свою майстерність відбивати ворожу пропаганду та дезінформацію. Але ж  ворог так само вдосконалює свої методи.

Розвиток медіаграмотності серед користувачів ( з фокусом — на формування навичок критичного мислення та імунітету до маніпуляцій громадською свідомістю та пропаганди) залишається однією зі стратегічно важливих завдань для бібліотек.

У 2019 році  41,2%  данських бібліотек було переобладнено, реконструкцію пройшли  – 14,4%. Показники вражають. Навіть у мирний час такими темпами модернізації бібліотек не могли похвалитись більшість сільських і селищних територіальних громад.  Через російську агресію в Україні постраждав вже 1271 об’єкт культурної інфраструктури , серед них бібліотеки – 479 од. (за даними МКІП).   Станом на лютий 2023 року 3098 закладів освіти пошкоджено, 438 — повністю зруйновано (а це і шкільні бібліотеки). Уряд планує спрямувати на відбудову закладів культури 1-2% від закладених на відновлення України коштів, що становить $3,8 млрд.

В умовах сьогодення гостро постає питання забезпечення населення бібліотечними послугами в деокупованих громадах. Маємо приклади громад, які знаходять можливості у такий непростий час відновлювати бібліотеки (Чернігівська ОУНБ,  Чернігівська Центральна міська бібліотека імені М.М.  Коцюбинського, Ірпінська міська публічна бібліотека імені Максима Рильського, Солдатська сільська бібліотека-філія Тростянецької ТГ, Охтирська публічна бібліотека та ін.).  Набагато складніша ситуація в громадах, де бібліотеки було фізично знищено.   Однією з можливих альтернатив, здатною забезпечити населення мінімальним доступом до інформації – продумана організація нестаціонарного бібліотечного обслуговування.

64,9% успішних данських бібліотек використовує різноманітні форми обслуговування поза межами стаціонарної бібліотеки.

З міркувань економічності та потреб збереження єдиного бібліотечного та інформаційного простору на основі кооперування та взаємодії бібліотек у мережах однієї або кількох територій, саме форми нестаціонарного обслуговування, можуть запропонувати якісну альтернативу стаціонарному бібліотечному обслуговуванню (див. статтю в УБЕ «Нестаціонарне бібліотечне обслуговування» та методичний посібник «Організація нестаціонарного бібліотечного обслуговування населення: історія та сучасність», розроблений НМВ НБУ ім. Ярослава Мудрого 

 

Сталевих нервів, наснаги, надійного тилу та мирного неба !

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.

Optionally add an image (JPEG only)