Бібліотечні кроссекторальні проєкти у сфері культури та освіти: нові формати співпраці (ч. 1)

Кроссекторальні проєкти бібліотек є важливим інструментом для розвитку освітніх, культурних і соціальних ініціатив. Взаємодія з іншими секторами дозволяє бібліотекам збільшити свою роль у суспільстві, пропонуючи не лише доступ до книг, а й широкий спектр культурно-освітніх послуг. Завдяки співпраці з освітніми закладами, культурними установами, громадськими організаціями та міжнародними фондами, бібліотеки можуть створювати інноваційні проєкти, що впливають на різні аспекти громадського життя.

Цьогоріч на Всеукраїнській науково-практичній конференції з міжнародною участю «V ОдесаБібліоСаміт» в рамках Інтелект-форуму 2024, питанням кроссекторального партнерства бібліотек був присвячений Шоукейс «Кроссекторальні партнерства у сфері культури та креативних індустрій: успішні практики, можливості та виклики».

Учасники Форуму ділилися досвідом успішних практик кроссекторального партнерства з бібліотеками. Так, Олена Кваша, продюсер філії акціонерного товариства «Національна суспільна телерадіокомпанія України» «Одеська регіональна дирекція» та Світлана Бондар, завідувачка літературно-драматичною частиною Одеського академічного українського музично-драматичного театру ім. В. Василька, розповіли про досвід  співпраці з Одеською національною науковою бібліотекою, результатом якого стали креативні проєкти зі своєю аудиторією. Так, було започатковано низку спільних ініціатив: телевізійні та радіовистави, проведення спільних акцій із висвітленням у ЗМІ, телевізійні виступи бібліотечних фахівців тощо.

Про досвід реалізації  кроссекторальних проєктів, дотичних до бібліотек та промоції читання, розповіла Тетяна Токарчукголовний зберігач Одеського національного художнього музею. Це і творчі сніданки у дворику музею, і лекції, і театралізовані постановки, кіно у музею, благодійні концерти, між виставкові проєкти, співпраця з бібліотеками та учбовими закладами.

Про проєкти Одеської національної наукової бібліотеки, реалізовані у партнерстві, розповіла заступник генерального директора Одеської національної наукової бібліотеки з наукової роботи та інформатизації Ліна Арюпіна. Зокрема, такі проєкти, як: «Українська книга на Одещині», «Діалоги»  – вистава-променад у бібліотеці, Ніч в бібліотеці «Поетика кохання», «Україна: історія, культура. Ідентичність», родинне свято «Борщова екскурсія Одещиною: єдність в різноманітті».

Тож бібліотеки активно долучаються до реалізації кроссекторальних проєктів у сфері культури та освіти, залучаючи партнерів із різних галузей.

  Проєкти в кроссекторальному партнерстві з освітніми установами

Бібліотеки часто виступають партнерами навчальних закладів, надаючи інфраструктуру, ресурси та фахівців для підтримки освітніх ініціатив. Ця співпраця охоплює як навчальні програми, так і заходи для всебічного розвитку дітей і молоді.

  Спільні освітні проєкти: Бібліотеки працюють з університетами та школами над реалізацією освітніх програм, які можуть включати тематичні лекції, майстер-класи, курси з цифрової грамотності та інформаційної культури. Наприклад, проєкти з розвитку навичок медіаграмотності серед школярів допомагають підвищити рівень критичного мислення та навички роботи з інформацією. В Україні публічні бібліотеки активно співпрацюють з платформою Дія.Цифрова освіта, пропонуючи курси для школярів і дорослих з освоєння цифрових технологій.

Так, Бібліотека для дітей ім. О.Довженка  м. Чернігів реалізується проєкт “Скриня Дослідника Чернігів”. Кожна зустріч в межах проєкту присвячена окремій стихії. Проєкт «Скриня дослідника» – це набір різних елементів, які надихають дітей до гри та проведення часу в міському громадському просторі. Проєкт розрахований на дітей молодшого шкільного віку. Його мета – не тільки створити дитячий простір в місті, але допомогти дітям цікаво досліджувати навколишній світ.

Черкаська Міська Бібліотека проводяться навчання фінансової грамотності для дітей з сімей загиблих, отримавших поранення чи полонених воїнів. В ігровій формі, спеціалісти з фінансової грамотності Fincode school формують в дитини свідоме ставлення до грошей, пояснюють про фінансову сферу життя.

Тернопільська обласна біблiотека для молоді – #tobm провела IT-табір для підлітків. 5 днів на учасників очікували цікаві заняття і власні проєкти в Мультимедійній лабораторії “МедіаСтарт”. Юні учасники ознайомилися з поняттям, історією розвитку та складовими штучного інтелекту, корисними сервісами, правилами спілкування з ШІ для отримання правильних результатів, навчалися азам графічного дизайну.

Полтавська обласна універсальна наукова бібліотека імені І.П.Котляревського з успіхом тривав курс для юних користувачів «Комп’ютерна абетка».

Цей курс розрахований на групи дітей, яких будуть навчати роботі за комп’ютером та планшетом, розвивати творчі здібності у роботі з гаджетами, а також вести бесіди стосовно безпеки поводження на сайтах та в соціальних мережах.

Київська обласна бібліотека для дітей провела курс з графічного дизайну. У рамках курсу графічного дизайну для студентів та дітей Київщини була можливість опанувати такі графічні редактори, як фотошоп, Movavi та інші. Курс складається з кількох модулів, першим із яких був фотошоп. Наступний курс – моделювання одягу. Організатори курсу надають можливість використовувати спеціальні графічні планшети та комп’ютери, що значно полегшує процес опанування програмного забезпечення та дозволяє зосередитись на творчому процесі.

Організатори співпрацюють з Університетом технологій і дизайну, зокрема зі спеціалізованою кафедрою, що забезпечує видачу сертифікатів учасникам курсу. Це свідчить про серйозний підхід до викладання та професійну якість наданої освіти. Співпраця з Університетом технологій і дизайну відкриває додаткові можливості для отримання якісної освіти мешканцями Київщини та сприяє розвитку та популяризації графічного дизайну в регіоні.

У Публічна бібліотека Бучанської громади застосували новаторські методи вивчення історії України.

Проєкт Наталі Омельчук «Спогади в коробках» допомагає вивчати історію цікаво за допомогою ефективних авторських методів тренування пам’яті, а також із розповідями, особливою коробкою, завданнями, наліпками та артефактами. Ненудна Історія України з цікавими розповідями і особливою коробкою, в якій є артефакти – копії музейних експонатів та прикрас, багато цікавих матеріалів, які допомагають відкривати минуле нашої країни і проводити паралелі з теперішнім.

Робочий зошит, карта, записник та спеціальні стікери із завданнями допомагають структурувати інформацію у відповідності до хронології та фактів, краще запам’ятовувати інформацію, а найголовніше – полюбити історію та пробудити інтерес до вивчення та дослідження.

Окремо плануються подібні заняття та лекції з історії для дорослих, а також розробка відповідного онлайн-курсу.

Курс «Спогади в коробках» організовує бучанський благодійний фонд «Повір у себе» за медіа підтримки ГО «Інститут сталого розвитку громад» та фінансування Міжнародного фонду «Відродження».

Бібліотека-філія № 1 ЗК «Вінницька міська централізована бібліотечна система», Вінницький літературно-меморіальний музей імені М. М. Коцюбинського та Вінницький ліцей №9 цьогоріч підписали Меморандум про співпрацю.

Головною метою співпраці є залучення молоді до національної та світової історико-культурної спадщини з метою формування громадянина України з високим національним культурним потенціалом. Також покращиться активність користувачів бібліотечним фондом, що наблизить книги до користувачів. Зокрема, угода сприятиме художньо-естетичному вихованню дітей та молоді й проведенню спільних заходів.

Відповідно до укладеного договору, співпраця проходитиме за наступними напрямками: участь в підготовці та проведенні спільних соціокультурних заходів і творчих проєктів; участь в заходах, науково-методичних конференціях, семінарах, фестивалях і конкурсах, які проводять учасники; залучення працівників для проведення теоретичних та практичних занять на відповідних освітніх програмах; організація взаємовикористання інформаційних ресурсів; участь в підвищенні професійного рівня діячів різних галузей шляхом організації тренінгів, конференцій, семінарів тощо.

    Інформаційна підтримка для студентів: Бібліотеки забезпечують студентів доступом до наукових ресурсів та баз даних, важливих для освітнього процесу. Наприклад, у багатьох університетських бібліотеках США діють партнерські програми з освітніми платформами, такими як Coursera та edX, що дозволяє студентам отримувати додаткову освіту за допомогою онлайн-курсів.

Бібліотекарі відділу мистецтв Кіровоградська обласна бібліотека для юнацтва ім. Є. Маланюка провели на замовлення студентів ЦДУ ім. Володимира Винниченка майстерню “Мистецтво дизайну преси”.

Учасники мали змогу дізнатися більше про принципи гармонійної побудови газетної сторінки, добір кольорів, шрифтів та ілюстрацій, а також про програми, де можна працювати з макетами газет.

Обласна універсальна наукова бібліотека ім.Д.Чижевського вже стало традицією у вересні, на початку навчального року, проводити у відділі мистецтв бібліотеки інтерактивні заняття зі студентською молоддю.

Цього разу до книгозбірні завітали студенти-першокурсники факультету педагогіки, психології та мистецтв Центральноукраїнського державного університету імені Володимира Винниченка. Для майбутніх художників і дизайнерів була підготовлена цікава програма: перегляд документальної стрічки, знайомство з діючими експозиціями та з новинками літератури.

Хмельницька обласна бібліотека для молоді відбувся крутий майстер-клас зі створення стильного постеру в стилі Lego. Спікерами майстер-класу виступили студенти Херсонського національного технічного університету та члени ХОМО “Центр креативної творчості «БумІдей».

Нещодавно Західноукраїнський національний університет та Тернопільська обласна універсальна наукова бібліотека підписали меморандум про співпрацю, зокрема, про реалізацію програм та ініціатив, спрямованих на підтримку психічного здоров’я та резильєнтності, обмін досвідом, створення платформ та майданчиків для інформаційної роботи щодо важливості формування навичок допсихологічної допомоги та турботи про ментальне здоров’я, проведення семінарів, тренінгів та консультувань, розвиток психологічної культури серед користувачів книгозбірні та бібліотекарів.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.

Optionally add an image (JPEG only)