Дослідження правлять майбутнім (ч.1)

       «Почніть робити те, що потрібно. Потім робіть те, що можливо.

І ви раптом виявите, що робите неможливе» (Св.Франциск Асізський)

    Різноманітні загальнодержавні, регіональні і локальні соціологічні дослідження набули сталої практики у бібліотечному середовищі.

Так, НБУ ім. Ярослава Мудрого видано вже 50 випусків інформаційно-аналітичного бюлетеня «Соціологічні дослідження в бібліотеках»,  удоступнений для загального користування на сайті електронної бібліотеки «Культура України» (https://elib.nlu.org.ua/object.html?id=8737 ). Випуски «С. д. в б.» є важливим джерелом інформації про стан бібліотечної справи в України, починаючи з 1990-х років, за багатьма складовими (кадри, фонди, користувачі, місце бібліотек у соціокультурному просторі тощо), динаміку змін читацьких інтересів, професійних якостей бібліотекарів, комплектування фондів та ін.

У цьому сенсі  не можна не пригадати про постачальника інформації для досліджень – бібліотечну статистику, яка полягає в узагальненні даних і у виявленні закономірностей явищ в конкретних умовах місця та часу.

Сьогодні пропоную вибіркове ознайомлення з Барометром бібліотечних досліджень для публічних бібліотек Данії за 2019 рік. Цей Барометр формується Статистичним управлінням Данії на підставі даних, надісланих бібліотечними службами окремих муніципалітетів та окремих наукових бібліотек країни.  

Саме дослідження включало 11 блоків. Кожний блок містив цілу низку запитань, на які бібліотеки відповідали «так» або «ні», та наводили певний перелік . До дослідження долучилось 97  бібліотек. Статистичне управління узагальнило відповіді респондентів.

   Вашій увазі блоки із вибірковими відповідями на запитання.  

Блок «ОРГАНІЗАЦІЯ» передбачав відповіді на більш ніж 20 питань. Серед них:

Які муніципальні одиниці були приєднані до бібліотеки у 2019 році?

Серед відповідей були перелічені такі установи, як музична школа, Культурний центр (центр діяльності), Будинок культури та кінотеатр, Головна біржа муніципалітету та ін.

УВАГА !  Саме до бібліотек приєднуються установи,  структурні підрозділи, а не навпаки.

Чи мала муніципалітет бібліотечну стратегію розвитку?

54 % бібліотек відповіли – Так.

Які ще види стратегії мала бібліотека у 2019 році?

Серед відповідей зазначили: Генеральний план Бібліотеки на 2020 – 2022 роки, Комунікаційну стратегію, Стратегію розвитку компетентностей, Стратегію читання,  Стратегію дитячої літератури, Цифрову стратегію, Стратегію закупівель, Стратегію співпраці бібліотеки та школи, Стратегію соціальних мереж, Стратегію каналів для інформаційних бюлетенів, Стратегію для цифрових інформаційних екранів, Стратегію подій  та ін.

Чи була бібліотека включена до інших стратегій муніципалітету?

70,1% бібліотек відповіли – так.

Чи отримувала бібліотека нові завдання у 2019 році (наприклад, муніципальні)?

Так – 18,6% бібліотек,    Ні – 81,4%.

Чи працювала бібліотека з глобальними цілями ООН у 2019 році?

Так – 54,6% , Ні – 45,4% .

Як бібліотека співпрацювала з ООН у 2019 році ? (йдеться про Цілі сталого розвитку)

Відповіді: внутрішній обмін знаннями, виставки.; розробка стратегії для глобальних цілей; виставкові модулі в бібліотеках; у співпраці із  Датською радою церков протягом 3 днів у всесвітньому кафе  17 світових цілей були представлені одна за одною через дебати, лекції, інтерв’ю, дискусії;  Бібліотека за підтримки Ради міністрів Північних країн співпрацювала з бібліотеками Північних і Балтійських країн на сталість (одна з цілей ООН) у вигляді багатьох спільних проектів; намет World Goals на щорічному міському фестивалі муніципалітету;  різноманітна «реклама» в соціальних мережах; тематичні дні;  мейкерспейс; розмовний салон; участь у міських заходах та ін.

Блок «СПІВПРАЦЯ ТА ПАРТНЕРСТВО» передбачав відповіді на:

Чи співпрацювала бібліотека з місцевою інформаційною службою?

Так – 74,2% , Ні – 25,8%

Напрямки співпраці з місцевою інформаційною службою:

Відповіді: Організація спільних заходів ( 86,1%), співпраця в навчанні (8,3%), координація програм  (50,0%), інше (26,4%).

Блок «ПОДІЇ/КЛУБНА ДІЯЛЬНІСТЬ» .

Зазначила невелику частку відповідей на питання: «Вкажіть тут, які заходи для дорослих було проведено»:

 кафе для вагітних; емпіричне читання; сенсорні читання,  спільне читання під керівництвом; салон розмов; заняття з дислексії; сімейне кафе; культурний караван; Живі суботи з асоціаціями та окремими особами, які розповідали про власні книжкові видання; генеалогічні дослідження; походи/екскурсії (у т.ч. на Book Forum); кінопокази; громадська пісня та оповідання, культурний фестиваль; сутінкова година; читання вголос, мовні заняття; молоді голоси літератури; лекції авторів книг; ярмарки і фестивалі (здоров’я, фруктів, для «божевільних», стійкий розвиток, мультикультурний день, ярмарок EXPAT, SINDETS), клуби настільних ігор, екскурсії, вітальний вечір для нових громадян у муніципалітеті, курси уважності, лекція: Синдром порожнього гнізда – коли діти переїжджають з родинної домівки, День обміну серед колекціонерів, недільне кафе для самотніх і незахищених, пригодницькі заняття, день відкритих дверей з оздоровленням, майстер-класи, свято до 150-річчя бібліотеки та багато ін.

Для дітей найпоширенішими заходами були:

майстер-класи (з віршів і пісень, письма, медитації, малювання, про їстівних комах і т.п.); майстерні (письменницька,  книгоскладання, побудувати катапульту, побудувати доріжку для м’яча, побудувати транспортний засіб,  під час осінніх та зимових канікул – льодові скульптури, ліхтарики та лампочки для читання і т.п.), День (Конституції, народження, родини, дослідження,  фьорду, плюшевого ведмедика, млинців і т.п.);   воркшопи: з кодування, графічного дизайну, з акцентом на природу та довкілля в т.п.; книга і кіно – 0-3 роки, книга і кіно – 3-6 років; читання собакам; ранкова пісня, читання страшилок, вечірка тихого читання, конкурс оповідань; пригодницькі заняття; кінопокази; спільні обіди; екскурсії; турнір FIFA, LAN-вечірки, Biblobiffen, Girls Night, Nature magic, Milk & Cookies, фестиваль дитячої культури, Idefabrikken (старших дітей навчають проводити події), конкурси/вікторини, навчання для шкільних класів тощо.

Чи були в бібліотеці клуби, кафе, майстерні тощо? Вкажіть, які

З великого переліку виокремила: Клуби (книжкові, слухачів, рецензентів, історичні, романів, наукові для дітей, настільних ігор, рольових ігор, малювання, документального та короткометражного кіно, кіноклуби для дітей/юнацтва/дорослих та ін.), гуртки (літературні, читання, навчальні, в’язання, мовні та ін.  ), Кафе (ІТ-кафе для дорослих, розмовні, сімейне, для вагітних, оздоровчі, домашніх завдань, ігрові та ін.), групи (порятунку,  наставників та ін.),  Історії життя людей похилого віку, адвокат за викликом та ін.

На питання « Які літературні фестивалі бібліотека провела у 2019 році?» відповіли:

Так, були – 39,2% , Ні –  60,8%.

Серед проведених відмічені: «Слова з півночі», Читацький марафон у школах,  Фестиваль фентезі, Місцеві слова, Слово над фьордом, Lun på ord – фестиваль вільного слова, Свято дитячої літератури для середньої школи, NORD – фестиваль скандинавської літератури,  Книжковий ярмарок, Фестиваль нонфікшн,  Ярмарок читання, День наукової літератури з книгою та ідеєю Storkfelt,  Кримінальний ярмарок у Хорсенсі, Фестиваль читання легенд, Історії, що закінчуються кулаками, Літературний фестиваль з акцентом на місцевих авторів, Фестиваль середньовічної літератури у зв’язку з Середньовічним фестивалем у Варде (серпень 2019 р.) та ін.

Блок «ЦИФРОВА ОСВІТА/ІТ-ДОПОМОГА» 

 

Чи проводила бібліотека курси у 2019 році?: – Public digital

Так, проводили – 33,0% б-ек, Ні – 67,0%

Чи проводила бібліотека курси у 2019 році? – Загальне використання ІТ (наприклад, офісний пакет, Інтернет, електронна пошта, обробка зображень)?

Так  –  25,8%, Ні –  74,2%

Чи проводила бібліотека курси у 2019 році?: – Використання соціальних мереж тощо (FX Facebook, Twitter, Instagram)?

Відсоток респондентів: Так – 23,7%, Ні – 76,3%

Чи проводилися в бібліотеці курси у 2019 році?: – Пошук інформації?

Так – 67,0%,  Ні – 33,0%

Чи проводила бібліотека курси у 2019 році? – Критика джерел/фейкові новини?

Відсоток респондентів: Так – 61,9%, Ні –  38,1%.

Чи проводила бібліотека курси у 2019 році? – ІТ-безпека?

Відсоток респондентів: Так – 41,2%, Ні – 58,8%

У 2019 році бібліотека допомагала невеликим компаніям, готовим до ІТ (співпраця з Danish Business Authority щодо спільної громадськості стратегія оцифрування)?

Відсоток респондентів: Так – 50,5%, Ні – 49,5%.

Блок «ЧИТАННЯ/РОЗВИТОК МОВИ/ЛЮБЛЮ ЧИТАТИ»  передбачав відповіді і на такі питання :

Чи працювала бібліотека з мовним стимулюванням у 2019 році? Ви можете відзначити кілька прикладів

Відсоток респондентів: регулярна діяльність –  71,1%, як проєкт – 51,5%, залучено батьків дітей – 42,3%, залучено освітян – 71,1%, мали партнерів  – 61,9%.

Ні, бібліотека не працювала з мовним стимулюванням у 2019 році – 10,3%.

Чи працювала бібліотека у 2019 році над формуванням у дітей/молоді бажання читати? (позначити як)

Відсоток респондентів: у співпраці зі школою – 89,7%, регулярна діяльність – 69,1%, як проект – 42,3%, eReolen Go використовувався – 49,5%.

Ні –  3,1%.

Довідка: eReolen Go – це бібліотечні електронні та аудіокниги для дітей віком 7-14 років.  Метою eReolen Go є посилення бажання дітей читати та підтримка позитивної культури читання . Завдяки eReolen Go діти отримують легкий доступ до цифрових книг і широкого асортименту хороших книг, у які вони можуть заглибитися. На eReolen Go входять в обліковий запис користувача бібліотеки. Однак eReolen Go також пропонує можливість входу за допомогою  UNI-Login . Можливість входу за допомогою UNI-Login на eReolen полегшує дітям і молоді користування цифровими книгами на eReolen, оскільки всі діти вже мають UNI-Login зі школи. На обкладинках книг є кольорові позначки (червоного або синього), які пояснюють, чи є книга електронною чи аудіокнигою.  Пошук книг здійснюється за назвою книги, прізвищем автора або словом теми. Щоб читати книгу онлайн, потрібно, щоб смартфон/планшет/комп’ютер мав доступ до Інтернету. Налаштування дозволяють керувати розміром шрифту, яскравістю, обрати нічний режим. Доступ до книги – 30 днів.

 

Вкажіть тут, що включало поширення літератури?

Відповіді: спільне читання під керівництвом, читання казок дітям, книжкові кафе, малювання книги, майстер-клас з письма, курс для бібліотекарів, розмови про книги, читання вголос, читання окремих уривків,сутінкові читання,  авторські лекції, бесіди про книги, школа письменника, розмови про книги, книжкові прогулянки, літературні вікторини, пересувні виставки, точкові сцени, День краєзнавчої книги, День краєзнавчої поезії, конкурс читаючих родин, читацькі марафони, лекції (про жанри, новинки, письменників), рекомендації бібліотекарів, щорічний фестиваль літератури та мови, тематичні читацькі клуби та ін.

ДАЛІ БУДЕ…

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.

Optionally add an image (JPEG only)