Формування екологічної культури, виховання екологічної свідомості та побудова дбайливого ставлення до збереження оточуючого природного середовища є одним із важливим напрямків роботи бібліотек. Сьогодні світ переживає глобальну екологічну кризу до якої призвели як споживацький підхід до природи, так і низький рівень екологічної культури переважної більшості мешканців планети. Саме тому значну вагу цьому напряму діяльності у свої роботі приділяє Бердянська міська централізована бібліотечна система (Запорізька область), яка, як активний член громади, зацікавлена, щоб Бердянськ став екологічно чистою перлиною Північного Приазов’я і України.
На переконання бібліотечних фахівців Бердянська, величезна робота зі збереження природи повинна розпочинатися з перебудови власне свідомості. І тут найважливішою є еколого-просвітницька діяльність, виховання екологічної культури. І це – робота бібліотеки. Про це під час свого виступу на обласній школі бібліотечного менеджера “Управління бібліотечних закладами в період соціальних змін” від Запорізька обласна універсальна наукова бібліотека розповіла Олена Буркут (Бердянська МЦБС).
Серед іншого це заходи до екологічних і пам’ятних дат: інформаційні години, бесіди, зустрічі з екологами, ліквідаторами аварії на ЧАЕС. В рамках цих заходів презентують тематичну літературу, розповідають про глобальні цілі, про те, що ми можемо робити особисто, в повсякденному житті для збереження екології. Це і сортування сміття, і збереження дерев і тварин, і правила благоустрою тощо.
Інтерактивні форми роботи:
Екогодина-застереження «Вода! Ти саме життя!». Для учнів підготували цікаві вікторини, загадки та конкурси. Діти за кожну правильну відповідь отримували фішки. Переможці були нагороджені пляшечками з чистою питною водою та солодощами (Бібліотека-філія № 9);
Еко-акція «Чисте село – квітуче село», в якому брала участь бібліотека-філія с. Азовське – про сортування сміття. Яскраві тематичні буклети та контейнери для сортування сміття отримали всі учасники акції;
Ековернісаж, присвячений Азовському морю, що слугує місцем проведення екологічних виставок, екскурсій та уроків (бібліотека – філія №7).
Серед масових заходів найбільшою популярністю користуються екологічні майстер-класи, які потребують значної підготовчої роботи (обрати тему, підібрати літературу для книжкової виставки, підготувати розповідь-бесіду, щоб залучити до неї учасників, розробити макет поробки, підібрати матеріал). І тут можна розповідати про переробку відходів. Якщо серед матеріалів є штучний фетр або наповнювач, то варто зазначити, що для їх виготовлення використовують пластикові пляшки. Варто також продемонструвати тематичне відео.
У бібліотека Бердянська проводять цілу низку таких майстер-класів:
“Райдужні рибки”, “Азовські вітрила”. На цих майстер-класах дітям розповідали про Азовське море, його мешканців, що море треба берегти, не засмічувати, робилися поробки, навіть влаштовували змагання – перегони вітрильників (Бібліотека-філія № 1).
«Збережи рідну планету». Виготовлялись листівки у вигляді земної кулі з материками, а у внутрішній стороні листівки була аплікація квітучого дерева з метеликами та приклеєна пам’ятка бережливого ставлення до природи (Бібліотека-філія № 5).
Ще одним цікавим видом роботи з формування екологічної культури, що полюбляють маленькі читачі – лялькові вистави. Це і екологічна казка на новий лад «Золота рибка» (знайомство з екологічними проблемами Азовського моря (бібліотеки-філії №10); екологічна казка «Рукавичка» (діти отримують знання про Червону книгу та які тварини до неї занесені і чому, Бібліотека-філія № 4); лялькова вистава “Казка вчить, як з електрикою в дружбі жить” про збереження електрики та пожежну безпеку (Бібліотека-філія № 1).
Бібліотеки виступають майданчиками для проведення різноманітних семінарів, форумів, конференцій екологічного спрямування, важливих та корисних для громади:
Екологічний форум “Єднаймося – озеленяймося!” за участі мешканців міста різних вікових категорій. Обговорювали екологію міста та готували рекомендації до Стратегії озеленення Бердянська.
Численні події проєкту «ВелоМіста 2.0» (семінари, напрацювання концепції розвитку велоіндустрії міста і інші). Завдяки проекту місто отримало 20 П-подібних вело стійок, розроблено Концепцію розвитку велосипедної інфраструктури Бердянської ТГ, отримані 2 велоСТО тощо. Також в рамках проєкту «Вело Міста 2.0» велоамбасадорами, серед яких були і бібліотекарі, були проведені Велокласи.
Під час підготовки інформації використано матеріли виступу Буркут Олени (Бердянська міська централізована бібліотечна система)«Екологічно чисте місто: мрії, реальність, робота громади».
Матеріал підготувала
Валентина Горчинська, провідний бібліотекар НМВ