Невеликі бібліотеки, великі наслідки: публічні бібліотеки Латинської Америки (частина 4)

Республіка Чилі

Чилі поділяється на 15 регіонів, кожен з яких управляється спеціальним керівником, що призначається президентом. Кожен регіон поділяється на провінції, керівники яких також призначаються президентом. Кожна провінція ділиться на комуни — адміністративні одиниці третього рівня, що управляються спеціальними органами самоврядування — муніципалітетами, керівників якого вибирає місцеве населення на 4 роки. Населення – 19, 42 млн.

У 2018 році спеціальним Декретом було створено Міністерство культури, мистецтва і спадщини. Державним органом, відповідальним за координацію і розвиток бібліотек є Національна система державних бібліотек Чилі (SNBP) – орган, що підпорядкований Департаменту з питань культурної спадщини Міністерства культури, мистецтв та спадщини. Публічні бібліотеки Чилі є головною національною культурною мережею, що налічує понад 510 публічних бібліотек (з них сім мають ранг Регіональної публічної бібліотеки і є потужними культурними центрами у своїх регіонах), 60 пунктів видачі, 50 мобільних служб та 71 тюремну бібліотеку.

Місцеві уряди підписують угоду з SNBP, завдяки якій бібліотеки долучені до:

  • можливості отримувати у тимчасове користування документи з інших бібліотек;
  • отримання технічних порад щодо норм та стандартів роботи публічної бібліотеки;
  • навчання та розбудови спроможності бібліотечних працівників;
  • виконання Національного плану читання;
  • впровадження та розробка інноваційних проєктів та програм для бібліотек.

У 2012 році в країні було затверджено Комплексну програму вдосконалення публічних бібліотек (PMI). Програма комплексного вдосконалення – це ініціатива, яка реалізується Національною службою культурної спадщини через Національну систему публічних бібліотек з метою вирівнювання можливостей розвитку бібліотек, підтримки тих, хто потребує покращення в окремих напрямках: оновлення обладнання, інфраструктури та бібліотечних колекцій. З моменту реалізації програми було виділено коштів на суму понад 4,8 млрд доларів, що дозволило профінансувати 292 проєкти у 202 комунах країни.

В країні діє Національна рада з книг і читання – орган, який визначає політику суспільного розвитку в своїй галузі і розподіляє ресурси Національного фонду сприяння книг і читанню. Серед напрямків, що фінансуються Національним фондом сприяння книг і читанню, передбачена Програма придбання книг чилійських авторів для поширення в публічних бібліотеках. Так, у 2020 році 450 публічні бібліотеки (59 %)  отримали по 300 примірників нових книг, серед яких: 66 назв – художня література, 37 – дитяча та юнацька література, 30 – науково-популярні, 36 – соціальні і гуманітарні науки і т.п.[1]

В країні було затверджено Національний план читання на 2015-2020 роки,  який подовжено на 2021-2027 роки.  Координаторами програми: Міносвіти, Міністерство культури, мистецтва і спадщини (Національна рада з книг і читання, Національна бібліотека і Національна мережа системи публічних бібліотек), Міністерство соціального розвитку, Національна рада дитячих садків, Фонд Інтегри. Національний план читання є частиною проєкту соціальних, культурних, демократичних змін, спрямованих на конкретизацію і посилення політики публічного читання.

Розвиток чилійської публічної бібліотеки за останні двадцять років базується на трьох «китах»: інтеграція громади; модернізація послуг та професійний розвиток персоналу.Серед безлічі програм, ініціатив, акцій, заходів що здійснювалися можна зазначити: розроблено 15 регіональних планів читання; програма стажування шкільних бібліотекарів в публічних бібліотеках; ініціатива «Читайте на дотик» дозволяє завантажувати книги з Публічної цифрової бібліотеки за допомогою QR-кодів та  отримати доступ до більш ніж 35 тисячам копій документів, наявних в Сантьяго (Бібліотека Сантьяго, Національна бібліотека, Музей природної історії, Центр Серрільос і Центр образотворчих мистецтв.); загальнонаціональний конкурс Booktubers і Bookstagrammers  (у 2021 році проходитиме сьомий) передбачає категорії: «Дитячі буктубери» для дітей до 12 років; «Юні буктубери» для підлітків і молоді віком від 13 до 29 років; “Дорослі буктубери” для людей від 30 років і старше (учасники цієї категорії повинні мати особистий канал на YouTube, більше 500 підписників та більше 10 опублікованих оглядів книг). «Бібліотеки Booktubers» –  для колективів публічних бібліотек по всій країні; створено цикл з 9 віртуальних навчальних семінарів з питань медіації читання (музика і читання, інтерактивні книги, ілюстрація від руки, візуальна поезія і т.п.) тощо.

На національному та міжнародному рівнях найбільшого успіху та визнання отримали ініціативи:

  • Bibliometro: мережа пунктів видачі книг, розташованих на станціях метро столиці Чилі, Сантьяго. Інвестиції склали 140 млн. песо. Ініціатива, створена у 1996 році. За 23 роки своєї роботи лише на станції Plaza Egana можливостями Bibliometro скористались 259 тис. зареєстрованих користувачів і здійснено 5346312 книговидач. Дану ініціативу запозичено багатьма країнами світу.
  • Цифрова публічна бібліотека (BPDigital), яка доступна усім жителям країни та чилійцям за кордоном (створено також Національну цифрову бібліотеку Чилі, Цифрову бібліотеку Університету Чилі, Віртуальну бібліотеку Мігеля де Сервантеса). В умовах карантинних обмежень у 2020 році кількість запитів у Цифровій публічній бібліотеці збільшилась на 48%. У 2021 заплановано близько 50 млн. песо на придбання книг для
  • Молоді програмісти: ініціатива, спрямована на наближення програмування до людей, як інструмент, що сприяє розширенню можливостей та розвитку особистості та громади. Ця ініціатива отримала щорічну премію за інновації в науковій освіті 2015 року в категорії ІКТ, яку присуджує Young Science Фонд та ЮНЕСКО.
  • Портал локального вмісту: платформа, де публічні бібліотеки створюють локальний вміст у різних форматах: текст, зображення, аудіо, відео. Серед висвітлених тем – місцева історія, поезія, музика, живопис тощо. Ініціатива виграла премію «Стокгольмський виклик» у категорії культури в 2006 році.
  • програма Biblioredes – спрямована на те, щоб зробити публічні бібліотеки ефективним простором для боротьби з цифровим розривом, освіти громади та забезпечення інструментів, що розширюють можливості громадян соціально, політично та продуктивно.

Одночасно проводиться інтенсивна програма культурного розширення: «Бібліотеки – це більше, ніж книги». Програма спрямована на урізноманітнення матриці бібліотечних послуг, створення нової аудиторії та підтримку й розвиток читання. Основна складова – художня діяльність. Театр, танці, музика, поезія, політичні дебати, виставки, майстер-класи – це дії, що проводяться в рамках цієї програми.

 Вплив чилійських публічних бібліотек узагальнюється показниками:

  • 82% користувачів публічних бібліотек живуть за межею бідності;
  • в одній з кожних 3-ох комун – публічна бібліотека є єдиним місцем з безкоштовним доступом громади до Інтернету;
  • бібліотеки щорічно відвідують понад дванадцять мільйонів відвідувачів;
  • 65% цілей Національного плану читання виконуються в публічних бібліотеках;
  • 500 тисяч людей розвинули свої цифрові навички на курсах в бібліотеках (це 45% від тих завдань, що передбачені урядом у процесі підвищення цифрової грамотності населення);
  • понад 12 тисяч веб-сторінок з місцевим вмістом створено користувачами через портал локального вмісту.

Практики публічних бібліотек в окремих країнах латиноамериканського регіону доводять, що вони є посередниками процесів, що покращують якість життя людей, оскільки є просторами для співіснування, знань, освіти, здорового відпочинку та одними із основних засобів для здійснення права на доступ до інформації, а також – важливий інструмент конкурентоспроможності та стійкості як суспільства в цілому, так і будь якої окремої громади.

[1] Джерело: MINISTERIO DE LAS CULTURAS CONMEMORA EL DÍA DEL LIBRO Y EL DERECHO DE AUTOR CON NOVEDADES E INICIATIVAS PARA EL FOMENTO DE LA LECTURA. – https://www.patrimoniocultural.gob.cl/portal/Contenido/Noticias/99684:Ministerio-de-las-Culturas-conmemora-el-Dia-del-Libro-y-el-Derecho-de-Autor-con-novedades-e-iniciativas-para-el-fomento-de-la-lectura

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Optionally add an image (JPEG only)