Роль бібліотечних закладів у сталому розвитку Чернігівської територіальної громади

Нинішні виклики для розвитку країни є комплексними, і кожен контекст має свої особливості. Сімнадцять Цілей сталого розвитку і 169 завдань демонструють і масштабність і амбітність всезагального порядку денного. Їх комплексний та неподільний характер забезпечують зрівноваження трьох вимірів розвитку: економічного, соціального та екологічного.

Саме тому бібліотеки планують свою діяльність таким чином, аби вона  відповідала розвитку громад, на благо яких вони працюють.

Пропонуємо до вашої уваги досвід бібліотечних закладів Чернігівської територіальної громади Бердянського району Запорізької області, що стали визнаними і важливими гравцями у сфері реалізації Цілей сталого розвитку. Їх діяльність сприяє реалізації багатьох завдань: забезпечення здорового способу життя громадян, супровід освіти всіх  рівнів, створення умов для гендерної рівності, здійснення екологічної просвіти, подолання проблем бідності та безробіття .

ЦІЛЬ 3. ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ ТА СПРИЯННЯ БЛАГОПОЛУЧЧЮ ДЛЯ ВСІХ У БУДЬ-ЯКОМУ ВІЦІ

       Одним з основних напрямів роботи книгозбірень громади  є активна популяризація літератури про здоровий спосіб життя та  профілактику шкідливих звичок.  І форми роботи в бібліотеках  тут різноманітні: це книжкові виставки-застереження та виставки-поради,  диспути, круглі столи, лекції, дні здорового способу життя, усні журнали,  уроки здоров’я,  бібліографічні огляди, години спілкування. Поряд із традиційними в діяльності книгозбірень мають місце інтерактивні, інноваційні, емоційно-насичені форми роботи із застосуванням комп’ютерних та інформаційних технологій: слайд-бесіди, електронні презентації,  сюжетно-рольові ігри, мультимедійні вікторини, слайдлекції,  відеоуроки.  Заходи з популяризації здорового способу життя та висвітлення проблем зі здоров’ям в цілому приурочені до таких дат: Всесвітнього дня здоров’я,  Міжнародного дня боротьби зі зловживанням наркотиками, Всесвітнього дня боротьби зі СНІДом  та  Всесвітнього дня боротьби з тютюнопалінням.

 Так, для дітей шкільного віку, студентів та підлітків були  організоввані години спілкування «Наш найбільший скарб», «Що я знаю про здоров’я?», «Сто порад для здоров’я», мультимедійні вікторини «Що робити, щоб бути здоровим?»,  інформаційні години «Що я знаю про COVID-19?», «Спорт – запорука здоров’я»; відео-уроки «Здоровий будеш – все здобудеш», «Твій шлях до здоров’я», «Від чого залежить твоє майбутнє?»;  спортивні  змагання «Спорт – запорука здоров’я»; вікторини, квести «Як я дбаю про своє здоров’я», «Здорове харчування: що це і з чим його їдять?».

 Надзвичайно важливо, щоб питання здорового способу життя в бібліотеках обговорювалось під час живих годин спілкування з лікарями, викладачами, представниками правоохоронних органів і т.п. А для цього потрібне місце для зустрічей, обговорення питань, що становлять загальний інтерес  – місце, в якому можна вчитися, обмінюватися ідеями, спілкуватися та співпрацювати.

У 2019 році напередодні Всеукраїнського дня бібліотек в Чернігівській  громаді  на базі Чернігівської центральної бібліотеки  було відкрито новий культурний простір  – бібліохаб «HUB-Л», що означає HUB – центр для Л-людей. Бібліохаб забезпечений комп’ютерним, презентаційним і звуковим обладнанням для проведення навчально-просвітницьких, культурно-мистецьких та дозвіллєвих заходів із залученням різних вікових категорій населення громади.

Відтепер місцеві органи державної виконавчої влади та місцевого самоврядування майже всі свої заходи проводять у Хабі: оргкомітети, засідання робочих груп, молодіжної  та селищної рад,  звіти голови громади, зустрічі з представниками спілок та організацій громади, тренінги, лекції.

         Одним із  напрямів роботи «HUB-Л» – інформаційно-просвітницька робота з популяризації здорового способу життя  у співпраці Розробка та проведення інформаційнопросвітницьких заходів, лекційно-тренінгових занять, воркшопів, турнірів  і навіть ігор спрямованих на поширеннях здорового способу життя здійснюється з партнерами: органами охорони здоров’я та внутрішніх справ, центрами зайнятості населення та  соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, навчальними закладами, об’єднаннями громадян, волонтерами, підприємствами, установами.

 Так, влітку цього року  36 дітей Чернігівської громади віком від 10 до 13 років стали слухачами онлайн – лекцій «Здоров’я без сорому», спрямованих на висвітлення питань пов’язаних з жіночою та чоловічою фізіологією. Лекції проведені в Бібліохабі  громадською організацією «Дівчата» за підтримки Дитячого фонду OOH UNICEF в рамках реалізації Всеукраїнської освітньої програми з підвищення обізнаності з основ здоров’я та гігієни для учнів 5-11 класів «Здоров’я без сорому». Основною метою проекту є попередження поширенню COVID-19, а також надання підліткам інформації щодо особистої гігієни та фізичного і фізіологічного розвитку. Протягом двох днів, Такі лекції дали підліткам можливість виховувати себе, своїх друзів, щодо статевого дозрівання та змін в організмі і вільно говорити про це зі своїми однокласниками, друзями, рідними та близькими. Всі учасники лекцій отримали подарунки – гігієнічні набори та буклети «Здоров’я без сорому».

В рамках проєкту «Зміцнення ресурсів для сталого розвитку приймаючих громад на сході України», який виконує німецька федеральна компанія Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH за дорученням Уряду Федеративної Республіки Німеччина    тренер з домедичної допомоги Володимир Василенко (м. Запоріжжя)  навчав бібліотечних працівників та працівників соціальної сфери наданню домедичної допомоги своїм підопічним. Ці тренінги  – частина Програми «Покращення якості надання соціальних послуг для людей похилогу віку та паліативних пацієнтів».

Небезпеці раннього вживання алкоголю, наркотиків, тютюнопаління в молодіжній аудиторії присвячене профілактичне інформування і навчання: інформаційні години  «Умій сказати «Ні» палінню!», «Відверто про небезпечне», «Димні світи: що треба знати про куріння»;  уроки моралі «Наркотики: мандрівка в один кінець», «Не руйнуй своє майбутнє», «Пити, курити чи жити?»; усні журнали  «Ілюзія обману – наркотики», «Небезпечна пристрасть», диспути «Багато доріг, життя – одне», «Є над чим замислитись», «Що таке залежність?»;  круглі столи «Здолаємо разом», «Ти не один», «Будь сильний!», «Світ без наркотиків».

Аналізуючи Ціль 3 Глобальних цілей ООН, не можна пройти повз проблеми захворюваності на ВІЛ/СНІД в Україні.  До Всесвітнього дня боротьби зі СНІДом бібліотекарі проводили для дітей та підлітків  уроки-застереження, відео-уроки, інформаційні та пізнавальні години, диспути « СНІД -: подумай про майбутнє – обери життя!», «Що треба знати про СНІД?», «СНІД – дорога в один кінець». Ці форми роботи ідеально  комбінувалися та  доповнювалися  виставками-роздумами та виставками-пересторогами «СНІД – подумай про майбутнє», «Чума ХХІ століття» та мультимедійними презентаціями «ВІЛ/СНІД: знання та розуміння проблеми»,  «СНІД – страшний супутник людства».

На разі, Чернігівська центральна бібліотека приймає участь у проєкті «Розбудова спроможності громад до розвитку системи громадського здоров’я», що реалізується ГС «Культурна Ліга Сходу» в рамках проєкту «Зміцнення ресурсів для сталого розвитку приймаючих громад на сході України», що здійснюється Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH за дорученням Федерального уряду Німеччини.

ЦІЛЬ № 4. ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ВСЕОХОПНОЇ І СПРАВЕДЛИВОЇ ЯКІСНОЇ ОСВІТИ ТА ЗАОХОЧЕННЯ ДО НАВЧАННЯ ВПРОДОВЖ УСЬОГО ЖИТТЯ ДЛЯ ВСІХ

Забезпечення рівного доступу до якісної освіти є одним з основних кроків до покращення життя людей та сталого розвитку.

Сучасне освітнє середовище передбачає використання нових форм та методів роботи із користувачами, зокрема для учнів початкової школи – виховання культури читання, учнів середньої та старшої школи – формування інформаційної культури, сталого прагнення до пошуку інформації.

Серед актуальних форм роботи бібліотекарів з учнями залишається інформування учнів і педагогів щодо нових надходжень до бібліотеки, огляд інтернет-ресурсів, надання інформації учасникам навчально-виховного процесу через соціальні мережі, проведення індивідуальних  бесід, бібліотечних  уроків, презентацій книжок,  вікторин, усних журналів , звісно з врахуванням подій календаря знаменних і пам’ятних дат  з  різних напрямів виховання: громадянського,  екологічного та  здорового способу життя .

      Пріоритетом у роботі бібліотекаря  є  питання допомоги  учням навчитися самостійно працювати з книжкою.

Використовуючи цікавий простір бібліотеки та потужні інформаційні ресурси,  в бібліотеках  проводяться  навчальні правові уроки «Правовий лабіринт у запитаннях та відповідях», «Маленьким господарям – великі права»,  відкриті уроки « Україна – це ми!», «Грамоти вчиться – завжди пригодиться», «Моя велична українська мова!», уроки-застереження та уроки роздуми «Небезпечні спокуси», « Хто я на цьому світі?», «Книга та комп’ютер в сучасному світі» та багато інших.

Велику роль відіграє книгозбірня у профорієнтаційній роботі з молоддю. Профорієнтаційна робота у книгозбірнях – це система  двох основних підсистем:  професіональне інформування – отримання інформації про професії і професіональна консультативна допомога у виборі професії з урахуванням індивідуальних особливостей. Заслуговують уваги такі методи бібліотечної роботи з профорієнтації, як виставкова робота  – книжкові виставки « Я – студент! Я цим пишаюсь!», «Вибрати професію – вибрати долю!»  та освітні заходи:бесіди «Від мрії до професії», інтерактивне спілкування з успішними людьми громади «Людина красива своєю працею», «Кличу у свою професію»;  інформаційні зустрічі з представниками навчальних закладів та  фахівцями Державної служби зайнятості «Ярмарок професій», «Увага! Нові професії на ринку праці», «Вибираємо професію разом!».

Розвиток інформаційних і комунікаційних технологій вже заклав підґрунтя для створення інформаційних мереж, які надають користувачам навіть невеликих місцевих публічних бібліотек доступ до всесвітніх джерел інформації.

Тривалий час, із дотриманням усіх карантинних вимог на базі Бібліохабу проводив навчання  для працівників культури та соціальних працівників у сфері комп’ютерної грамотності Денис Хрістінін, який опановує навички комп’ютерної майстерності в Польші. Заняття з комп’ютерної грамотності передбачають оволодіння основними прийомами роботи з різним програмним забезпеченням та основами комп’ютерного дизайну, знайомство з графічними і текстовими редакторами. Учасники не лише отримали теоретичні знання, але й опановували практичні навички користування комп’ютером. Зокрема, ознайомилися з надзвичайно корисним сервісом – «Картою проблем», що дозволяє реагувати на проблеми громади у різних сферах онлайн. Ці тренінги  стали  частиною Програми «Покращення якості надання соціальних послуг для людей похилогу віку та паліативних пацієнтів», що реалізується за сприяння уряду Німеччини в рамках проєкту «Зміцнення ресурсів для сталого розвитку приймаючих громад на сході України», який виконує німецька федеральна компанія Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH.

Заслуговує на увагу участь  Чернігівської бібліотеки для дітей та Чернігівської центральної бібліотеки  у клубі «Code Club Україна».  Це освітній Всеукраїнський волонтерський проект  з навчання дітей 9-11 років основам програмування та web-технологій,  це мережа безкоштовних факультативних волонтерських клубів програмування , в межах якого  фахівець з інформаційних технологій відділу культури і туризму  навчав дітей писати комп’ютерні програми, ігри, анімацію і веб-сайти. Навчання проводилися  в ХАБі  один раз на тиждень після уроків. Завдання проходили  весело і креативно, діти з радістю приходили на заняття, дізнавалися  про логіку комп’ютерних програм, отримували реальний практичний досвід зі створення проектів.

В день святкування Дня захисту дітей заступниця селищного голови  вручила сертифікати юним учасникам програми Code Club Україна, які протягом півроку вивчали основи програмування, а двоє з них, які взяли участь у конкурсі для програмістів, отримали грошові сертифікати на страхування.

Також, на цьому святі окремо були відзначені подяками  селищної ради  та журналістськими посвідченнями  маленькі кореспонденти  місцевого дитячого телебачення «Імпульс». 11 юних журналістів з різних територій громади, серед яких і читачі  та працівники 5 бібліотек КЗ «Чернігівська ЦБС» отримали також у подарунок від депутатів селищної ради подарунки.

КЗ «Чернігівська ЦБС» долучився до  національного проекту з цифрової грамотності  «Дія. Цифрова освіта» Міністерства цифрової трансформації в рамках якого 5 сільських бібліотек   отримали комп’ютери.

У наступному році працівники бібліотек планують прийняти участь у тренінгах з розвитку комп’ютерних навичок, які будуть проводитися в режимі онлайн для персоналу закладів соціального захисту та охорони здоров’я у громадах –партнерах в рамках проекту  «Зміцнення ресурсів для сталого розвитку приймаючих громад на сході України», що здійснюється Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH за дорученням Федерального уряду Німеччини.

Найбільш повне здійснення діяльності бібліотек  з реалізації  Глобальних цілей ООН відбувається за умови координації дій зі спорідненими організаціями, а також соціального партнерства із представниками владних, правоохоронних органів, органів охорони здоров’я, соціальних служб, професійних об’єднань, громадських і волонтерських організацій.  І головне – ця робота комплексна, орієнтована на різні соціально-вікові категорії та неформальні молодіжні угруповання .

http://

Під час підготовки інформації використано матеріли Любоів Щербинки,      директора КЗ «Чернігівська ЦБС»  Чернігівської селищної ради                                          Бердянського району Запорізької області

 

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.

Optionally add an image (JPEG only)