Невеликі бібліотеки, великі наслідки: публічні бібліотеки Латинської Америки (частина 3)

КОЛУМБІЯ

У 32-х департаментах країни налічується 1548 публічних бібліотек, які повністю або частково підтримуються державою.

Вирішальну роль у подальшому розвитку бібліотек відіграло прийняття конгресом Колумбії Закону про публічні бібліотеки (у 2010 р.). Серед іншого законом було врегульовано питання організації Національної мережі публічних бібліотек (далі – RNBP),  її функціонування та встановлення інструментів для її цілісного та сталого розвитку.[1] Здійснення координації роботи RNBP було закріплено за Міністерством культури через Національну бібліотеку Колумбії.

 На сьогоднішній день до національної бібліотечної мережі входять:

21 відомча бібліотека (19 суспільно-родових);

1315 муніципальних бібліотек;

163 сільські бібліотеки; 5 бібліотек в радах афро-спільнот; 5 сільських відомчих бібліотек;

31 бібліотека в резерваціях корінних народів.

Бібліотеки RNBP мають певні преференції: доступ до Національної цифрової бібліотеки (проєкт Національної бібліотеки Колумбії), використання АБІС SIABUC (здійснюється підготовка бібліотекарів щодо набуття навичок та знань, необхідних для автономного впровадження процесів каталогізації власних колекцій), можливість оновлювати бібліотечний фонд та матеріально-технічну базу, здійснювати технологічне оснащення, підвищувати професійний рівень персоналу, долучатися до участі в національних проєктах (наприклад, проєкт «Використання ІКТ у публічних бібліотеках» ) і т.п.

Цікавий аспект: у разі спільного використання приміщень з іншим культурним закладом, таким як навчальний заклад, громадський або культурний центр та інші, гарантується, що діяльність зазначеного закладу не заважатиме нормальному функціонуванню публічної бібліотеки.[2]

В країні було затверджено низку комплексних стратегій. Так, затверджені у 2003 р. Міністерством культури і Міністерством національної освіти «Напрями національного плану читання та бібліотеки» (PNLB), спрямовані на те, щоб зробити Колумбію країною читачів та істотно поліпшити рівний доступ колумбійців до інформації та знань шляхом зміцнення публічних бібліотек. У період з 2003 по 2010 рр. Міністерство культури зосередило свої дії на забезпеченні 1102 муніципалітетів країни принаймні однією публічною бібліотекою. Бібліотечний фонд такої бібліотеки мав налічувати мінімум 2300 примірників сучасних видань.  За домовленістю з Міністерством технологій та зв’язку ПБ підключено до інтернету через Національну волоконно-оптичну програму. Технологічне переоснащення бібліотек передбачало постачання комп’ютерів з ліцензіями на програмне забезпечення Office і Siabuc, принтера, DVD, телевізора і магнітофона. Для оптимізації державних закупівель була створена модель щодо випуску спеціальних видань, відібраних спеціалістами та бібліотекарями. Ціна книг була значно нижча за комерційну, що дозволило бібліотекам придбати втричі більше книг. Також, оновлення бібліотечного фонду передбачало: здійснення передплати на газети і журнали; отримання колекції книг для раннього дитинства (включено 487 назв); отримання серії великих хітів колумбійських авторів, що складалась з 10 назв; надання планшетів, електронних книг, аудіовізуальних матеріалів, музики, ігор.

Для покращення управлінського потенціалу публічних бібліотек та підтримки бібліотекарів була створена група з 31 професійного викладача та професіоналів-практиків у галузі бібліотечної справи, які надавали професійну допомогу по всій країні, проводячи виїзні навчання для бібліотекарів з питань управління та адміністрування бібліотек, організації простору приміщень, а також розвитку та зміцнення бібліотечних послуг.

З 2014 р. публічним бібліотекам країни щорічно виділяють щонайменше 24 млн. доларів США, що гарантує їх постійне оновлення.

В реаліях сьогодення бібліотеки RNBP долучені до реалізації:

третього конкурсу Національної програми пересувних бібліотек на 2021 рік. Міністерство культури, Національна бібліотека Колумбії і Національна мережа публічних бібліотек (RNBP) обрали 150 публічних бібліотек, які реалізовуватимуть Програму в сільських громадах. Отримання технічної підтримки, колекцій документальних ресурсів (у т.ч. 6 назв із серії «Читання – моя історія»), педагогічних, методологічних та технологічних інструментів для розширення бібліотечних послуг в сільських громадах Колумбії. Також при цьому враховуються інтереси, потреби і прагнення кожної сільської громади.

 Програми «Мережа для творчого письма – RELATA», мета якої –  стимулювання критичного читання та творчого письма в жителів країні. Зустрічі з письменниками, проведення  майстер-класів, семінарів відбуваються в різних регіонах Колумбії.  Міністерство культури щороку здійснює редакційний процес та друк видання «Antología Relata», яке містить найкращі тексти, створені на семінарах, і які відображають етнічне, культурне та географічне різноманіття країни. Мінкультури підтримує проведення семінарів з письменницької майстерності для людей, позбавлених волі, надаючи їм можливість знайти в літературі інструмент переосмислення себе, свого життя.

Національної програми «Письменники в бібліотеках», впроваджену в 2016 р.  з метою підвищення інтересу до читання і письма, просування колумбійської літератури, сприяння доступу до послуг публічних бібліотек. Програма є однією із стратегій, що сприяє досягненню мети Національного плану розвитку країни на 2018–2022 р.р. і передбачає збільшення середньої кількості щорічно прочитаних книжок населенням країни: діти віком від 5 до 11 років – від 3,8 до 4,2 книги; від 12 років і старше – від 4,2 до 4,4 книг.

У 2020 р., в умовах карантинних обмежень, понад 40 письменників, поетів, ілюстраторів і авторів-виконавців взаємодіяли з бібліотекарями та користувачами. Було проведено серію з 30 особистісних зустрічей (відвідало більше 4 тис. осіб) і 31 віртуальну зустріч через Facebook Live Національної мережі публічних бібліотек (більше 264 тисячі переглядів, тобто в середньому вісім тисяч учасників долучалось до кожної зустрічі).

У рамках Національної стратегії всебічної допомоги дітям раннього віку Від нуля до завжди, Національного плану читання і письма «Читай – це моя історія» Національна бібліотека Колумбії включила у свої дії проєкт «Читання з раннього дитинства», спрямований на дітей віком від 0 до 8 років та їх батьків. Реалізація проєкту передбачає створення в бібліотеках адаптованих місць для малюків та їх батьків, забезпечення бібліотек відповідною літературою, розробку спеціальних програм і послуг, систематичного інформування родин щодо важливості родинного читання як способу зміцнення емоційних зв’язків між дорослими і дітьми і т.п.

Зміцнюючи соціальний капітал муніципалітетів Колумбії публічні бібліотеки постійно розширюють репертуар своїх послуг:

  • Фотографія та пам’ять – пов’язує процеси відновлення історичних фотографій та поширення місцевих спогадів. Ця послуга сприяє зустрічам мешканців громади, під час яких можна обговорити минуле і сьогодення, згадати людей громади, розповісти про улюблені місця, куточки природи і т.п. ;
  • Cineforos – послуга, що дозволяє користувачам будь-якого віку за допомогою платформи Cinescuela здійснити не лише перегляд документальних, художніх фільмів, але й організувати активне обговорення фільмів,  стимулювати до пошуку додаткової інформації ;
  • Великі питання в публічних бібліотеках – самоорганізоване навчальне середовище, де сприяють розвитку цифрових навичок населення, поширенню практик застосування інноваційних технологій у повсякденному житті.

Ще один цікавий факт щодо діяльності ПБ Колумбії – наявність Моделі зрілості послуг для публічних бібліотек (Modelo de madurez de servicios para bibliotecas públicas, далі – Модель), яка представляє  сукупність політик, інструментів та методів, що застосовуються публічними бібліотеками країни для розвитку та зміцненню основних бібліотечних послуг. Модель передбачає п’ять рівнів розвитку – неіснуючий, початковий, організований, позиціонований, інноваційний [3].

Так,  неіснуючий рівень – це той, який свідчить про відсутність послуги або певного процесу. Наприклад, можуть бути бібліотеки, де надаються всі основні послуги, але відсутній процес їх планування та організації, або – здійснюються всі процеси, але відсутній доступ до інтернету.

Найвищий інноваційний рівень пов’язаний із створенням середовища змін та постійного навчання (у т.ч. персоналу). Це середовище адаптації- трансформації-еволюції впроваджує нові форми послуг, що відповідають потребам та умовам контексту, в якому працює бібліотека.

Кожна публічна бібліотека в онлайн-режимі має можливість здійснити самодіагностику, що дозволяє визначити рівень розвитку своїх бібліотечних процесів і послуг, проаналізувати ситуацію та розробити план дій щодо покращення їх якості.

 

[1] У Законі надається визначення багатьох термінів, наприклад: «бібліотечна інфраструктура» –  фізичні простори та будівлі, спроектовані, побудовані або пристосовані для виконання бібліотечних функцій, процесів та послуг;  «бібліотечний персонал» – люди, які надають свої послуги в бібліотеці завдяки своїй підготовці, навичкам та досвіду і т.п.

[2] Ст. 18 Закону Колумбії за № 1379

Далі буде… 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.

Optionally add an image (JPEG only)