Невеликі бібліотеки, великі наслідки: публічні бібліотеки Латинської Америки (частина 1)

Час від часу на шпальтах «Бібліотечної планети», блозі «Публічна бібліотека ТГ» приділяється увага висвітленню діяльності зарубіжних бібліотек. Зазвичай це досвід сталих, сучасних публічних бібліотек  Європи, США. При цьому залишається маловідомим досвід бібліотек країн Латинської Америки, Азії.
Вашій увазі пропонується огляд діяльності бібліотек низки країн Іберо-американського співтовариства націй (CIN) через призму розбудови бібліотечних мереж, управління, міжнародної підтримки, напрямків діяльності, розвитку персоналу та оцінки їх ефективності.

Іберо-американська співдружність Націй (ІСН) – міжрегіональне об’єднання, участь у якому приймає 22 країни: 19 латиноамериканських , Іспанія, Португалія, Андорра. Іберо-американське співробітництво – це канал, за допомогою якого угоди та політичні зобов’язання, взяті на себе Іберо-американськими главами держав та урядів на Самітах, перетворюються на конкретні дії. У складі ІСН діє Організація Іберо-американських держав з освіти, науки і культури (OEI), що працює над високоефективними проектами регіонального масштабу в галузі освіти, науки, культури, мов або прав людини. Іберо-американські країни зобов’язалися докладати спільні зусилля, щоб гарантувати навчання протягом усього життя для всіх, впроваджувати нові освітні форми, сприяючи використанню цифрових технологій, а також направляти і пов’язувати свої освітні рішення з Порядком денним в галузі сталого розвитку на період до 2030 року.

Гватемала 
Гватемала – єдина країна в Центральній Америці, яка не має мережі публічних бібліотек.
У 2017 році в країні нараховувалось – 369 бібліотек, з них 18 % – приватні. Тобто, країна має приблизно 1 бібліотеку на 47 тис. населення.
Діючі бібліотеки за призначенням поділяються на: університетські, громадські, муніципальні та шкільні.
Університетські є найбільш стабільними та консолідованими, підтримують освіту, навчання протягом життя, наукові дослідження.
Муніципальні бібліотеки забезпечують доступ дітей та молоді до книг, читання, опікуються розвитком їх уяви та критичного мислення, а бібліотеки громад (більшість у сільській місцевості) є генераторами змін у своїй спільноті.
Суттєву роль у розбудові бібліотек в сільських громадах  Гватемали і Гондурасу  відіграв Фонд Riecken.

Фонд засновано у 2000 р. зусиллями Сьюзен Рікен і Алена Андерсона. Місія фонду – сприяти демократії та процвітанню в центральноамериканських громадах через соціальні та освітні установи, що пробуджують дух особистісних відкриттів та соціальну активність. Саме громадські бібліотеки стали тими ідеальними установами, які спромоглися реалізовувати цілі, поставлені Фондом.
За останні 20 років у найбідніших сільських районах Гватемали і Гондурасу створено мережу з більш ніж 65 динамічних бібліотек , що сприяють розвитку грамотності, доступу до інформації, залучають громади до власного розвитку та надають можливість молоді бути лідерами для стійких змін. Це активні громадські центри, що змінюють життя в спільноті. Фондом Riecken було розроблено модель бібліотеки громади (Riecken Community Library), яка базується на активній співпраці трьох основних суб’єктів, що й сприяє  стійкому впливу і довгостроковому успіху:

  1. Громада: на демократичних засадах формує Опікунську раду, до якої мають увійти представники різних верств спільноти. Новообрана Рада вирішує з місцевою владою питання щодо виділення землі або приміщення під бібліотеку та майбутніх операційних витрат з місцевого бюджету на її утримання. Рада має підтримуватися, а не контролюватися місцевою владою.
  2. Муніципалітет: з початку свого функціонування бібліотека укладає угоду з муніципалітетом, який зобов’язується покривати операційні витрати бібліотеки: заробітна плата принаймні для одного бібліотекаря; платежі за електроенергію та воду; підключення до інтернету та можливе вдосконалення інфраструктури.
  3. Фонд Riecken: покриває 80% витрат на будівництво або реконструкцію бібліотечного приміщення, надає мінімум 1000 книг, п’ять комп’ютерів, один принтер, один копіювальний апарат і бібліотечні меблі. Під час будівництва/реконструкції Фонд ініціює навчання як персоналу, так і волонтерів (програмування, адміністрування та управління), постійно шукає партнерів для зміцнення та розширення бібліотечних програм, а згодом здійснює моніторингові та супровідні візити до бібліотеки.

Фонд Riecken формулює свої дії за допомогою різних соціальних функцій, які мають виконувати бібліотеки. Тобто, бібліотека має стати органічним простором для:

зустрічі громади;

спілкування та співпраці;

навчання;

місцем генерування знань та культури.
Можна констатувати, що бібліотекам громад вдається: створювати безпечне й дружнє  середовище; забезпечувати доступ до інформації малозабезпеченим громадянам; підвищувати успішність дітей, підлітків і молоді в навчальних закладах (79% користувачів бібліотек – учні і студенти); зміцнювати громадянське суспільство, просуваючи різноманітні соціальні ініціативи; мати високий авторитет і повагу в громаді.
Підвищення якості діяльності та бібліотечного обслуговування спричинило появу певних тенденцій в бібліотечному просторі. Важливо, що напрями бібліотечного обслуговування   певною мірою визначають самі користувачі, а точніше їхні проблеми та потреби.  Серед актуальних напрямів є:

  1. Підприємництво та бізнес. Бібліотеки просувають місцеві ініціативи соціального підприємництва, що стосуються, в першу чергу, організаційних та соціальних можливостей жінок у сільських громадах Гватемали.
  2. Розвиток молодіжного лідерства – передбачає виховання цінностей, прагнень та навичок молодих лідерів, оскільки вони – майбутнє спільноти.
  3. Підтримка і розвиток читання. Визначено три компоненти відповідно до віку дитини-користувача:
  • Bebetecas – бібліотеки для немовлят: стимулювання раннього читання (батьки та діти від 0 до 5 років). Сім’ї збираються двічі на місяць у дитячому куточку бібліотеки, щоб долучитись до заходів, зосереджених на шести когнітивних та фізичних технологіях розвитку. Заходи розроблені таким чином, щоб батьки могли повторити їх вдома:
  • Час розповіді (від 6 до 9 років);
  • Книжковий клуб (від 10 до 13 років) і Блискучі уми (від 14 до 18 років).

Усі бібліотеки щотижня організовують свої програми читання (є періоди, коли зустрічі відбуваються двічі на тиждень). Бібліотеки координують роботу з місцевими школами та іншими установами, щоб якомога більше дітей отримали користь.

  1. Культурна ідентичність передбачає виявлення, збереження та популяризацію усних історій про звичаї, обряди, традиції в громадах.
  2. Картування культурних, природних та археологічних ресурсів. Мета – поінформувати громади про важливість збереження священних місць та природних ресурсів шляхом популяризації історичних та культурних знань про них.

Для розбудови взаємозв’язків між бібліотеками, зміцнення мереж було створено Бібліотечну асоціацію громад Гондурасу (ARBICOH) та Асоціацію інноваційних бібліотек Ткання мудрості (Tejiendo sabiduría, ABITS). Мета ABITS – представляти, просувати та захищати спільні права та інтереси бібліотек перед органами місцевого самоврядування та іншими інституціями.
Державною установою, що керує культурним розвитком країни та сприяє просуванню спортивної та рекреаційної діяльності є Міністерство культури і спорту. Дії міністерства спрямовано на зміцнення культури миру, гватемальської ідентичності та зміцненню багатокультурної держави, що закріплено у довгостроковому плані розвитку – «Культурна, спортивна та рекреаційна політика 2015–2034».

Далі буде …

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Optionally add an image (JPEG only)