#Gender@чутливий бібліотечний простір

Ґендерна рівність є засобом досягнення масштабніших цілей розвитку — від подолання бідності, підвищення продуктивності праці та нарощування обсягів виробництва до скорочення підліткової народжуваності та зниження дитячої смертності. Звісно всі чоловіки та всі жінки можуть вільно розвивати особисті здібності та приймати життєві рішення без обмежень, зумовлених стереотипами чи упередженнями щодо ґендерних ролей або характеристик чоловіків і жінок.

У контексті гідної праці ґендерна рівність охоплює однакові можливості та ставлення, винагородження та доступ до безпечного та здорового виробничого середовища, рівність в асоціаціях та колективних переговорах, у досягненні відчутного кар’єрного зростання, охороні материнства, а також у справедливому як для чоловіків, так і для жінок балансі між роботою та сім’єю.

Вирішення проблеми нерівності та дискримінації розглядається за принципами «Нікого не залишити осторонь!» та «Охопити першими тих, хто лишається поза увагою!».

Національними завдання у досягненні 5-ї Цілі «Ґендерна рівність» визначено:

  1. Створити умови для ліквідації всіх форм дискримінації жінок і дівчат.
  2. Знизити рівень ґендерно зумовленого та домашнього насильства, забезпечити ефективне запобігання його проявам та своєчасну допомогу постраждалим.
  3. Заохочувати спільну відповідальність за ведення господарства та виховання дитини.
  4. Забезпечити рівні можливості у політичному та суспільному житті представництва на вищих рівнях прийняття рішень.
  5. Розширити доступ населення до послуг з планування сім’ї та знизити рівень підліткової народжуваності.
  6. Розширити економічні можливості жінок.

БІБЛІОТЕКИ І РЕАЛІЗАЦІЯ ЦСР/Ціль 5. Ґендерна рівність

Дороговказом для розвитку бібліотек щодо сприяння реалізації Порядку денного ООН до 2030 року можна вважати статтю Валентини Пашкової, віце-президента Української бібліотечної асоціації, координатора американських центрів Посольства США в Україні, міжнародного тренера ІФЛА. У матеріалі визначено, які заходи бібліотеки можуть пропонувати, зокрема у досягненні ґендерної рівності:

  • Безпечне та привітне місце для зустрічей та спілкування.
  • Програми та послуги для задоволення потреб жінок і дівчат, зокрема стосовно їх прав чи здоров’я.
  • Доступ до інформації та інформаційно-комунікаційних технологій, що допомагають жінкам опановувати бізнесові навички.

Пропонуємо реалізацію ґендерно орієнтованих бібліотечних ініціатив умовно поділити за наступними напрямами:

  1. Ґендерна рівність.
  2. Заходи з протидії насильству та дискримінації над жінками.
  3. Жіноче лідерство та бізнес.
  4. Жінки та дівчата в науці.
  5. Соціальне, цифрове включення та медіаграмотність.
  6. Бібліотеки як партнери та платформи.

Ґендерна рівність. 

«Ґендерні Студії» – культурно-просвітницький проєкт, ініційований Одеською обласною Радою миру за підтримки Одеської національної наукової бібліотеки, що має на меті забезпечити підтримку та реалізацію виконання Україною зобов’язань шляхом поширення об’єктивної інформації про ідеї ґендерної рівності в суспільстві, подолання стереотипів та протидію фейкам, формувати ґендерну свідомість і культуру широких верств суспільства.

Минулорічні освітні програми інформаційно-ресурсного центру «Вікно в Америку» ОУНБ ім. Д.І. Чижевського м. Кропивницького поповнилися ґендерно орієнтованим проєктом «Let Girls Learn!» («Давайте навчати дівчат!»), який підтримано Американською Радою міжнародних наукових досліджень та обмінів (IREX) та спрямовано на інформаційну підтримку учениць професійно-технічних училищ міста в царині протидії торгівлі людьми, питань репродуктивного здоров’я та підвищення самооцінки.

Всевікова бібліотека сімейного читання №2 «ДіМ» Павлоградської МЦБС Дніпропетровської області відкрила BOOK-студію вільного спілкування «Між рівними» (2019) в рамках проєкту бібліотеки з ґендерної рівності та подолання ґендерних стереотипів.

«Найгарячіша» ініціатива від ГО «Гірський бум» та групи жінок «Добродія» отримала грантове фінансування від Українського Жіночого Фонду за підтримки Програми розвитку ООН в Україні на створення Ресурсного центру у міській бібліотеці-філії № 13 Попаснянської районної бібліотечної системи.

Організатори впевнені, що Ресурсний центр в м. Гірське, що на Луганщині, сприятиме підвищенню рівня поінформованості та виявленню активної соціальної позиції жінок, культурному та інтелектуальному розвитку, психологічному розвантаженню жінок та людей похилого віку, а також залученню ВПО, економічно неактивних багатодітних жінок, а також жінок, які опинилися в складних життєвих обставинах, до суспільних процесів та рішень у громаді. На базі центру будуть відбуватися колективні зустрічі, різноманітні заходи для дозвілля, уроки комп’ютерної грамотності, заходи для надання психологічної допомоги та інші ініціативи, що сприятимуть соціальній згуртованості людей.

Фото від Тетяни Семенової з тренінгу на тему «Гендерні питання в нашому суспільстві: міфи та проблеми».

Заходи з протидії насильству та дискримінації над жінками.

Запорізькою ОУНБ у співпраці з партнерськими організаціями було організовано курси самооборони для жінок і дівчат «Не дай себе скривдити» (лютий 2018 року ‒ 25 учасників, березень ‒ 15 учасників), які реалізовувались в рамках програми ПОЛІС «Поліція і спільнота» за сприяння Міжнародної організації IREX, і були спрямовані на вирішення проблем запобігання гендерному насиллю, високому рівню злочинності.

Проаналізувавши зміст та напрямки діяльності бібліотек Кіровоградської області у 2018 році в рамках реалізації проєкту «Я маю право!», можна виділити наступні ініціативи: «Захист прав дітей та жінок: аліменти, протидія насильству», #ЧужихДітейНеБуває, #СтопНасильство, #ВідповідальнеБатьківство.

Жіноче лідерство та бізнес.

У жовтні минулого року у міській бібліотеці ім. М. Горького м. Мелітополя відбулося урочисте відкриття нового соціального проєкту для жінок «Майстерня професійного розвитку». Заходи реалізовано Громадською Спілкою «Культурна Ліга Сходу» за підтримки німецької федеральної компанії Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH в рамках проєкту «Професійна інтеграція внутрішньо переміщених осіб» в чотирьох містах Запорізької області: Запоріжжі, Мелітополі, Бердянську, Токмаку. Навчання для жінок відбувалось за напрямами: «Основи Інтернет-маркетингу/online продажів» (навчання 9 тижнів) і «Бухгалтерський облік» (18 тижнів), які доповнювалися soft-skills тренінгами практикуючого психолога. Цільова аудиторія — жінки з інвалідністю, жінки ВПО, жінки з дітьми до 7 років, одинокі матері, матері багатодітних сімей.

Бібліотеки стають комунікаційними платформами чи майданчиками, де створюються умови для спілкування та налагодження зв’язків між успішними бізнес-леді.

У лютому 2020 року в Галицинівській громаді, що на Миколаївщині, стартував другий етап реалізації проєкту з освіти дорослих «Громада, яка навчається і навчає». На базі Центру освіти дорослих відкрито Бізнес інкубатор (Прибузька бібліотека-філія Вітовської ЦБС). Тут організовують освітні заходи з підприємництва, садівництва, декоративного мистецтва, шиття тощо. Також надають консультативні послуги — допомагають започаткувати бізнес. Окрім того, у бізнес-інкубаторі можна орендувати техніку — швейні машини, гончарне обладнання тощо.

Програма впроваджується на території ОТГ завдяки співпраці Галицинівської сільської ради, громадської організації «КСР “Південна ініціатива”» і відділу ОКМС, а також за підтримки DVVInternationalUkraine в Україні та за сприяння Федерального Міністерства економічного співробітництва та розвитку Німеччини та Програми DOBRE.

Для майбутніх бізнес-вумен пропонувались програми:

  • «Вишукані квіткові композиції з ізолону»,
  • «Формула рукоділля: чарівні кандзасі»,
  • «Казкова терція – яскраве мистецтво для творчих мам»,
  • «Основи шиття: одяг для дітей та юнацтва» для волонтерів громади та багатодітних сімей.

Коли виникла загроза поширення COVID-19, громадськість разом із представниками місцевого бізнесу долучилися до ініціативи тренерів Центру освіти дорослих з пошиття захисних масок для мешканців громади.

Соціальне, цифрове включення та медіаграмотність.

Бібліотеки підтримують жінок і дівчат, які стикнулися з різними формами дискримінації, надаючи доступ до можливостей навчання та сприяючи їх соціальній включеності.

Заслуговує на увагу проєкт Житомирської ОУНБ ім. Олега Ольжича «Потенціал дівчат для розвитку громад», який здійснювався спільно з ЖОМГО «Паритет» за фінансової підтримки Українського жіночого фонду. У липні 2019 року для дівчат, зокрема з інвалідністю, було проведено тренінг із захисту прав людини та розвитку лідерського потенціалу.

Бібліотеки допомагають подолати ґендерний цифровий розрив, пропонуючи як доступ до Інтернету, так й отримання цифрових навичок для підтримки жінок та дівчат у своїх громадах.

У 2020 році за ініціативи Міністерства цифрової трансформації України та Української бібліотечної асоціації приблизно 6000 бібліотек по всій країні отримали можливість долучитися до національної кампанії з цифрової грамотності «Будь на часі!» та популяризувати інформацію про проєкт «Дія. Цифрова освіта». Для того, щоб перетворити книгозбірні на навчальні центри цифрової грамотності у громадах, спершу самі бібліотекари проходять навчання та отримають сертифікати відповідності.

Бібліотеки сприяють набуттю навичок критичного сприйняття інформації. Так, в рамках проєкту «Local voices. Global changes» (медіаграмотність для національних меншин, 2019), що було реалізовано інформаційно-ресурсним центром «Вікно в Америку» у співпраці з Радою міжнародних наукових досліджень та обмінів (IREX) за сприянням Посольства США, бібліотечні фахівці Виноградівського району Закарпатської області, які обслуговують етнічних угорців, брали участь у тренінгу «Практична медіаграмотність для бібліотечних фахівців».

Миколаївська ОУНБ закінчила проєкт «Медіаграмотна громада: місія здійсненна!» (2019) для бібліотечних фахівців центральних районних бібліотек, районних бібліотек для дітей, сільських бібліотек ЦБС та бібліотек об’єднаних територіальних громад.

Бібліотеки як партнери та платформи.

Все частіше бібліотечні фахівці співпрацюють з представниками державних органів і громадських організацій в роботі з просування ґендерної просвіти для всіх категорій населення. У співпраці з органами державної влади та громадськими організаціями в публічних просторах бібліотек проводять тематичні семінари, конференції, презентації, засідання круглих столів, організують сімейні клуби. Бібліотеки стають місцями зустрічі та консультації користувачів з юристами, психологами, лікарями, фахівцями центру зайнятості тощо.

Безумовно бібліотеки як соціальні центри стають платформою для інформаційної, психологічної та практичної адаптації та підтримки ґендерно вразливих верств населення.

Проєкт «Ґендерні стереотипи та роль жінок в адаптації сімей в умовах  конфлікту» (2019) було реалізовано ГО «Центр розвитку «Жіночий світ» на базі Запорізької ОУНБ. Мета проєкту — підвищити вплив жінки в родині, громаді та подолати стереотипи стосовно ролі жінки. Ініціативою було охоплено  204 особи (196 жінок та вісім чоловіків). Проведено: 17 робочих зустрічей, п’ять дводенних тренінгів, 27 онлайн консультацій, п’ять виїзних консультацій, п’ять інтерактивних заходів з елементами форум-театру, одну презентацію відеоролику.

У Центральній міській бібліотеці ім. М. Л. Кропивницького відбувся Форум жінок-інвалідів Миколаївщини «Жінки: лідерки думок — лідерки змін» (2019). Під час Форуму жінки в неформальній атмосфері поділилися своїми історіями успіху, тернистим шляхом особистісного зростання. Організатором Форуму виступила ГО «Миколаївська обласна організація Всеукраїнської організації “Союз осіб з інвалідністю України”».

В Ірпінській міській бібліотеці, що на Київщині, відбулася презентація нової жіночої організації — місцевого осередку Асоціації жінок України «Дія» (2019).

Резюме.

Як вважають колеги з Луганської ОУНБ, «…бібліотекам доцільно організовувати різноманітні просвітницькі заходи щодо ґендеру та ґендерної політики: круглі столи з педагогами для протидії стереотипному вихованню дітей; години спілкування з протидії сексизму; рекламні кампанії серед молодих сімейних пар та людей репродуктивного віку з популяризації спільного догляду та виховання дітей; влаштовувати перегляди фільмів та проведення дискусій на тему протидії ейджизму та лукізму серед дорослих і дітей».

Ґендерно чутливі програми можуть бути спрямовані на:

  • посилення рівного реагування на ґендерні аспекти для пом’якшення економічних та соціальних наслідків пандемії COVID-19 через просвітницькі заходи та підвищення обізнаності про важливість ґендерної рівності та прав людини у відповідь на кризу COVID-19;
  • поліпшення доступності послуг та інклюзивних просторів бібліотек через культурно-просвітницькі заходи, адвокацію та лідерство, враховуючи інтереси та потреби вразливих жінок та чоловіків;
  • посилення координації та взаємодії між громадою, місцевими органами влади та правоохоронними органами для запобігання та протидії ґендерно зумовленому та домашньому насильству;
  • впровадження ініціатив, спрямованих на реалізацію прав найбільш уразливих груп жінок, включаючи жінок з інвалідністю, етнічних, мовних та релігійних меншин, жінок, які живуть з ВІЛ/СНІД, ВПО, жінок похилого віку тощо.

Плануючи проєктні ініціативи, пам’ятаймо що:

  • 11 лютого — Міжнародний день жінок і дівчат в науці. Популяризація STEM-освіти.
  • 1 березня — День без дискримінації (Zero Discrimination Day).
  • Відзначення у березні міжнародної ініціативи «Місяць жіночої історії».
  • 15 травня — Міжнародний день сім’ї.
  • 2-га неділя травня — День матері.
  • 3-тя неділя червня — День батька.
  • 11 жовтня — Міжнародний день дівчат.
  • 15 жовтня — Міжнародний день сільських жінок.
  • 18 жовтня — Європейський день протидії торгівлі людьми.
  • 25 листопада — Міжнародний день боротьби за ліквідацію насильства щодо жінок. Початок Глобальної кампанії «16 днів проти ґендерного насильства».
  • 18 грудня — День ухвалення Конвенції ООН з ліквідації всіх форм дискримінації щодо жінок (1979).

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.

Optionally add an image (JPEG only)