У коментарях на Facebook щодо допису на нашому блозі «Про документ, який формує імідж і ефективність роботи бібліотеки» від 08 липня ми отримали влучну пропозицію від пані Валентини Пашкової : «Варто було би навести також інші приклади, не лише ті, що сфокусовані на заборонах. Для різнобічного розгляду питання».
Заповнюємо пробіл.
Пропоную до вашої уваги короткий перегляд правил користування зарубіжними бібліотеками з акцентом на права читачів та обов’язки бібліотек . Подано дуже стисло, з прикладами з конкретних установ:
Велика Британія (London Libraries)
Права читачів:
- Безкоштовний доступ до фонду та інтернету
- Конфіденційність даних
- Право брати участь у заходах, клубах за інтересами, освітніх програмах
- Замовлення документів з інших філій Бібліотеки
- Безкоштовне користування простором
- Член Британської бібліотеки має право на знижку 20% у магазині, кафе та ресторанах (з певними обмеженнями та винятками)
Обов’язки бібліотеки:
- Створення безпечного середовища
- Регулярне оновлення фонду
- Протидія дискримінації
- Доступність інформації
- Інформування про правила
- Забезпечення доступності веб-сайтів для людей з обмеженими можливостями
Німеччина (Бібліотека Берліна – ZLB)
Права читачів:
- Безкоштовне користування простором
- Спеціальні послуги для людей з інвалідністю
- Доступ із 14 років (до 14 років – заява батьків)
- Право на 3-х разове подовження терміну користування документами
- Первинне оформлення/продовження терміну дії читацького квитка для неповнолітніх та учнів старше 18 років (підтвердження студентським квитком I) на 1 рік: безкоштовно
- Оскарження штрафів через адміністрацію бібліотеки
Обов’язки бібліотеки:
- Інформування користувачів про правила та зміни в послугах
- Забезпечення доступу до навчальних і професійних ресурсів
- Наявність кваліфікованого персоналу для підтримки користувачів
Польща (Головна бібліотека Мазовецького воєводства)
Права читачів:
- Безкоштовний доступ до читальних залів
- Безоплатна реєстрація для місцевих мешканців
- Право користуватися електронними ресурсами
- Участь у заходах, курсах (у т.ч. для людей з інвалідністю та літніх)
- На 1 місяць одночасно може бути видано 3 книги
Обов’язки бібліотеки:
- Дотримання прозорих умов обслуговування
- Надання сервісів польською та іншими мовами
- Інформування про права та обмеження
- Поповнення фондів із урахуванням локальних запитів
Франція (Паризька мережа публічних бібліотек – Bibliothèques de Paris)
Права читачів:
- Доступ до фондів і цифрових колекцій незалежно від національності чи соціального статусу.
- Право отримати читацький квиток безкоштовно (пільги – для безробітних, студентів, пенсіонерів).
- Безкоштовне користування електронними книжками, фільмами, музикою.
- Участь у громадських обговореннях нових закупівель.
Обов’язки бібліотеки:
- Гарантія нейтральності інформації та культурної різноманітності.
- Зобов’язання модернізувати послуги з урахуванням цифровізації.
- Проведення регулярних подій для всіх вікових категорій.
Швеція (Гетеборзька публічна бібліотека)
Права читачів:
- Вільний доступ до колекцій, онлайн-сервісів, місць для навчання та спілкування.
- Послуги багатьма мовами (у т.ч. арабською, українською, сомалі).
- Доступ до комп’ютерів, цифрових довідників, 3D-принтерів тощо.
- Можливість звернення до бібліотекаря у будь-який зручний спосіб (особисто, онлайн, телефоном).
Обов’язки бібліотеки:
- Дотримання «Бібліотечного акту Швеції» (обов’язок забезпечити доступ до знань, культури, інформації).
- Надання інструментів для навчання протягом життя.
- Регулярне оновлення політики рівного доступу.
США (Нью-Йоркська публічна бібліотека – NYPL)
Права читачів:
- Право на свободу читання (зафіксовано у «Library Bill of Rights» Американської бібліотечної асоціації).
- Конфіденційність інформації про читача та його вибір.
- Безкоштовний доступ до комп’ютерів, Wi-Fi, ресурсів для іммігрантів і біженців.
- Можливість участі в прийнятті рішень через опитування громади.
Обов’язки бібліотеки:
- Прозоре управління та підзвітність громаді.
- Поширення інформаційної грамотності.
- Виявлення та усунення бар’єрів у доступі (мовних, фізичних, технічних).
- Співпраця з місцевими школами та соціальними службами.
Загальні тенденції виглядають наступним чином:
Права читачів:
- Безкоштовність базових послуг.
- Конфіденційність особистих даних та читацьких запитів.
- Рівний доступ.
- Участь у житті бібліотеки (у т.ч. можливість надання пропозицій щодо поповнення фондів)
Обов’язки бібліотек:
- Забезпечення інклюзивності.
- Сприяння інформаційній грамотності.
- Оновлення фондів та інфраструктури.
- Залучення громад до прийняття рішень
Якщо провести поверхневий порівняльний аналіз Типових правил користування бібліотеками в України із зарубіжними країнами, то можна зробити певні висновки:
- Українські Типові правила надають базовий рівень сервісу, однак потребують оновлення щодо цифрових сервісів, прав меншин, інклюзії та участі громади.
- Зарубіжні практики демонструють відкритість, технологічну адаптованість, фокус на рівність, комфорт та активне залучення користувачів.
- У багатьох країнах бібліотеки виконують не лише інформаційну, а й соціальну функцію — надають безпечний простір, підтримку мігрантам, послуги для бездомних.
- Права читачів у європейських країнах чітко артикульовані як частина демократичного доступу до знань, а бібліотеки — як інституції культурної демократії.