Права читачів. Обов’язки бібліотеки: зарубіжний досвід

У коментарях на Facebook щодо допису на нашому блозі «Про документ, який формує імідж і ефективність роботи бібліотеки» від 08 липня ми отримали влучну пропозицію від пані Валентини Пашкової : «Варто було би навести також інші приклади, не лише ті, що сфокусовані на заборонах. Для різнобічного розгляду питання».

Заповнюємо пробіл.

Пропоную до вашої уваги короткий перегляд правил користування зарубіжними бібліотеками з акцентом на права читачів та обов’язки бібліотек . Подано дуже стисло, з прикладами з конкретних установ:

Велика Британія (London Libraries)

Права читачів:

  • Безкоштовний доступ до фонду та інтернету
  • Конфіденційність даних
  • Право брати участь у заходах, клубах за інтересами, освітніх програмах
  • Замовлення документів з інших філій Бібліотеки
  • Безкоштовне користування простором
  • Член Британської бібліотеки має право на знижку 20% у магазині, кафе та ресторанах (з певними обмеженнями та винятками)

Обов’язки бібліотеки:

  • Створення безпечного середовища
  • Регулярне оновлення фонду
  • Протидія дискримінації
  • Доступність інформації
  • Інформування про правила
  • Забезпечення доступності веб-сайтів для людей з обмеженими можливостями

  Німеччина (Бібліотека Берліна – ZLB) 

Права читачів:

  • Безкоштовне користування простором
  • Спеціальні послуги для людей з інвалідністю
  • Доступ із 14 років (до 14 років – заява батьків)
  • Право на 3-х разове подовження терміну користування документами
  • Первинне оформлення/продовження терміну дії читацького квитка для неповнолітніх та учнів старше 18 років (підтвердження студентським квитком I) на 1 рік: безкоштовно
  • Оскарження штрафів через адміністрацію бібліотеки

Обов’язки бібліотеки:

  • Інформування користувачів про правила та зміни в послугах
  • Забезпечення доступу до навчальних і професійних ресурсів
  • Наявність кваліфікованого персоналу для підтримки користувачів

 Польща (Головна бібліотека Мазовецького воєводства)

Права читачів:

  • Безкоштовний доступ до читальних залів
  • Безоплатна реєстрація для місцевих мешканців
  • Право користуватися електронними ресурсами
  • Участь у заходах, курсах (у т.ч. для людей з інвалідністю та літніх)
  • На 1 місяць одночасно може бути видано 3 книги

Обов’язки бібліотеки:

  • Дотримання прозорих умов обслуговування
  • Надання сервісів польською та іншими мовами
  • Інформування про права та обмеження
  • Поповнення фондів із урахуванням локальних запитів

 Франція (Паризька мережа публічних бібліотек – Bibliothèques de Paris)

Права читачів:

  • Доступ до фондів і цифрових колекцій незалежно від національності чи соціального статусу.
  • Право отримати читацький квиток безкоштовно (пільги – для безробітних, студентів, пенсіонерів).
  • Безкоштовне користування електронними книжками, фільмами, музикою.
  • Участь у громадських обговореннях нових закупівель.

Обов’язки бібліотеки:

  • Гарантія нейтральності інформації та культурної різноманітності.
  • Зобов’язання модернізувати послуги з урахуванням цифровізації.
  • Проведення регулярних подій для всіх вікових категорій.

 Швеція (Гетеборзька публічна бібліотека)

Права читачів:

  • Вільний доступ до колекцій, онлайн-сервісів, місць для навчання та спілкування.
  • Послуги багатьма мовами (у т.ч. арабською, українською, сомалі).
  • Доступ до комп’ютерів, цифрових довідників, 3D-принтерів тощо.
  • Можливість звернення до бібліотекаря у будь-який зручний спосіб (особисто, онлайн, телефоном).

Обов’язки бібліотеки:

  • Дотримання «Бібліотечного акту Швеції» (обов’язок забезпечити доступ до знань, культури, інформації).
  • Надання інструментів для навчання протягом життя.
  • Регулярне оновлення політики рівного доступу.

  США (Нью-Йоркська публічна бібліотека – NYPL)

Права читачів:

  • Право на свободу читання (зафіксовано у «Library Bill of Rights» Американської бібліотечної асоціації).
  • Конфіденційність інформації про читача та його вибір.
  • Безкоштовний доступ до комп’ютерів, Wi-Fi, ресурсів для іммігрантів і біженців.
  • Можливість участі в прийнятті рішень через опитування громади.

Обов’язки бібліотеки:

  • Прозоре управління та підзвітність громаді.
  • Поширення інформаційної грамотності.
  • Виявлення та усунення бар’єрів у доступі (мовних, фізичних, технічних).
  • Співпраця з місцевими школами та соціальними службами.

Загальні тенденції виглядають наступним чином:

Права читачів:

  • Безкоштовність базових послуг.
  • Конфіденційність особистих даних та читацьких запитів.
  • Рівний доступ.
  • Участь у житті бібліотеки (у т.ч. можливість надання пропозицій щодо поповнення фондів)

Обов’язки бібліотек:

  • Забезпечення інклюзивності.
  • Сприяння інформаційній грамотності.
  • Оновлення фондів та інфраструктури.
  • Залучення громад до прийняття рішень

Якщо провести поверхневий порівняльний аналіз Типових правил користування бібліотеками в України із зарубіжними країнами,  то  можна зробити певні висновки:

  1. Українські Типові правила надають базовий рівень сервісу, однак потребують оновлення щодо цифрових сервісів, прав меншин, інклюзії та участі громади.
  2. Зарубіжні практики демонструють відкритість, технологічну адаптованість, фокус на рівність, комфорт та активне залучення користувачів.
  3. У багатьох країнах бібліотеки виконують не лише інформаційну, а й соціальну функцію — надають безпечний простір, підтримку мігрантам, послуги для бездомних.
  4. Права читачів у європейських країнах чітко артикульовані як частина демократичного доступу до знань, а бібліотеки — як інституції культурної демократії.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.

Optionally add an image (JPEG only)