Обов’язки бібліотекарів публічних бібліотек: міжнародний досвід (ч.2)

  Австралія

Австралійські бібліотеки адаптують свої послуги до особливостей географічно розосередженого населення.

В публічних бібліотеках серед обов‘язків бібліотекаря передбачено:

  • Надання послуг віддаленим громадам
  • Розробка програми для корінного населення
  • Підтримка регіональних культурних ініціатив
  • Освітні програми для різних вікових груп
  • Створення інклюзивного простору для громади
  • Управління цифровими ресурсами
  • Організація мобільних бібліотечних послуг
  • Популяризація австралійської літератури

Особливості:

  • Розробка послуг для географічно ізольованих громад
  • Інтеграція традиційних знань аборигенів
  • Впровадження інноваційних технологій для подолання відстаней

Австралійська система підготовки бібліотекарів регулюється Австралійською бібліотечно- інформаційною асоціацією (ALIA):

  • Акредитовані програми :
    • Бакалаврські програми з бібліотечних та інформаційних наук (3-4 роки)
    • Магістерські програми (1,5-2 роки)
    • Післядипломні сертифікати та дипломи
  • Професійне членство :
    • Асоційоване членство в ALIA для випускників акредитованих програм
    • Повне професійне членство після додаткового професійного розвитку
  • Безперервний професійний розвиток :
    • Структурована програма професійного розвитку ALIA
    • Регулярне підтвердження кваліфікації

Особливістю австралійської системи є особлива увага до питань етичної роботи з матеріалами, що стосуються корінних народів, та розвитку дистанційної освіти для бібліотекарів із віддалених регіонів країни.

 США

У Сполучених Штатах професія бібліотекаря вважається висококваліфікованою. Щоб працювати у публічній чи університетській бібліотеці, потрібно мати ступінь магістра бібліотечних та інформаційних наук (Master of Library and Information Science — MLIS), акредитований Американською бібліотечною асоціацією (ALA). Крім академічної освіти, високо цінуються навички цифрового менеджменту, досвід роботи з базами даних, а також здатність до міждисциплінарної комунікації.

Серед обов’язків бібліотекарів ПБ :

  • Розробка та впровадження програм для різних вікових груп (дитячі читання, підліткові програми, програми для дорослих та літніх людей)
  • Формування та оновлення колекцій відповідно до потреб громади
  • Надання довідково-інформаційних послуг
  • Проведення технологічних тренінгів для відвідувачів
  • Спільнота з місцевими школами та організаціями
  • Управління бюджетом (для керівних посад)
  • Розробка грантових заявок для отримання додаткового фінансування
  • Організація культурних та освітніх заходів

Особливістю американської системи є те, що сертифікація бібліотекарів варіюється за штатами. В деяких штатах для роботи в публічних бібліотеках потрібна спеціальна ліцензія, в інших – достатній ступінь магістра.

Також у США діють програми подвійних магістерських ступенів, наприклад:

  • MLIS + Магістр юридичних наук (для бібліотекарів юридичних бібліотек)
  • MLIS + Магістр історії мистецтв (для бібліотекарів мистецьких бібліотек)
  • MLIS + Магістр інформатики (для фахівців із цифрових бібліотек)

Додатково додаємо витяг з посадової інструкції бібліотекара служби підлітків в Бібліотеці Вілтона (США)  , який має працювати до 25 годин на тиждень:

  Обов’язки/Відповідальність:

  • Керує всіма аспектами відділу обслуговування підлітків.
  • Розробляє колекцію послуг для підлітків, використовуючи ресурси та правила/процедури, представлені в Посібнику з розробки колекції бібліотеки Wilton.
  • Замовляє підліткові матеріали за допомогою модуля придбання Dynix.
  • Каталогізує підліткові матеріали за допомогою модуля каталогізації Dynix.
  • Перевірка матеріалів після завершення обробки.
  • Створює виставки підліткових матеріалів.
  • Надає поради підліткам щодо читання . Створює бібліографічні рекомендації для збільшення використання підліткової літератури.
  • Оцінює потреби підлітків у програмуванні та представляє програми з урахуванням віку та інтересів, щоб задовольнити ці потреби, та сприяти збільшенню відвідуваності.
  • Забезпечує постійний зв’язок зі школами, спілкуючись і співпрацюючи з медіа-фахівцями шкільних бібліотек із середньої школи Міддлбрука та Вілтона.
  • Додає інформацію, що стосується підлітків, для розміщення на веб-сайті бібліотеки та для відображення в розділі «Послуги для підлітків» (брошури, флаєри тощо)
  • Відвідує щомісячні збори персоналу та щомісячні навчальні сесії (останні, за необхідності).
  • Виконує інші обов’язки, які необхідні для реалізації бібліотечних програм та послуг для підлітків.

Потрібна освіта та підготовка:
Ступінь магістра бібліотекознавства в акредитованому університеті чи коледжі. Попередній бібліотечний досвід роботи з дітьми та підлітками.

Також в посадових інструкціях бібліотекарів окрім завдань, кваліфікаційних вимог, досвіду часто передбачається наявність певних вмінь/навичок та зазначаються фізичні вимоги. Наприклад::

  • Адміністративні здібності.
  • Вміння працювати самостійно.
  • Необхідні широкі знання про інтелектуальний, емоційний, психологічний і фізичний розвиток дітей/підлітків/юнацтва.
  • Вміння проводити міську та бібліотечну політику.
  • Уміння висловлюватись усно та письмово.
  • Гнучкість, ініціативність, енергійність, терпіння і тактовність для ефективної роботи з громадськістю.
  • Здатність представляти бібліотеку на професійних та громадських зустрічах

Фізичні вимоги:

  • Здатність працювати в умовах стресу через дедлайни, публічний контакт, зміну пріоритетів і умов.
  • Часте стояння, ходьба, нахили, потягнення та лазіння.
  • Здатність працювати з клавіатурою з ефективною швидкістю.
  • Часто потрібно сидіти і говорити або чути, використовувати руки для керування об’єктами, інструментами чи елементами керування, а також дотягуватися руками.
  • Здатність переміщувати та/або піднімати матеріали вагою до 11 кг.
  • Зір і слух у “нормальному діапазоні” або з можливістю корекції.

Попри відмінності в освітніх системах і підходах, спільною для всіх країн є тенденція до розширення ролі бібліотекаря — з технічного працівника до мультифункціонального фахівця. Інтеграція кращих світових практик — це не просто запозичення ідей. Це можливість створити в Україні унікальну бібліотечну модель, в основі якої — людина, знання та відкритість до змін. Український професійний стандарт «Бібліотекар» — важливий крок до систематизації знань і визнання бібліотекарів як ключових фігур у сфері культури, освіти та цифрового розвитку. На черзі:

  1. Оновлення освітніх програм в університетах і коледжах, що готують бібліотечних працівників
  2. Безперервне навчання і підвищення кваліфікації бібліотечних фахівців
  3. Визначитись із суб’єктом, який набуде статусу Кваліфікаційного центру та здійснюватиме оцінювання
  4. Подальша підтримка культурної та цифрової інклюзії.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.

Optionally add an image (JPEG only)