Австралія
Австралійські бібліотеки адаптують свої послуги до особливостей географічно розосередженого населення.
В публічних бібліотеках серед обов‘язків бібліотекаря передбачено:
- Надання послуг віддаленим громадам
- Розробка програми для корінного населення
- Підтримка регіональних культурних ініціатив
- Освітні програми для різних вікових груп
- Створення інклюзивного простору для громади
- Управління цифровими ресурсами
- Організація мобільних бібліотечних послуг
- Популяризація австралійської літератури
Особливості:
- Розробка послуг для географічно ізольованих громад
- Інтеграція традиційних знань аборигенів
- Впровадження інноваційних технологій для подолання відстаней
Австралійська система підготовки бібліотекарів регулюється Австралійською бібліотечно- інформаційною асоціацією (ALIA):
- Акредитовані програми :
- Бакалаврські програми з бібліотечних та інформаційних наук (3-4 роки)
- Магістерські програми (1,5-2 роки)
- Післядипломні сертифікати та дипломи
- Професійне членство :
- Асоційоване членство в ALIA для випускників акредитованих програм
- Повне професійне членство після додаткового професійного розвитку
- Безперервний професійний розвиток :
- Структурована програма професійного розвитку ALIA
- Регулярне підтвердження кваліфікації
Особливістю австралійської системи є особлива увага до питань етичної роботи з матеріалами, що стосуються корінних народів, та розвитку дистанційної освіти для бібліотекарів із віддалених регіонів країни.
США
У Сполучених Штатах професія бібліотекаря вважається висококваліфікованою. Щоб працювати у публічній чи університетській бібліотеці, потрібно мати ступінь магістра бібліотечних та інформаційних наук (Master of Library and Information Science — MLIS), акредитований Американською бібліотечною асоціацією (ALA). Крім академічної освіти, високо цінуються навички цифрового менеджменту, досвід роботи з базами даних, а також здатність до міждисциплінарної комунікації.
Серед обов’язків бібліотекарів ПБ :
- Розробка та впровадження програм для різних вікових груп (дитячі читання, підліткові програми, програми для дорослих та літніх людей)
- Формування та оновлення колекцій відповідно до потреб громади
- Надання довідково-інформаційних послуг
- Проведення технологічних тренінгів для відвідувачів
- Спільнота з місцевими школами та організаціями
- Управління бюджетом (для керівних посад)
- Розробка грантових заявок для отримання додаткового фінансування
- Організація культурних та освітніх заходів
Особливістю американської системи є те, що сертифікація бібліотекарів варіюється за штатами. В деяких штатах для роботи в публічних бібліотеках потрібна спеціальна ліцензія, в інших – достатній ступінь магістра.
Також у США діють програми подвійних магістерських ступенів, наприклад:
- MLIS + Магістр юридичних наук (для бібліотекарів юридичних бібліотек)
- MLIS + Магістр історії мистецтв (для бібліотекарів мистецьких бібліотек)
- MLIS + Магістр інформатики (для фахівців із цифрових бібліотек)
Додатково додаємо витяг з посадової інструкції бібліотекара служби підлітків в Бібліотеці Вілтона (США) , який має працювати до 25 годин на тиждень:
Обов’язки/Відповідальність:
- Керує всіма аспектами відділу обслуговування підлітків.
- Розробляє колекцію послуг для підлітків, використовуючи ресурси та правила/процедури, представлені в Посібнику з розробки колекції бібліотеки Wilton.
- Замовляє підліткові матеріали за допомогою модуля придбання Dynix.
- Каталогізує підліткові матеріали за допомогою модуля каталогізації Dynix.
- Перевірка матеріалів після завершення обробки.
- Створює виставки підліткових матеріалів.
- Надає поради підліткам щодо читання . Створює бібліографічні рекомендації для збільшення використання підліткової літератури.
- Оцінює потреби підлітків у програмуванні та представляє програми з урахуванням віку та інтересів, щоб задовольнити ці потреби, та сприяти збільшенню відвідуваності.
- Забезпечує постійний зв’язок зі школами, спілкуючись і співпрацюючи з медіа-фахівцями шкільних бібліотек із середньої школи Міддлбрука та Вілтона.
- Додає інформацію, що стосується підлітків, для розміщення на веб-сайті бібліотеки та для відображення в розділі «Послуги для підлітків» (брошури, флаєри тощо)
- Відвідує щомісячні збори персоналу та щомісячні навчальні сесії (останні, за необхідності).
- Виконує інші обов’язки, які необхідні для реалізації бібліотечних програм та послуг для підлітків.
Потрібна освіта та підготовка:
Ступінь магістра бібліотекознавства в акредитованому університеті чи коледжі. Попередній бібліотечний досвід роботи з дітьми та підлітками.
Також в посадових інструкціях бібліотекарів окрім завдань, кваліфікаційних вимог, досвіду часто передбачається наявність певних вмінь/навичок та зазначаються фізичні вимоги. Наприклад::
- Адміністративні здібності.
- Вміння працювати самостійно.
- Необхідні широкі знання про інтелектуальний, емоційний, психологічний і фізичний розвиток дітей/підлітків/юнацтва.
- Вміння проводити міську та бібліотечну політику.
- Уміння висловлюватись усно та письмово.
- Гнучкість, ініціативність, енергійність, терпіння і тактовність для ефективної роботи з громадськістю.
- Здатність представляти бібліотеку на професійних та громадських зустрічах
Фізичні вимоги:
- Здатність працювати в умовах стресу через дедлайни, публічний контакт, зміну пріоритетів і умов.
- Часте стояння, ходьба, нахили, потягнення та лазіння.
- Здатність працювати з клавіатурою з ефективною швидкістю.
- Часто потрібно сидіти і говорити або чути, використовувати руки для керування об’єктами, інструментами чи елементами керування, а також дотягуватися руками.
- Здатність переміщувати та/або піднімати матеріали вагою до 11 кг.
- Зір і слух у “нормальному діапазоні” або з можливістю корекції.
Попри відмінності в освітніх системах і підходах, спільною для всіх країн є тенденція до розширення ролі бібліотекаря — з технічного працівника до мультифункціонального фахівця. Інтеграція кращих світових практик — це не просто запозичення ідей. Це можливість створити в Україні унікальну бібліотечну модель, в основі якої — людина, знання та відкритість до змін. Український професійний стандарт «Бібліотекар» — важливий крок до систематизації знань і визнання бібліотекарів як ключових фігур у сфері культури, освіти та цифрового розвитку. На черзі:
- Оновлення освітніх програм в університетах і коледжах, що готують бібліотечних працівників
- Безперервне навчання і підвищення кваліфікації бібліотечних фахівців
- Визначитись із суб’єктом, який набуде статусу Кваліфікаційного центру та здійснюватиме оцінювання
- Подальша підтримка культурної та цифрової інклюзії.