Обов’язки бібліотекарів публічних бібліотек: міжнародний досвід (ч.1)

Упродовж останніх десятиліть професія бібліотекаря зазнала глибоких змін. Якщо раніше бібліотекар асоціювався переважно з каталогами, книжковими стелажами та тишею читального залу, то сьогодні це фахівець, який працює на перетині інформаційних технологій, освіти, соціальної підтримки та культурного менеджменту. Бібліотекарі модерної епохи не лише забезпечують доступ до знань, а й допомагають орієнтуватися в океані інформації, підтримують цифрову грамотність і створюють інклюзивні культурні простори.

У березні в Україні відбулася важлива подія: Державне агентство України з питань мистецтв та мистецької освіти затвердило Професійний стандарт «Бібліотекар». Цей документ, дані про який були внесені до Реєстру кваліфікацій Національним агентством кваліфікацій (НАК), чітко формулює вимоги до компетенцій, функціональних обов’язків і рівнів кваліфікації для працівників бібліотечної сфери. У стандарті, зокрема, визначено посади: бібліотекар, бібліотекар ІІ категорії, бібліотекар І категорії та провідний бібліотекар.

Такий підхід до стандартизації професії відкриває можливості для порівняння: як виглядають вимоги до бібліотекарів у різних країнах світу? Який рівень освіти очікується від фахівця у США, Німеччині чи Японії? Чи передбачає їхня система підвищення кваліфікації практичний досвід з цифровими сервісами, знання психології користувача чи методики викладання медіаграмотності?

У цьому матеріалі пропонуємо короткий огляд міжнародних стандартів і підходів до підготовки бібліотечних фахівців — аби краще зрозуміти, куди рухається наша професія в глобальному контексті.

  Великобританія

Бібліотечна система Великобританії має давні традиції, які відображаються і в обов’язках бібліотекарів. Серед них:

  • Управління послугами для громади
  • Розробка та реалізація політики комплектування
  • Надання довідково-інформаційних послуг
  • Проведення програми підтримки читання та грамотності
  • Організація заходів для різних груп населення
  • Співпраця з місцевими органами влади
  • Розробка цифрових сервісів для користувачів
  • Соціальна робота з вразливими групами населення

У Великобританії освіта бібліотекарів контролюється професійною організацією CILIP (Chartered Institute of Library and Information Professionals).

  • Бакалаврат : Ступінь бакалавра з бібліотечної та інформаційної науки або іншої дисципліни.
  • Магістратура : Магістерський ступінь з бібліотечних та інформаційних наук акредитований CILIP
  • Професійна реєстрація : Три рівня професійної кваліфікації, що надаються CILIP:
    • Сертифікований член (Certified Member)
    • Дипломований член (Chartered Member)
    • Дипломований науковець (Chartered Fellow)

Особливістю британської системи є можливість отримання професійної кваліфікації через альтернативні шляхи, наприклад, через програми навчання на робочому місці або короткострокові курси з подальшою акредитацією CILIP.

   Німеччина

Німецька бібліотечна система відрізняється чіткою структурою та спеціалізацією кадрів.

Посадові обов’язки бібліотекарів ПБ:

  • Розвиток колекцій та управління фондами
  • Організація культурних заходів та виставок
  • Проведення програми з медіа-освіти
  • Консультування користувачів
  • Співпраця з освітніми установами
  • Участь у регіональних проєктах культурного розвитку
  • Розробка цифрових послуг

Важливо зазначити, що існує чітке  розмежування обов’язків між професійними бібліотекарями (Diplom-Bibliothekar) та фаховими асистентами (Fachangestellte für Medien und Informationsdienste).

Система підготовки бібліотекарів у Німеччині має декілька рівнів:

  • Середній рівень (Fachangestellte für Medien und Informationsdienste):
    • 3-річна програма професійного навчання (дуальна система)
    • Теоретичне навчаня та практикуму в бібліотеці
  • Вищий рівень (Diplom-Bibliothekar / Bachelor) :
    • 3-4-річна програма у спеціалізованих університетах прикладних наук (Fachhochschule)
    • Фокус на практичних навичках управління бібліотеками
  • Науковий бібліотекар (Wissenschaftlicher Bibliothekar) :
    • Магістерський ступінь з бібліотечних наук + ступінь з іншої академічної дисципліни
    • 1-2-річне стажування в науковій бібліотеці
    • Державний іспит

Особливістю німецької системи є поєднання академічної освіти з практичним навчанням та чітка спеціалізація за типами бібліотек.

 Франція

Французька бібліотечна система має централізовану структуру з чіткою ієрархією.

Посадові обов’язки бібліотекарів ПБ:

  • Управління колекціями та послугами
  • Організація культурних заходів та виставок
  • Розробка програми літературної освіти
  • Співпраця з місцевими культурними установами
  • Популяризація французької літератури та культури
  • Робота з наступними віковими групами
  • Участь у програмах збереження місцевої спадщини

Посадові обов’язки бібліотекарів Національна бібліотека Франції:

  • Спеціалізовані дослідження
  • Збереження національної культурної спадщини
  • Участь в міжнародних проєктах
  • Розробка національних стандартів

Французька система підготовки бібліотекарів має кілька рівнів, що відповідають різним категоріям державної служби:

  • Магістанти (Magasiniers) :
    • Середня освіта + конкурсний іспит
    • Базовий рівень бібліотечних працівників
  • Асистенти бібліотек (Assistants des bibliothèques) :
    • Бакалаврат + конкурсний іспит
    • Відповідають за обслуговування користувачів та базову технічну роботу
  • Бібліотекарі (Bibliothécaires) :
    • Університетський ступінь (рівень магістра) + конкурсний іспит
    • Навчання в ENSSIB (École nationale supérieure des sciences de l’information et des bibliothèques)
    • 18-місячна програма, яка передбачає теорію і практику

Особливістю французької системи є те, що більшість бібліотекарів мають статус державних службовців, а їх освіта централізована та стандартизована на національному рівні.

     Скандинавські країни

Скандинавські бібліотеки вважаються одними з найбільш прогресивних у світі, що відображаються в обов’язках їхніх працівників.

Посадові обов’язки бібліотекарів в ПБ  (Данія, Швеція, Норвегія):

  • Розвиток бібліотеки як громадського простору
  • Сприяння демократичному доступу до інформації
  • Організація дискусійних клубів та громадських обговорень
  • Підтримка інтеграції мігрантів
  • Розробка інноваційних програм для користувачів
  • Співпраця з місцевими органами влади
  • Проведення культурних та освітніх заходів
  • Участь у програмах соціальної інклюзії

Особливості:

  • Високий рівень автоматизації рутинних процесів
  • Фокус на соціальному аспекті бібліотечної роботи
  • Інновації в організації бібліотечного простору
  • Активна участь у міжнародних проектах

Освіта бібліотекарів у скандинавських країнах характеризується міждисциплінарним підходом:

  • Базова освіта :
    • 3-річний бакалаврат з бібліотечних та інформаційних наук
    • Сильний акцент на інформаційних технологіях та соціальних науках
  • Магістерські програми :
    • 2-річні програми з різною спеціалізацією (цифрові бібліотеки, управління знаннями, дитяча література)
    • Міждисциплінарний підхід
  • Докторські програми :
    • Доступні для тих, хто планує академічну кар’єру або керівні посади у великих бібліотеках
  • Безперервна освіта :
    • Регулярні курси підвищення кваліфікації
    • Активний обмін досвідом між бібліотеками різних скандинавських країн

Особливістю скандинавської системи є сильна інтеграція бібліотечної освіти з іншими дисциплінами, зокрема соціологією, педагогікою та інформатикою.

  Японія

Посадові обов’язки бібліотекарів ПБ: 

  • Організація та управління колекціями
  • Підтримка програми популяризації читання
  • Проведення культурних заходів
  • Документальне обслуговування місцевих громад
  • Підтримка регіональних культурних ініціатив
  • Збереження місцевої історичної спадщини
  • Розробка програми для літніх користувачів
  • Інформаційна підтримка освітніх установ

Японська система підготовки бібліотекарів має кілька рівнів:

  • Сертифікований бібліотекар (Shisho) :
    • Університетський ступінь + мінімум 15 кредитів спеціалізованих бібліотечних курсів
    • Нескладний іспит для отримання сертифіката
  • Шкільний бібліотекар (Gakko-Shisho) :
    • Педагогічна освіта + спеціалізовані курси з бібліотечної справи
    • Обов’язкова сертифікація
  • Академічний бібліотекар :
    • Магістерський ступінь з бібліотечних наук або інформатики
    • Часто додаткова спеціалізація у певній академічній галузі
  • Професійний розвиток :
    • Система безперервної освіти під егідою Японської бібліотечної асоціації
    • Регулярні професійні семінари та конференції

Особливістю японської системи є поєднання формальної освіти та практичного навчання на робочому місці, а також сильний акцент на техологічних бібліотечних роботах.

Сінгапур 

Сінгапур створив одну з найбільших інноваційних бібліотечних систем у світі, яка є частиною національної стратегії розвитку “розумної нації”.

Обов’язки в публічних бібліотеках:

  • Впровадження цифрових технологій та автоматизації
  • Розробка багатомовних програм (англійська, мандаринська, малайська, тамільська)
  • Організація інноваційних освітніх заходів
  • Підтримка програми читання та грамотності
  • Створення креативних просторів (makerspaces)
  • Розвиток програми STEM-освіти
  • Проведення громадських заходів
  • Інтеграція з іншими державними послугами

Особливості:

  • Високий рівень автоматизації та використання робототехніки
  • Інтеграція бібліотечних послуг з іншими державними системами
  • Розвиток концепції “бібліотеки без стін”

Система підготовки бібліотекарів у Сінгапурі орієнтована на високотехнологічний підхід:

Формальна освіта :

    • Бакалаврські програми з інформаційних наук у Наньянському технологічному університеті
    • Магістерські програми з бібліотечних та інформаційних наук
    • Часто додаткова освіта в галузі комп’ютерних наук або управління даними

Професійний розвиток :

    • Інтенсивна програма навчання через Національну бібліотечну раду (заснована 1 вересня 1995 року як статутна рада. Національна бібліотечна рада (NLB) є агентством під управлінням Міністерства цифрового розвитку та інформації (MDDI). NLB управляє мережею з 28 публічних бібліотек, Національної бібліотеки та Національного архіву Сінгапуру).
    • Регулярні стажування в провідних бібліотеках світу
    • Участь у технологічних інноваційних проєктах
  • Міжнародна спрямованість :
    • Заохочення навчання за кордоном
    • Залучення міжнародних експертів для підвищення кваліфікації

Особливістю сінгапурської системи є тісна інтеграція бібліотечної освіти з технологічним сектором та державною стратегією розвитку.

Далі буде…

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.

Optionally add an image (JPEG only)