Формування навичок критичного мислення (використання ігрових методик для навчання дітей та молоді основам критичного сприйняття інформації; впровадження інтерактивних заходів, що допомагають зрозуміти механізми маніпуляції інформацією).
Львівська обласна бібліотека для дітей реалізує проєкт інформаційно-психологічної безпеки дітей та підлітків, які опинилися у Львові внаслідок воєнних дій «П’ята стихія». За цей проєкт бібліотека отримала престижну бібліотечну премію EIFL (Electronic Information for Libraries).
Основні завдання проєкту – це адаптувати дітей до життя в нових умовах, подолання інформаційної нерівності, виховання у діток інформаційної грамотності та критичного мислення. Учасниками проєкту були діти з вимушено-переселених сімей та діти зі Львова.
У межах Глобального тижня медіаграмотності у Тернопільській обласній бібліотеці для молоді відбувся інтерактивний урок “Основи медіаграмотності”.
Під час заходу студенти ТВПУ технологій та дизайну активно обговорювали актуальні питання медіаосвіти. Розмірковували про те, як вкрай важливо протистояти маніпулятивним технологіям та розвивати навики критичного сприйняття інформації в умовах війни.
На завершення інтерактивного уроку грали в ігри від мультидисциплінарного проєкту з медіаграмотності «Fit in Fakten».
Бібліотека-філія 2 Сумської публічної бібліотеки долучилася до національної кампанії з підвищення медіаграмотності та протидії дезінформації разом із проєктом “ЗА ЛАШТУНКАМИ РЕАЛЬНОСТІ”. Цей проєкт розробила Громадська організація «Європейський Інститут Чорнобиля» та «Нота Єнота» за підтримки IREX.
Особливістю проєкту є використання технології доданої реальності edAR, яка поєднує звичний формат постерів із новітніми технологіями. Гравці можуть взаємодіяти з 3D моделями, аудіо- та відеоматеріалами, VR-порталами, а також переглядати фотокартки, що буквально оживають перед їхніми очима. Цей інноваційний підхід дозволяє повністю зануритися в інформаційний контекст і навчитися розпізнавати фейки та маніпуляції за допомогою візуальних і інтерактивних елементів.
В умовах війни бібліотеки стикаються з низкою викликів: обмежене фінансування, нестача навчальних ресурсів, загроза фізичного знищення фондів. Однак, розвиток медіаосвіти та інформаційної безпеки в бібліотеках має перспективи:
Розширення міжнародної співпраці з медіаосвітніми організаціями для залучення експертного досвіду та фінансування;
Оцифрування навчальних матеріалів та створення відкритих онлайн-курсів із медіаграмотності;
Розвиток мобільних бібліотечних ініціатив, які можуть навчати медіаграмотності навіть у віддалених регіонах.
У 2019 р. для бібліотекарів, які опікуються впровадженням медіаосвіти та медіаграмотності, АУП видала посібник «Практична медіаграмотність для бібліотек». Це серія розробок занять і вправ з провадження медіаосвіти, з інтерактивними елементами.
У 2021 році Бібліотека масової комунікації та медіаграмотності Академії української преси видали посібник «Медіаграмотність для бібліотекарів: практичний посібник». Посібник містить інформаційно-навчальні матеріали, базуючись на аналізі відповідного досвіду у галузі медіаграмотності провідних організацій IREX, IREX Europe, USAID від американського народу, АУП, Stopfake, Internews Kazakhstan, DW Akademie, Fact Check Academy, Information Literacy Group, інформаційно-аналітичного центру «Сова» та авторських програм А. Аносової та І. Букрєєвої та інші джерела.
Навчальні матеріали розміщені на сайті Національного проєкту з медіаграмотності «Фільтр».
Бібліотеки України залишаються важливими центрами медіаосвіти, допомагаючи громадам орієнтуватися в сучасному інформаційному просторі. Вони формують у суспільстві навички критичного мислення, протидіють дезінформації та сприяють інформаційній безпеці.
Роль бібліотек у цій сфері є стратегічною, адже вони забезпечують доступ до перевіреної інформації, допомагають розвивати критичне мислення та формують суспільство, здатне протистояти інформаційним загрозам.