У сучасному світі публічні бібліотеки не лише зберігають свою історично впізнавану роль, але й активно змінюються, відповідаючи на нові виклики суспільства.
Бібліотеки сьогодні — це майстерні ідей, де інновації та потреби громад перетворюються на захопливі проєкти. Бібліотеки змінюють своє обличчя, переходячи від ролі архіваріусів до ролі архітекторів соціальних зв’язків, створюючи нові форми взаємодії та розвитку. Якщо колись вони зберігали минуле, то тепер вони прагнуть будувати майбутнє.
У грудні минулого року, готуючись до зустрічі із колегами, я розмірковувала над тим, який досвід, набутий публічними бібліотеками в Україні, міг би бути корисним для бібліотек інших країн.
На одну чашу терезів покладемо внутрішні фактори, які є невтішними. Матеріально-технічна база потребує значних фінансових витрат, які наша держава не може собі дозволити під час війни. Книжковий фонд навряд чи може задовольнити актуальністю, оперативністю закупівлі, форматами представлення тексту. Мабуть вразити колег технологічними рішеннями та послугами не вийде. Що ж тоді залишається? «Коли закриваються одні двері, десь відкриваються інші!» (Александр Грем Белл)
Усвідомлено на іншу чашу терезів можна покласти соціальне інноваторство бібліотек. З початком повномасштабного вторгнення росії в десятки разів голосніше проявилася соціальна функція українських бібліотек. Ми навчилися дбати не лише про свої родини, близьких, які вимушено переїхали в безпечні місця проживання. Бібліотеки навчилися об’єднувати навколо себе людей задля допомоги гуртом один одному. Включеність кожного стала нормою. Збираючи звідусіль книжки для постраждалих бібліотек, ми прагнемо найскоріше повернути стабільність у наші громади. Недарма ж публічна бібліотека в усьому світі асоціюється з безпечним місцем з можливостями для кожного.
Пропоную для ознайомлення слайди презентації, за допомогою яких можна уявити дороговказ в бік інновацій.
Уточнення щодо:
ДСТУ ISO 16439:2016
Соціальний вплив — вплив існування бібліотеки та сервісів на населення в навколишньому співтоваристві або суспільстві в цілому (навички, навчання, відносини, добробут). Оцінювання впливу здійснюється за допомогою обстежень та інтерв’ю.
ДСТУ ISO 2789:2016
6.2.16 Сервіси для населення з особливими потребами
6.5 Менеджмент, у т.ч.
6.5.1.1 Спільні проєкти (Підраховують кількість спільних проектів, які бібліотека розпочала у звітному році)
6.5.1.2 Партнерство (Підраховують кількість продовжень бібліотекою формалізованих партнерств з іншими бібліотеками та/або іншими установами на кінець звітного періоду)
6.7 Бібліотечний персонал (на кінець звітного періоду), у т.ч.
6.7.7.1 Витрати часу персоналу на спільні проєкти (Містить такі дії: планування, організація, перемовини з партнерами, облік, звітність та індивідуальна проектна робота)
ДСТУ ISO 11620:2014
B.4.2.4 Відсоток персоналу, що є учасником спільних компаній (товариств) і проектів (Показник представляє собою дійсне число в діапазоні від 0 до 100. Високий відсоток буде вважатися хорошим показником, оскільки він відображає формальне зобов’язання участі бібліотеки у вирішенні проблем інформаційного суспільства).
«Чому інновації такі важливі для бібліотечної справи? — пропонує подумати над питанням Девід Ланкес і має власну відповідь. — Це не спосіб безперервного просування вперед у сфері чи просто приємна річ, яку потрібно розвивати у бібліотекарів. Ні, інновації лежать в основі бібліотечної справи. Чи це основна цінність? Так, це частина навчання та служіння».
Девід Ланкес, автор книг «Атлас нової бібліотечної справи» (2011), «Очікуйте більше. Вимагаємо кращих бібліотек для сучасного складного світу» (2012), співавтор «Набір бібліотечних інновацій: ідеї, стратегії та програми» (2015).
Отже, не дивіться довго та з жалем на зачинені двері. Щоб утримати рівновагу, маємо постійно рухатися. Перетворімо бібліотечні соціальні інновації на стратегічний вибір!