Рекомендація CM/Rec(2023)3
Комітету міністрів державам-членам
про бібліотечне законодавство та політику в Європі
(Прийнято Комітетом міністрів 5 квітня 2023 року
на 1462-му засіданні заступників міністрів)
Комітет міністрів відповідно до статті 15.b Статуту Ради Європи (ETS № 1),
вважаючи, що однією з цілей Ради Європи є досягнення більшої єдності між її членами з метою захисту та просування ідеалів і принципів, заснованих на повазі до прав людини, демократії та верховенства права, які є їхнім спільним надбанням;
наголошуючи на тому, що бібліотеки відіграють вирішальну роль як центри громад, що прагнуть до демократичного, згуртованого, інклюзивного та справедливого суспільства, і є важливою та незамінною складовою соціальної, культурної й інформаційної інфраструктури спадщини сталого суспільства, де гарантовані свобода вираження поглядів, публічний доступ до інформації та демократична участь;
беручи до уваги, що у 2000 р. Керівний комітет Ради Європи з питань культури, спадщини та ландшафту (Steering Committee for Culture, Heritage and Landscape, CDCPP) у співпраці з Європейським бюро бібліотечних, інформаційних та документних асоціацій (European Bureau of Library, Information and Documentation Associations, EBLIDA) розробив Рекомендації Ради Європи / EBLIDA щодо бібліотечного законодавства та політики в Європі, які мали значний вплив на формування політики та надихали на створення бібліотечного законодавства у країнах-членах Ради Європи;
відзначаючи, що ці рекомендації служать довідником для окремих бібліотек, які працюють у часто складних місцевих умовах, а також для регіональних і місцевих адміністраторів, які бажають реструктурувати місцеві бібліотечні системи;
підкреслюючи, що, хоча початкові керівні принципи все ще актуальні, культурні та суспільні зміни, з одного боку, і технологічний розвиток, з іншого, по-новому впливають на бібліотеки;
наголошуючи на тому, що за останні два десятиліття бібліотеки перетворилися на простори розширеної людської взаємодії, громадянської активності та створення знань, і що в кількох державах-членах Ради Європи бібліотечне законодавство вже відображає ці нові концепції та ролі, які спираються на чималу кількість документів і рекомендацій Ради Європи та Європейського Союзу;
висловлюючи впевненість, що перегляд Рекомендацій Ради Європи / EBLIDA щодо бібліотечного законодавства та політики в Європі й їх перетворення на рекомендацію Комітету міністрів може підсилити загальноєвропейські зусилля, спрямовані на створення добре поінформованого, інклюзивного і демократичного суспільства;
відзначаючи, що в результаті CDCPP вирішив переглянути сферу бібліотек [1] з метою розробки нового набору принципів, які є актуальними для національного законодавства та політики в державах-членах Ради Європи, відповідають демократичним цінностям, сумісні з конституційними принципами держав-членів і можуть надихнути на розробку нового та/або переглянутого бібліотечного законодавства і політики;
підтверджуючи, що бібліотеки повинні сприяти досягненню спільних цілей, визначених у межах Порядку денного у сфері сталого розвитку Організації Об’єднаних Націй на період до 2030 року, таких як соціальна інтеграція, якісна освіта, мир, справедливість і міцні інституції;
відзначаючи, що розвиток інформаційних технологій для всіх зумовив появу нових аспектів у бібліотечному та інформаційному секторах, таких як доступ, конфіденційність, захист даних, великі дані, зв’язок та інклюзивність, кібербезпека, штучний інтелект, 5G, блокчейн, автоматизація процесів, автономність пристроїв та віртуальна (доповнена або розширена) реальність;
нагадуючи про відповідні конвенції, рекомендації та керівні принципи Ради Європи, а саме:
- Конвенцію про захист прав людини та основоположних свобод (ETS № 5), стаття 10;
- Європейську культурну конвенцію (ETS № 18);
- Конвенцію про охорону архітектурної спадщини Європи (ETS № 121);
- Європейську конвенцію про охорону археологічної спадщини (переглянута, ETS
№ 143); - Рамкову конвенцію про захист національних меншин (ETS № 157);
- Рамкову конвенцію Ради Європи про значення культурної спадщини для суспільства (CETS № 199);
- Конвенцію Ради Європи про правопорушення, пов’язані з культурними цінностями (CETS № 221);
- Рекомендацію CM/Rec(2016)2 щодо Інтернету громадян;
- Рекомендацію CM/Rec(2017)1 щодо Європейської стратегії культурної спадщини на 21 століття;
- Рекомендацію CM/Rec(2017)8 щодо великих даних для культури, грамотності та демократії;
- Рекомендацію CM/Rec(2018)3 щодо культурної спадщини в умовах зміни клімату: підвищення стійкості та сприяння адаптації;
- Рекомендацію CM/Rec(2018)10 щодо внеску культури у зміцнення Інтернету як емансипативної сили;
- Рекомендацію CM/Rec(2020)1 щодо впливу алгоритмічних систем на права людини;
- Рекомендацію CM/Rec(2020)7 щодо сприяння постійному запобіганню ризикам у повсякденному управлінні культурною спадщиною: співпраця з державами, спеціалістами та громадянами;
- Рекомендацію CM/Rec(2022)15 щодо ролі культури, культурної спадщини та ландшафту у допомозі при вирішенні глобальних викликів;
- Рекомендації щодо штучного інтелекту та захисту даних (T-PD(2019)01), видані Радою Європи;
посилаючись на інші відповідні міжнародно-правові документи:
- Резолюцію ООН, прийняту Генеральною Асамблеєю у 2015 р., «Трансформація нашого світу: Порядок денний у сфері сталого розвитку до 2030 року» (A/RES/70/1);
- Міжнародний пакт ООН про економічні, соціальні та культурні права (1966),
стаття 19; - Конвенцію ООН про права дитини (1989);
- Конвенцію ЮНЕСКО про захист культурних цінностей у разі збройного конфлікту та протоколи до неї (1954 та 1999 рр.);
- Конвенцію ЮНЕСКО про заходи, спрямовані на заборону та попередження незаконного ввезення, вивезення та передачі права власності на культурні цінності (1970);
- Конвенцію ЮНІДРУА про викрадені або незаконно вивезені культурні цінності (1995 р.);
- Хартію Європейського Союзу про основні права (2000), стаття 11;
- Загальну декларацію прав людини (1948), стаття 19;
- Директиву 2014/60/ЄС Європейського Парламенту та Ради від 15 травня 2014 р. про повернення культурних об’єктів, незаконно вивезених з території держави-члена, та про внесення змін до Регламенту (ЄС) № 1024/2012 (перероблено);
- Регламент (ЄС) 2019/880 Європейського Парламенту та Ради від 17 квітня 2019 р. про переміщення та ввезення культурних цінностей;
- Регламент (ЄС) 2016/679 Європейського Парламенту та Ради від 27 квітня 2016 р. про захист фізичних осіб у звʼязку з обробкою їх персональних даних та про вільний рух таких даних;
- Пропозицію Регламенту Європейського Парламенту та Ради, яка встановлює гармонізовані правила щодо штучного інтелекту (Закон про штучний інтелект) та вносить зміни до певних законодавчих актів Союзу, запропоновану Європейською Комісією у 2021 р.;
- Директиву 2001/29/ЄС Європейського Парламенту та Ради від 22 травня 2001 р. про гармонізацію окремих аспектів авторського права та суміжних прав в інформаційному суспільстві;
- Директиву 2006/115/ЄС Європейського Парламенту та Ради від 12 грудня 2006 р. про право оренди та право позики та про певні права, пов’язані з авторським правом у сфері інтелектуальної власності;
- Директиву (ЄС) 2019/790 Європейського Парламенту та Ради від 17 квітня 2019 р. про авторське право і суміжні права на Єдиному цифровому ринку та про внесення змін до Директив 96/9/ЄС та 2001/29/ЄС;
- Директиву (ЄС) 2019/1024 Європейського Парламенту та Ради від 20 червня 2019 р. про відкриті дані та повторне використання інформації державного сектора (перероблена);
- Директиву 2012/28/ЄС Європейського Парламенту та Ради від 25 жовтня 2012 р. про певні дозволені способи використання сирітських творів;
- Рекомендацію Комісії (ЄС) 2021/1970 від 10 листопада 2021 р. про спільний європейський інформаційний простір для культурної спадщини;
- Рекомендації ЮНЕСКО щодо відкритої науки (2021 р.);
- Фрібурзьку декларацію про культурні права (2007 р.);
беручи до уваги такі фахові документи, як:
- Маніфест Міжнародної федерації бібліотечних асоціацій та установ (ІФЛА) / ЮНЕСКО про публічні бібліотеки (1994) та його оновлену версію (2022);
- Будапештська ініціатива відкритого доступу (2002);
- Маніфест ІФЛА / ЮНЕСКО про мультикультурну бібліотеку (2009);
- Маніфест ІФЛА / ЮНЕСКО про цифрові бібліотеки (2011);
- Маніфест ІФЛА про Інтернет (2014);
- Заява EBLIDA / IFLA / LIBER «Будь відкритим до відкритої науки: зацікавлені сторони повинні готуватися до майбутнього, а не чіплятися за минуле» (2016);
- Заява ІФЛА про бібліотеки та штучний інтелект (2020);
- звіт EBLIDA «Подумайте про немислиме» – програма європейських бібліотек після COVID-19, що відповідає Цілям сталого розвитку і фінансується через європейські структурні та інвестиційні фонди (2021–2027)» (2020);
- Маніфест ІФЛА/ЮНЕСКО про шкільну бібліотеку (2021);
рекомендує урядам держав-членів:
- забезпечити узгодженість між правилами, що стосуються бібліотечного законодавства, і правилами, які застосовують в інших суміжних сферах відповідно до їх напряму діяльності;
- розширити межі традиційних правил для бібліотек, щоби врахувати всі різні питання, що стосуються бібліотечного законодавства та політики;
- знайти баланс між інтересами фізичних осіб та організацій, як державних, так і приватних;
- забезпечити врахування бібліотечним законодавством різних обставин та інтересів держав-членів з метою посилення ефективності:
- вжити належних законодавчих чи інших політичних заходів, які б відповідали принципам, викладеним у цій рекомендації та доданих до неї настановах, і привести чинне законодавство у відповідність із зазначеними принципами;
- перекласти цю рекомендацію та пов’язані з нею Керівні принципи Ради Європи / EBLIDA щодо бібліотечного законодавства та політики в Європі (див. додаток) офіційними мовами держав-членів та розповсюдити їх якомога ширше серед відповідних органів та осіб.
[1] Враховуючи цілі цієї рекомендації, «бібліотеки» визначаються як загальнодоступні культурні, освітні та соціальні установи, що обслуговують місцеві, академічні або спеціалізовані громади та/або суспільство загалом. Вони можуть бути національними або місцевими, державними або приватними за умови, що є неприбутковими, приймають і застосовують бібліотечні цінності, принципи, стандарти і професійні методології.
Додаток до Рекомендації CM/Rec(2023)3 буде далі…