Про перші робочі місця поза межами бібліотечної школи: досвід США та власні рефлексії

   Знайти молодих кваліфікованих бібліотечних працівників сьогодні – це неабиякий виклик для керівників бібліотек.  Це було важко у мирні часи, а в умовах воєнного стану й поготів.

 Зацікавившись питанням працевлаштування випускників профільних ВНЗ за кордоном, натрапила на цікаве опитування від Library Journal Placements & Salaries .

Ділюсь деякими результатами опитування, яке стосувалось питань досвіду працевлаштування випускників бібліотечних шкіл США у 2022 році:

До опитування долучились випускники 37 американських закладів, акредитованих Американською бібліотечною асоціацією (ALA). Найактивніше до опитування долучились випускники зі ступенем магістра з Мічиганського університету (183 респонденти) та з Університету Сан-Хосе (155 респонденти).

Розподіл за статтю: жінок –  74%, чоловіків –  18%. Визнали себе небінарними/гендерно невідповідними – 6 %, інші стать не зазначили.

  • Розподіл за віком: 12 % – до 25 років, 54 % — від 26 до 35 років, 19 % — від 36 до 45 років, 11 % — від 46 до 56 років, 4 % — від 56 років і старше, 1 % – вважав за краще не відповідати.

Свої 5 копійок.  Приємно здивували показники, щодо отримання нової освіти людьми старшого віку! Зрозуміло, що для таких людей  “кращий день” не десь в минулому, а щодня!

Близько половини (53 відсотки) заявили, що бібліотечна та інформаційна наука стали першою сходинкою в їх професійній кар’єрі. Серед тих, хто змінив сферу діяльності, мали освіту та досвід роботи в таких сферах, як археологія, комунікація, охорона здоров’я та медицина, інформаційні технології, журналістика, право, маркетинг, психологія, видавнича справа, роздрібна торгівля, соціальна робота та ін.

Свої 5 копійок. В Україні в 2022 році лише 21% бібліотечних працівників мали вищу фахову освіту, 40% мали  повну, але не бібліотечну вищу освіту. Серед працівників з вищою нефаховою освітою – колишні вчителі, історики, фельдшери, агрономи, журналісти і т. п. Роздуми щодо отримання колегами іншої вищої освіти за новою спеціальністю не надають однозначних відповідей, бо багато «але», «як», «коли» і т.п.

Більшість випускників 2022 року мали різноманітний досвід роботи в бібліотеках до того, як вони отримали ступінь магістра — 16 відсотків до вступу на свої програми, 26 відсотків під час отримання ступеня магістра, а 39 відсотків працювали в бібліотеках як до, так і під час своїх академічних програм. Незважаючи на те, що невелика більшість випускників заявили, що вони відчувають, що ступінь магістра змінив їхній статус зайнятості на краще, більшість сказали, що «скоріше ні» (54 відсотки) або «безумовно ні» (14 відсотків).

Бібліотечні Школи використовували різні методи інформування своїх випускників про можливості працевлаштування. Найпоширенішими були листи і оголошення електронною поштою. Близько половини (51 відсоток) публікували в облікових записах соціальних мереж, а 46 відсотків ділилися новинами про вакансії через студентські групи та заходи. Більше чверті (27 відсотків) розміщували оголошення про роботу на дошках оголошень або в студентських гуртожитках.

Свої 5 копійок. Було б цікаво ознайомитись із досвідом українських профільних ВНЗ щодо надання допомоги студентам і випускникам у плануванні їх професійної кар’єри. Чи існують тісні зв’язки з бібліотеками, як часто проводяться зустрічі випускників з потенційними роботодавцями (керівниками бібліотек), яка ефективність від екскурсій в бібліотеки, ярмарок вакансій та інших заходів? Надсилайте приклади з власного досвіду, зауваження, пропозиції тощо.  Обов’язково опублікуємо.

У 2022 році стартова середньорічна зарплата при повні зайнятості дорівнювала 61,473 доларів США. Спостерігається розрив між середньою зарплатою чоловіків і жінок. Зарплати жінок у 2022 році в середньому на 9 % нижчі, ніж зарплати чоловіків. 76 % випускників повідомили про високий рівень повної зайнятості (повний робочий день) та постійну посаду. 24 % випускників повідомили, що працюють неповний робочий день.

Свої 5 копійок. Українська стартова бібліотечна зарплата не додає і краплі оптимізму: новачкам відразу відмінусуовується доплата за вислугу років; має місце часте ігнорування заохочувальних, компенсаційних і гарантійних виплат із дотриманням норм і гарантій, передбачених законодавством і т. п. Це неоране поле для законодавчих змін.

Більшість випускників 2022 року працевлаштувалися. Майже дві третини (63 %) повідомили, що працюють у бібліотеці чи іншій інформаційній установі. Так, в публічні бібліотеки працевлаштувалось 33% ; в бібліотеки коледжів і університетів – 24 %; в шкільні бібліотеки – 9 % і т. п.

13% працевлаштувались в галузі інформатики, але не в бібліотеці, а 19 % -працюють не за фахом. Випускники, що не працюють в бібліотеках, зазначили, що вони широко використовують навички, набуті під час навчання . Так, Кетрін Девіс, координаторка наукового прогресу в Батон-Руж, Луїзіана зазначила:  «Мої навички пошуку інформації надзвичайно корисні для сфери грантового фінансування.

Свої 5 копійок. У 2023 році команда Міністерства освіти і науки України у співпраці з Міністерством цифрової трансформації України та Пенсійним фондом України вперше реалізувала моніторинг працевлаштування випускників закладів вищої та фахової передвищої освіти. За певних обставин, при проведенні моніторингу працевлаштування довелось обмежитись моніторингом працевлаштування за здобутою освітою випускників, які здобули педагогічну та медичну освіту. Сподіваюсь, що у післявоєнний час отримаємо можливість ознайомитись із інформацією щодо спектру працевлаштування випускників за спеціальністю «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа».  Детальніше про звіт з моніторингу тут

91% респондентів, які мають повністю віддалену або гібридну роботу на повний робочий день, не очікують, що статус їхнього місцезнаходження зміниться в наступному році.

Свої 5 копійок. В Україні простій, дистанційна, надомна робота набули поширення під час спалаху COVID‑19  та після широкомасштабного вторгнення. Чи залишаться ці режими роботи в бібліотеках у мирний час – питання. Водночас ІКТ (інформаційно-комунікаційні технології) і доступ до Інтернету не лише змінили модель роботи, але й створили можливості для  працевлаштування спеціалістів незалежно від місця їх проживання.

Лише 14% штатних працівників працюють на другій або третій роботі. Серед цих додаткових робочих місць 23 % займають посади в бібліотеках, 30 % — у сфері освіти чи іншій суміжній сфері, а 58 % — не пов’язані з бібліотеками чи освітою.

Свої 5 копійок. У минулому та поточному роках фахівці НМВ НБУ ім. Ярослава Мудрого отримали значну кількість довідок, пов’язаних із питаннями суміщення та сумісництва професій (посад). Можливо окреслюється певна тенденція щодо раціонального та ефективного використання трудових ресурсів та закріплення особистісного права вільно розпоряджатися своїми здібностями та можливостями?

На яких посадах випускники реалізовували свої знання і навички? Це:

довідково-інформаційні служби – 64%, послуги дітям – 46%, адміністрація – 38%, метадані, каталогізація та таксономія – 33%, архівування та збереження – 30%, навчання, викладання та інструктаж – 31 %, послуги для дорослих – 27 %, послуги для підлітків – 22%, державні послуги – 20 %, управління цифровим контентом – 17%, розвиток колекції/придбання – 14 %, програмування патронів – 10 %, управління знаннями – 8%, контроль і керування даними – 7%, комунікації, аналітика даних – 6%, PR та соціальні мережі – 5%, аналіз користувацького попиту/юзабіліті – 5%, системні технології – 4%, написання грантів – 2%, дизайн сайту – 2% та ін.

Свої 5 копійок. Здається малоймовірним, що 60 % випускників профільних українських ВНЗ вважатимуть саме бібліотеку своїм першим робочим місцем. Адже для 81% респондентів віком від 15 до 25 років найважливішою цінністю є  можливість добре заробляти. Більш того, спочатку через карантин, а тепер і через війну, кількість молодих українців 18-35 років надають перевагу фрілансу (чоловіки – 53,13%,  жінки – 46,87% ). Реформування системи оплати праці (у т.ч. вертикальних і горизонтальних диспропорцій у розмірі окладів) та впровадження для молоді певного пакету пільг  сприятиме посиленню привабливості професії бібліотекаря.

Випускники почали шукати роботу в середньому за 4,9 місяця до отримання дипломів. Шукачі вакансій використовували перевірені часом стратегії нетворкінгу та спілкування з вуст в уста, а також веб-сайти з працевлаштування. 64% відсотки респондентів назвали попередній досвід роботи, включаючи стажування, польову роботу та практичний досвід, як важливий компонент для отримання першої професійної посади. Майже половина (45 %) пройшли принаймні одне стажування, здобуваючи ступінь (9 % — два, а 3 % — три чи більше). Пройшли стажування в режими офлайн – 50 %, дистанційно – 25 % , гібрідно 25 % .

Свої 5 копійок. Організувати власний проєкт (не обов’язково комерційний) або влаштуватися на роботу в бібліотеку з неповною зайнятістю —  нормально для людини на початку кар’єрного шляху і роботодавці неодмінно звернуть на це увагу! До речі, у 2023 році КМУ оновив ПОРЯДОК укладення договору про стажування здобувачів професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти у роботодавця. Можливо з часом дізнаємось про якість програм та плюси і мінуси їх реалізації в бібліотеках.

Наостанок.

Звідки ж поповнювати кадрові резерви бібліотек? Де шукати нові таланти? Хто буде відбудовувати/ розвивати нашу бібліотечну галузь?

За даними Державної служби зайнятості, станом на 1 серпня 2023 р. офіційний статус безробітного мали 112,3 тис. осіб. Вік 23,9 тис. (22 %) із них не перевищував 35 років, тобто частка безробітних серед молоді була суттєвою Серед безробітних 1,8 тис. осіб (2 %) є випускниками навчальних закладів (вони раніше ніде не працювали). Більше ніж половина молодих людей, які мають роботу, працюють не за фахом.

Молодь під час пошуку роботи стикається з характерними переважно для цієї вікової категорії перепонами, як-от: відсутність досвіду й навичок професійної адаптації, соціальна незрілість і незахищеність, невідповідність першого робочого місця рівню та якості отриманих професійних знань, високі вимоги роботодавців до професійних компетенцій та невідповідність запитів перших реальним професійним обов’язкам тощо.

Молодь, з одного боку, є відкритим, активним, цілеспрямованим, прогресивним ресурсом, швидко вчиться, більшою мірою соціально мобільна, здатна до професійного зростання та здійснення трудової діяльності протягом тривалішого часового періоду. Однак, з іншого боку, відсутність практичних навичок та професійного досвіду знижує конкурентоспроможність молоді на ринку праці.

Значна кількість безробітних вікової групи 15–24 років підкреслює, що складність і тривалість переходу від навчання до стабільної та задовільної роботи залишається суттєвою проблемою. Саме молодь цього віку перебуває в зоні постійного ризику соціального відчуження.

І можливо бібліотеки можуть стати на заваді цього соціального відчуження молоді. А сприятимуть цьому , в першу чергу, оновлення нормативно-правових актів (наприклад, «Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників. Випуск 81 “Культура та мистецтво кроки», ПОРЯДОК виплати доплати за вислугу років працівникам державних і комунальних бібліотек (затверджено  постановою Кабінету Міністрів України від 22 січня 2005 р. N 84), прийняття ПРОФЕСІЙНОГО СТАНДАРТУ, як елемента взаємодії ринку праці і освіти, та також управління персоналом та ін.).

Повний текст дослідження Placements and Salaries Survey 2022 від Library Journal Placements & Salaries  тут

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.

Optionally add an image (JPEG only)