Цікаві проєкти з промоції книги і читання від польських колег

«Парадокс читання: воно відволікає нас від реальності, щоб наповнити реальність змістом»

⠀                                                                                                           Даніель Пеннак, «Як роман»

Цього року Український інститут книги вдруге проведе  мистецький конкурс культурно-мистецьких проєктів на організацію і проведення заходів з промоції читання. Дедлайн прийому заявок: 20 лютого 2024р. Ще є час підготувати та подати заявку на виконання одного культурно-мистецького проєкту.

Хочемо поділитися кількома цікавими ідеями наших польських колег з промоції читання, привертання уваги до книги, проведення акцій, що спрямовані на стимулювання інтересу до читання.

Читацька акція «Посилка відправлена» («Paczka nadana») Муніципальної публічної бібліотеки в Розпрзі (Gminna Biblioteka Publiczna w Rozprzy) , адресована дітям та підліткам 7-18 років. При взятті книги читачам пропонувалось заповнити роздруковану картку – огляд книги.  Він містив прості запитання про, наприклад, імена головних героїв, плюси та мінуси книги та загальний бал. Кожен юний читач, який повернув позичену книжку разом із рецензією, отримав сюрприз «бібліотечна доставка» з цікавими гаджетами. «Посилки», як і кур’єрські посилки, були запаковані в паперові коробки. Захід реалізовано завдяки фінансуванню, отриманому від Міністерства культури та національної спадщини в рамках проекту «Класика». Вічний, але новий».

Ця ініціатива популяризує читання та заохочує людей читати літературу, а ще допомагає краще розуміти книжкові уподобання молодих читачів.

У  2022 році бібліотека реалізовувала проект «Класика. «Вічний, але новий». Його мета: популяризувати польську літературу та поширювати культурну спадщину у спосіб, привабливий для молоді, зацікавити їх творчістю класиків: Міцкевича, Сенкевича, Конопницької. Серед іншого, проєкт включав в себе проведення цікавих майстер-класів для різних вікових груп, креативні освітні заходи, акції читання книг.  Так,  було проведено майстер-класи з програмування, де відповідно запрограмовані роботи відтворювали подорожі Генрика Сенкевича трьома континентами на великоформатній карті світу, і таким чином поєднати урок програмування з цікавими фактами з життя письменника.

В рамках цього проекту запросили дітей на майстер-класи з виготовлення льодяників. Станіслав Лем любив солодке, особливо марципан і халву.  Заняття стали приводом дізнатися про дитинство авторів найвидатніших творів польської літератури. Завдання також передбачали зустрічі з  культурологами та літературознавцями, які розповідали про юнацькі роки Адама Міцкевича, виставу у виконанні театру варшавських варіацій про перші десять років життя Генрика Сєнкевича, літературні майстерні та заняття з розпису на склі, під час яких створювалися роботи за творами польських поетів. Але найбільше враження справила фотосесія в рамках майстер-класів з макіяжу та фото. До реалізації цього проекту були залучені учасники театрального гуртка, що діє при бібліотеці. Дванадцять моделей відображали портрети/фотографії польських письменників. Найважливішим і трудомістким моментом сесії став макіяж. Бороди, вуса, перуки, ретельно підібраний одяг і зачіски були необхідні, щоб бути схожими на творців польської літератури.

Освітнього читацький проект під назвою «Читання, як пригода» реалізує районна та міська публічна бібліотека в Прошовіце (Powiatowa i Miejska Biblioteka Publiczna w Proszowicach) у співпраці з вчителями початкової школи № 2 міста.

Щомісяця учні виконують одне завдання для читання та презентують результати під час Дня читання в школі. Учні читають книги самостійно та за підтримки батьків. Під час шкільних занять вони створюють художні чи технічні поробки, пов’язані зі змістом прочитаного. Готуючись до Дня читання, разом з батьками проектують і створюють заготовки, які потребують більше часу, наприклад, вивчають вірш напам’ять, настільні ігри, талісмани, намистини з солоного тіста тощо. На заняттях учні працюють у групах. Перевірка знань змісту прочитаного здійснюється за допомогою тестів, кросвордів і ребусів. У День читання, відповідно до змісту, діти виконують завдання в галузі всієї індивідуальної базової освіти: математики, природознавства, музики, мистецтва, профілактики здоров’я, ІТ.

Таким чином, майстер-класи в школі – це спосіб зібрати результати залучення дітей до читання, узагальнити та перевірити їхні знання та навчальні навички. Діти поступово набувають ключових навичок, необхідних протягом життя людини, таких як: спілкування, розширення словникового запасу (кросворди, головоломки тощо), знайомство з творами польської та світової літератури для дітей, математичні та природничі компетенції, технічні (розв’язування математичних завдань), пошук знань у різних джерелах, ІТ-компетенції, навички навчання, соціальні компетентності, ініціативність, підприємливість, культурна свідомість та самовираження.

Батьки охоче та активно беруть участь у виконанні завдань, пов’язаних із реалізацією проекту. Зацікавленість батьків є чудовою мотивацією для дітей до самостійної діяльності. Завдяки цьому між ними створюється зв’язок, який має величезне значення в подальшому житті дитини. Батьки дуже зацікавлені наступними книгами, призначеними для читання. Творче опрацювання шкільної програми читання відбувається таким чином, щоб викликати інтерес учнів, які хочуть ще більше пізнати світ завдяки книжці.

Проект розрахований на три роки початкової шкільної освіти, тому підготовлено перелік літератури, яку вивчатимуть учні в першому, другому та третьому класах. Автори проекту адаптують список до мінливих умов, що випливають із основної навчальної програми. Вони також помічають можливості та інтереси учнів, збагачуючи список факультативної літератури. Учні охоче користуються шкільними та міськими бібліотеками, а Дні читання мають дуже високі рейтинги серед учнів та батьків.

Білогардська публічна бібліотека (Białogardzka Biblioteka Publiczna im. Karola Estreichera) має гарну традицію проводити разом з міською владою «Книжкове полювання» в рамках Бібліотечного тижня. Загалом у місті Бялогард ховають 14 книг (7 для дітей і 7 для дорослих). Завдання учасників  -розгадувати головоломки, опубліковані на Facebook-сторінці Białogard Public Library  , і досягати певних місць, де на нього чекає новий бестселер, який він забирає з собі.

Великою популярністю в бібліотеках користуються книжкові дискусійні клуби . Читацькі групи об’єднують людей різного віку, які люблять книги та збираються, щоб поговорити про них. Цікавими видами клубів для любителів різноманітної літератури можуть бути: Клуб любителів кримінального мистецтва , Клуб історій , Клуб читаючих детективів , Клуб поетів/поезії , Клуб електронних читачів (прихильники електронних та аудіокниг, які заохочують не лише до електронного читання, а й до власної літературної творчості чи створення радіоп’єс) або клубів літературної творчості лауреатів Нобелівської премії, Клуб любителів прекрасної книги (зосереджений на графічному дизайні та типографіці).

В Клубі «Книжкові Їжачки» Олешницька публічна бібліотека «Pod Sową» пропонує дітям віком від 4 років зустрічі, які стимулюють бажання читати книги та практикують уміння уважно слухати. Під час зустрічей діти слухають короткі художні тексти та беруть участь у мистецьких заняттях. Молоді учасники клубу також отримують безкоштовну ID-картку з правом на виграш призів.

У Публічній бібліотеці у Свебодзіні заснували дискусійний клуб для молодих і дорослих любителів коміксів і фентезі, учасники якого обмінюються досвідом, ідеями та думками щодо літератури, адаптацій та інших форм жанру фентезі. Biblioteka z Pasją у Гдині також запрошує до Молодіжного клубу коміксівТут раз на місяць люди, захоплені коміксами, спілкуються та діляться своїми міркуваннями про нещодавно прочитані твори.

Міська бібліотека в Лодзі реалізує  проєкт «Навколо злочину: факти та вигадки» — це серія зустрічей у формі дискусійних панелей із письменниками, інтернет-творцями та експертами у сферах, пов’язаних із кримінологією, а також кінопокази з елементом дискусії.

Також це пропозиції для молодших читачів: гра-польовий детектив, літературні майстер-класи – написання власної кримінальної історії під назвою «Злодій у бібліотеці», а також майстер-класи з криміналістичної техніки, зокрема дактилоскопії. Також відбудуться майстер-класи з техніки створення логотипів Lego, яка поєднує в собі елементи розваги та навчання філософському мисленню. Дітям запропонують побудувати будівлі на тему добра і зла, а в кінці майстер-класу заплановано конкурс. Також планується проводити настільні ігри про кримінальні розслідування та грати в кримінальні ігри на комп’ютері.

Проєкт спрямований на співпрацю з місцевою громадою та створення громади, тому до його реалізації залучені місцеві студентські криміналістичні клуби. Завдяки цьому можливо підняти тему злочинності на локальному рівні – почути історії людей, які справді щоденно стикаються зі злочинністю у своїй роботі.

«Книга з кухні» — це проєкт Міської бібліотеки в Лодзі, співфінансований програмою Міністерства культури та національної спадщини «Партнерство заради книги». Його завдання – показати, що книга – це робота не лише автора, а й багатьох творців. Цей паперовий об’єкт може бути витвором мистецтва не лише через зміст, а й через форму – типографське оформлення, ілюстрації чи палітурку.

Ініціатива «Книга з кухні» є результатом співпраці між п’ятьма бібліотеками міста Лодзь: Бібліотекою Волнощі, Ґданською Бібліотекою, Бібліотекою Костки, Відкритою Бібліотекою та Бібліотекою Словка.

Матеріал підготувала – Горчинська В., гол. бібліотекар НМВ.

 

 

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.

Optionally add an image (JPEG only)