До роздумів і пошуку власних рішень: результати онлайн-опитування “Практики читання під час війни”

Соціологічне дослідження було проведено Кампанією “Нью Імідж Маркетинг Груп” на замовлення Українського інституту майбутнього.

Результати соціологічного дослідження щодо практик читання українців під час повномасштабної війни.

Загальна інформація про дослідження

Методологія: Онлайн-опитування по інтерактивній структурованій анкеті, посилання на яку відправлялося потенційним респондентам з бази даних

Мета: Дослідження змін щодо практик читання під час повномасштабної війни

Географія: Україна (крім населених пунктів на тимчасово непідконтрольних територіях частини Донецької, Запорізької, Луганської та Херсонської областей, окупованої АР Крим) (національний проект)

Обсяг вибірки: 1200 респондентів

Терміни проведення польового етапу: 13.04–18.04.2023

Дизайн вибірки: Комбінована — пропорційно стратифікована за регіонами, з квотним скринінгом на щаблі відбору респондента. Вибірка репрезентує доросле населення України інтернет-користувачів віком 18 років та старше. Статистична похибка з ймовірністю 0.95 не перевищує 2,89% (без урахування дизайн-ефекту)

Склад регіонів:

  • Захід України (Волинська, Закарпатська, Івано-Франківська, Львівська, Рівненська, Тернопільська, Хмельницька, Чернівецька)
  • Центр України (Вінницька, Житомирська, Київська, Кіровоградська, Полтавська, Сумська, Черкаська, Чернігівська)
  • м. Київ
  • Південь України (Запорізька, Миколаївська, Одеська, Херсонська)
  • Схід України (Дніпропетровська, Донецька, Луганська, Харківська)

Ключові результати :

72% респондентів зазначили, що до повномасштабної війни читали паперові, електронні книги, або слухали аудіо-книги. Також до практик читання до повномасштабного вторгнення у більшості респондентів входили короткі новинні огляди у різних інтернет-джерелах (включаючи соціальні мережі) (79%) та оглядові статті у різних інтернет-джерелах (64%). 

75% з тих респондентів, які читали до повномасштабної війни, відмічали, що читали саме паперові книги, 60% – електронні, 31% – слухали аудіокниги.

39% з усіх респондентів зазначали, що у перші весняні місяці вторгнення зовсім не читали книжок. 18% учасників опитування відмічали, що практики читання книг у перші місяці повномасштабної війни не змінилися, 17% – що війна змусила їх читати більше (або почати читати), 15% – зрідка відкривали улюблені книжки з метою стабілізації психіки, 6% – продовжили читати професійну літературу, 5% – змінили тематику/напрямок книг.

79% тих респондентів, які зовсім не читали книги у перші місяці повномасштабного вторгнення, зазначали, що переключилися на перегляд коротких новин в інтернеті та соціальних мережах. Ще по 24% респондентів відмічали, що читали аналітичні статті, або статті за різними темами у інтернет-джерелах.

49% респондентів зазначали, що читання – це спосіб зберегти себе, особливо під час війни, ще 42% – читання вчить ухвалювати кращі рішення, навіть у тяжких обставинах, тому необхідно розвивати цю навичку. 24% учасників опитування відмічали, що читання української літератури – форма спротиву, 21% – читання і купівля книжок є формою економічної підтримки української культури. При цьому 27% опитаних зазначали, що під час війни не до книжок та довгих текстів.

42% респондентів зазначили, що після 24 лютого 2022 року прочитали/прослухали (бодай фрагментарно) до 5 книг, 16% – від 5 до 10 книг, 10% – від 10 до 20 книг, 9% – більше 20 книг, 23% – не прочитали жодної книги. При цьому в період 2021 року та за початок 2022 року не прочитали жодної книги 14% респондентів, 37% – прочитали до 5 книг, 22% – від 5 до 10 книг, 12% – від 10 до 20 книг, 15% – більше 20 книг, лише 14% – не прочитали жодної книги, бодай фрагментарно.

Паперові книги впродовж останнього року купували 46% респондентів, структура середніх витрат на місяць наступна: 

  • 14,4% – до 200 грн., 
  • 17,8% – 201-500 грн., 
  • 9% – 501-1 000 грн., 
  • 4,8% – більше 1000 грн. 

Електронні книги впродовж останнього року купували біля 17% опитаних, структура середніх витрат на місяць наступна: 

  • 8,5% – до 200 грн., 
  • 5% –  201-500 грн., 
  • 1,9% – 501-1000 грн.,
  • 1,4% – більше 1000 грн

Аудіо-книги впродовж останнього року купували біля 13% респондентів, структура середніх витрат на місяць наступна: 

  • 7,2% – до 200 грн., 
  • 3,4% – 201-500 грн., 
  • 1,2% – 501-1000 грн.,
  • 1,1% – більше 1000 грн..

Топ-5 тем/напрямів книг серед читачів до повномасштабного вторгнення: 

  • художня література (65%), 
  • професійна література (38%), 
  • медицина/здоров’я/краса (33%), 
  • психологічний напрямок (32%), 
  • історична /біографічна /мемуарна тематика загалом (30%).

Після початку повномасштабного вторгнення вподобання читачів дещо змінилися та популярності набули нові теми/напрямки книг, а саме:

  • Опис та аналіз військових подій, що відбувалися у світі – до 24 лютого 2022 року 18%, після – 42%.
  • Публіцистична, аналіз поточних соціально-політичних подій – до 24 лютого 2022 року 25%, після – 32%.
  • Історія України від давнини до сьогодні – до 24 лютого 2022 року 25%, після – 31%.

Серед авторів, які допомагають краще зрозуміти ситуацію сучасності, частіше за інших згадували Т. Шевченка, Л. Костенко, С. Жадана, Дж. Орвелла.

Серед нових/молодих авторів, яких респонденти відкрили для себе протягом останнього року, частіше за інших згадували С. Жадана, М. Кідрука, С. Андрухович та О. Забужко.

Частота відвідування бібліотек:

Як і прогнозувалося, повномасштабна війна в Україні вплинула на відвідування бібліотек, так до 24 лютого 2022 року 30% респондентів з різною частотою відвідували бібліотеки, а після 24 лютого – 19%. Жінки порівняно частіше за чоловіків зазначали, що відвідують/відвідували бібліотеки (особливо до повномасштабного вторгнення), також зі зростанням віку респондентів зменшується відсоток тих, хто відвідував/відвідує бібліотеки.

Детальніше ознайомитись із результатами дослідження можна за посиланням тут:

https://news.uifuture.org/zvit-za-rezultatami-onlayn-opituvan/

 

Фото заставки з Depositphotos

 

 

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.

Optionally add an image (JPEG only)