Ми сильні! Вартуємо інформаційний простір: день 10 (ч.1)

Десятий день, як українські діти живуть у бомбосховищах і підвалах. Там вони і сплять, і їдять, і граються. Сьогодні це єдині місця, де діти можуть врятуватися від російських терористів. Армія Росії знищує не тільки українські міста і стріляє по мирних жителях, а й підступно вбиває дітей. Згідно зі звітом Управління Верховного комісара ООН з прав людини, який опублікували у п’ятницю, 5 березня, за час війни Росії в Україні зафіксовано 1058 випадків загибелі або поранення цивільних осіб в Україні: 351 загинуло і 707 поранено.
За даними Уповноваженого Президента України з прав дитини та реабілітації дітей, станом на 4 березня на підконтрольній уряду території загинули 28 дітей. Про 840 поранених дітей повідомив секретар Ради національної безпеки і оборони України Олексій Данілов.

 

Світ повинен знати цю цифру! І покарати кожного винного російського окупанта!

Під час військових дій діти є однією з найбільш уразливих категорій і потребують психологічної підтримки. Діти добре відчувають будь-які зміни в поведінці своїх батьків, навіть якщо ті вдають, що нічого не відбувається.
Піклуючись про дітей, які страждають від наслідків війни в Україні, Міністерство освіти і науки у співпраці з психологинею Світланою Ройз підготували серію інформаційних матеріалів :

 Для психологічної підтримки дітей працює телеграм-канал, на якому надано поради та легкі вправи, які можна виконувати під час перебування у сховищі чи вдома. Це дуже важливо, аби мінімізувати можливі наслідки психологічної травми. Підписатися на канал можна за посиланням: https://t.me/pidtrumaidutuny
Центр здоров’я та розвитку “Коло сім’ї”, Інститут психічного здоров’я Українського Католицького Університету підготували 5 порад для батьків:

  1. **Бути поруч**: пам’ятайте, ми є головним джерелом підтримки для наших дітей. Тому відчуття нашої люблячої присутності – це найголовніший «термостат безпеки» для їхньої душі. Бути поруч – це про дотик і обійми, про співдіяльність і про казку разом – де б ми не були – у ліжку чи в бомбосховищі… Це про добрий погляд, це про уважність і любов… І теж про чутливість до того, коли дитина цього потребує, а коли вона хоче побути наодинці.
  2. **Бути прикладом**: більшість способів давати собі раду з викликами передаються дітям через те, що вони дивляться і наслідують, як пораємося ми. Тож нам важливо бути свідомими цього. І ділитися, говорити з ними про те, що нам допомагає… І звісно це не означає, що ми маємо бути «ідеальним» прикладом – бо стійкість, це не про те, щоби ніколи не падати, а про те, щоби вставати знову і знову…
  3. **Спілкуватися**: це так важливо для дітей, щоб ми допомагали їм розуміти, що відбувається і як нам вистояти у цій війні – на макро-рівні як народу, і на мікро-рівні як сім’ї. Це означає говорити з дітьми з повагою до їх внутрішньої мудрості, бажання і потреби розуміти. Це означає теж слухати, що говорять вони, і слухати те, про що вони мовчать… І відповідати – як можемо – бо не завжди ми знаємо відповіді і у цьому теж важливо бути чесними. Це не означає теж втішати дітей «псевдооптимістичними» сценаріями, бо ми свідомі, що дорога до Перемоги може бути довгою і на ній може бути багато болю і втрат. Але це означає передати їм віру, що з Правдою ми обов’язково і неминуче переможемо і наша країна буде вільною і щасливою!
  4. **Задіювати**: ми не знаємо, наскільки довгими будуть ці випробування війни – але час життя безцінний – і ми маємо жити, що б не було – ми маємо Жити. І звісно, ми не можемо не слідкувати за новинами, але ми не потребуємо бути безперервно в новинах – треба зосередитися на корисній дії. Для дітей, звісно, ці дії дуже різні і залежать від того, де ви зараз: вдома, у бомбосховищі і т.д. – це і вчитися, і малювати, читати/слухати казки, гратися (у різні способи, і не лише в телефоні – є стільки стосункових ігор), допомагати по дому, молитися, робити добрі справи, займатися спортом і т.д. Корисна діяльність приносить добрий плід, вона зосереджує увагу і допомагає інтегрувати енергію стресу. І вона важлива не лише дітям, але й нам дорослим…
  5. **Відновлюватися**: це випробування може бути тривале, а відтак брати чимало нашої енергії – а тому ми потребуватимемо часу на регулярне відновлення сил. І ми, і діти. А тому так важливо мати в режимі дня ті активності, які поповнюють сили – як заряджання телефону – коли стрес є більшим, заряджати треба частіше і мати додатковий «павербенк». Тож подбаймо, щоби у режимі дня дітей обов’язково були і сон, і добра їжа, і час на гру, на домашніх улюбленців, на рухову активність, і обов’язково щоденний дотик до чогось, що є Світлом (казки, історії, краса, сповнені світла люди і т.д.), і що нагадує їм у ці темні часи – що є Світло – правди, любові, мужності – і це Світло неминуче переможе, бо воно непереможне…

P.S. Дослідження кажуть, що діти, стикаючись з випробуваннями не обов’язково мають мати психологічні проблеми, а навпаки можуть демонструвати «посттравматичне зростання» – і це великою мірою залежатиме від підтримки дорослих. Вони можуть зростати у резилієнтності (психологічній стійкості), мудрості, вдячності, здатності будувати глибокі стосунки, знати, що у житті найголовніше… Тож нехай вони виростуть саме такими – наші діти!

Психотерапевт Юлія Балебрух надає поради щодо зняття рівня психологічної напруги:
🌷Паперові сніжки. Дайте дітям аркуші паперу, нехай зімнуть їх у кульки, “сніжки”, і вперед до гри.
🌷 Дути мильні бульбашки- чудова дихальна вправа для дітей.
🌷Бій подушками.
🌷Руханки – для маленьких діток, тупаємо ніжками, це звук дощу. Потім сильніше, швидше, дощик посилюється. Повільніше, тихіше- дощик закінчується.
🌷Дайте дітям помалювати фарбами, поліпити з  пластиліну, пограти кінетичним піском- це дозволить їм виразити емоції.
🌷Поспівайте з дітками, або пограйте на музичних інструментах. Каструля може стати барабаном.
🌷Пограйте у тварин – нехай дитина уявить себе сильною твариною, яку обере, або в супергероїв. Важливо для відчуття сили.
🌷Основне заняття- обійми батьків.

Панічні атаки зараз можуть траплятися з будь-ким. Але в такому стані ми не здатні приймати зважені рішенні і стаємо вразливі. Психотерапевти пропонують вправи, які можна зробити будь-де і які повертають здатність ухвалювати зважені рішення:
 
️зробити глибокий вдих і повільний видих: 4 – 6 циклів;
️відчути підтримку: одну руку покласти під пахву іншої, другу – на передпліччя. Зробити кілька глибоких вдихів і видихів;
️змінити положення тіла – підвестися, розправити плечі, потягнутися або зробити будь-яку фізичну вправу;
️випити теплий напій;
️відчути контраст – з’їсти шматок лимона чи вмитися холодною водою;
️знайти поглядом 7 предметів за кольорами веселки;
️відчути опору – обпертися на спинку стільця чи загорнутися в плед.
 
Також заслуговують на увагу: 
– навчальні матеріали, які ми видали ще у 2014 році – «Діти і війна: навчання технік зцілення» – там є описи технік і багато цінних ресурсів про те, як допомогти дітям пережити психотравмуючі події війни. (“Посібник”: https://i-cbt.org.ua/…/2022/02/Dity-i-viyna_posibnyk.pdf і “Робочий зошит”: https://i-cbt.org.ua/…/02/Dity-i-viyna_robochyy-zoshyt.pdf)
– Переклад міжнародного посібника з першої психологічної допомогти – там є багато корисним технік і вправ, як надавати психологічну підтримку в кризових ситуаціях: https://i-cbt.org.ua/…/persha_pcychologichna_dopomoga…
– Як підтримати дітей в цей непростий час війни: https://k-s.org.ua/wp-content/uploads/2022/02/ЯК-ПІДТРИМАТИ-ДІТЕЙ-У-ЦЕЙ-НЕПРОСТИЙ-ЧАС-ВІЙНИ.pdf
– у книзі «Ми пережили: техніки відновлення для сімей, військових, цивільних і дітей» https://osvitoria.media/opinions/ptsr-u-ditej-pid-chas-vijny-igry-tehniky-i-vpravy-proty-naprugy/ психологи підготували найдієвіші поради — ігри, техніки та вправи. Скористайтесь ними і будьте в безпеці.
 
Спокій і холодний розум – наша запорука успіху! 

КОМЕНТАРІ:

  1. Pingback: Bibliotheken stehen hinter der Ukraine II (Aktualisiert am 28.04.2022) – Bibliothekarisch.de

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.

Optionally add an image (JPEG only)