Остання частина.
А тепер історія про те, як обласному методичному центру вдалося потрапити до бібліотек Чмирівської ТГ, щоб на власні очі побачити все, що описано вище та поспілкуватися нарешті з бібліотекарями.
Візиту передував процес узгодження плану роботи на 2021 рік, у якому були зазначені заходи, до яких методичний відділ Луганської ОУНБ запропонував долучитися усім бібліотекам області та узгодити їхні власні плани на професійне навчання, запланувавши долучитися до всеукраїнських та обласних професійних активностей. Подібна практика узгодження методичної роботи обласної бібліотеки з методичними службами чи керівництвом публічних бібліотек регіону є звичайною координаційною функцією під час планування роботи з підвищення кваліфікації. Через відсутність головної бібліотеки в Чмирівській громаді проєкт плану надіслали до директора ЦКД та до безпосередньо до бібліотек. У відповідь отримали лист від уже знайомого вам відділу виконкому сільради, зміст якого зводився до того, що керівництво відділу не визнає наші повноваження щодо організації та проведення методичної роботи взагалі, моніторингу роботи бібліотек області зокрема, а категоричне закінчення листа звучало як вирок: «У разі виявлення ініціативи Луганської ОУНБ у подальшому проведенні спільних заходів із працівниками бібліотек Чмирівської сільської ради просимо погоджувати проведення відповідних заходів у порядку та у терміни, визначені у законодавчому порядку». Яке саме законодавство мали на увазі представники самоврядування нам невідомо, але вказівку на те, що вони таким підходом порушують статтю 20 Закону України «Про бібліотеки та бібліотечну справу» у відповідь від фахівців ЛОУНБ керівники профільного відділу Чмирівської сільської ради отримали.
На цьому історія лише почалася. Наближалося літо 2021 року. Методисти Луганської ОУНБ занурилися в комплексні моніторинги бібліотек Троїцької та Біловодської громад на Луганщині, а на початку вересня черга дійшла до Чмирівської громади, про що її керівництво було повідомлено листом обласного управління культури Луганської ОДА. У відповідь Управління та Луганська ОУНБ отримали лист від славнозвісного відділу Чмирівської сільської ради з вимогами, викладеними у 6 пунктах, які методистам ЛОУНБ пропонувалося виконати, щоб потрапити до бібліотек Чмирівської громади. Серед них такі перлини як: укотре підтвердити законні повноваження ЛОУНБ на здійснення моніторингу, методику моніторингу, затверджений та узгоджений в установленому законодавством порядку усіма сторонами-учасниками план проведення моніторингу, затверджений склад комісії і – вишенька на торті – відомості про щеплення осіб, включених в склад комісії. Від яких саме хвороб члени комісії мали бути щеплені, у листі не зазначалося, сподіваємося, що йшлося не про сказ.
Після тривалих документальних боїв та листування, відділ освіти, культури, молоді та спорту виконкому Чмирівської сільської ради таки погодився на моніторинг. Найдивнішим було те, що під часу візиту методистів до бібліотек самі представники самоврядування до моніторингу не долучилися і склалося враження, що його проігнорували. Але це було помилкове враження: щойно методисти повернулися додому – їх наздогнав лист з проханням надати аналітичну довідку у триденний термін. Добре, що до цієї вимоги не було посилань на чинне законодавство.
Довідку, звичайно, ми зробили. Її можна прочитати її тут (https://bit.ly/2XzgxTp). Сподіваємося на адекватну реакцію щодо зауважень обласного методичного центру з боку керівництва Чмирівської сільської ради. Із бібліотекарями поспілкувалися й домовилися про подальшу комунікацію. Упевнені, що надалі вони будуть отримувати від нас допомогу і сподіваємося на зустрічі на наших семінарах.
Залишається риторичне питання: навіщо чмирівським чиновникам було так ускладнювати процес відвідування бібліотек фахівцями обласного методичного центру і ретельно «захищатися» від них? Невже лаври великого комбінатора декому в Чмирівській громаді не дають спокою?
Маємо надію, що нові органи самоврядування, і не лише в Луганській області, звернуть увагу на цей досвід і усвідомлять, що відсікання професіоналів від управління бібліотеками – хибний шлях, що призводить до зниження якості надання бібліотечних послуг, від чого страждають насамперед мешканці громад.
І на останок хочеться звернутися до всіх управлінців, що мають вплив на процеси децентралізації та утворення органів місцевого самоврядування. Шановні урядовці, держслужбовці та керівники громад, усвідомте, що практика створення в територіальних громадах комплексних відділів управління гуманітарною сферою, що об’єднують декілька напрямків, серед яких зазначена і культура, містить загрозу для розвитку культурних установ. Як правило, очолюють такі відділи працівники освіти, які переносять принципи управління освітніми закладами на культурні інституції. Цим людям, як правило, не відомі принципи взаємодії бібліотек всіх рівнів, закріплених в галузевому законі. Через таку ситуацію ми ризикуємо через пару років отримати в територіальних громадах бібліотеки, реорганізовані за прикладом загальноосвітніх шкіл та дитячих будинків творчості, позбавлених тих рис, за які бібліотеки й віднесені до сфери креативних індустрій – свободи творчості, різноманітності форм комунікації з користувачем, гнучкого реагування на зміни, розвитку неформальної освіти, критичного мислення тощо.
Бібліотека – це про свободу і відповідальність, заберіть їх у неї – і вона перестане існувати, навіть якщо залишити їй цю назву. Ми ж з вами не хочемо цього? Тож давайте вирішувати проблему разом, як професіонали.
Відділ науково-методичної роботи
Луганської ОУНБ