Публічні бібліотеки Австралії: реагування на пандемію

Пропонуємо ознайомитись  з результатами дослідження експертів  доктора Джейн Гарнер та доктора Саймон Вейклінг, викладачів інформаційних досліджень у Charles Sturt,  які діляться своїми спостереженнями  про реакцію публічних бібліотек Австралії на пандемію. А також їх прогнозами щодо можливого майбутнього для публічних бібліотек.
Зокрема, Джейн і Саймон підкреслюють важливість публічних бібліотек як центрів спільноти, які сприяють взаємодії та налагодженню зв’язків. А також відзначають важливу роль публічних бібліотек Австралії у дошкільній освіті та підтримці громадських груп з особливими потребами.
Так, у період з 2019 по 2020 рік, до послуг публічних бібліотек зверталися більше 9 мільйонів зареєстрованих користувачів бібліотек – це 36,3 відсотка населення Австралії. На цей час діяло 1407 бібліотечних відділень, 80 мобільних бібліотечних пунктів та 177 інших бібліотечних пунктів, які обслуговували громади по всій Австралії (Статистичний звіт Австралійських публічних бібліотек за 2019-20 роки).
«Публічні бібліотеки завжди надавали доступ людей до інформаційних та читацьких ресурсів для відпочинку, хобі, неформального навчання та особистісного зростання. Вони також діють як спільноти громад, куди люди приходять, щоб разом взяти участь у програмах та заходах. Вони є вагомими внесками у навчання дітей раннього дитинства та навчання дітей немовлят дошкільного віку. Крім того, відіграють важливу роль в інтеграції та мовному навчанні спільнот іммігрантів, а також надають можливості читання на своїх рідних мовах. Публічні бібліотеки надають своїм користувачам художню та наукову літературу, а також електронні книги,  доступ до аудіокниг, доступ до фільмів та музики. Цифрові та друковані журнали, навчальні ресурси з англійської мови, газети, краєзнавчі колекції, DVD -диски, відео, настільні ігри, інструменти, іграшки та набори для рукоділля».

Як публічні бібліотеки підтримують громади
Публічні бібліотеки виступають інтерактивними центрами, де члени спільноти можуть спілкуватися, читати, навчатися, користуватися комп’ютерами, принтерами та Інтернетом. Експерти виокремили деякі з багатьох способів, якими публічні бібліотеки підтримують громади.
Читаючі групи. Розмовні клуби з вивчення англійської мови. Знайомство з історією для дошкільнят, заняття з ранньої грамотності з піснями та ремісничими заняттями. Засідання гуртків хобі. Краєзнавчі групові засідання. Зустрічі з авторами. Майстер-класи для письменників. Майстер-класи MakerSpace. Резюме та поради щодо пошуку роботи. Довідка та допомога у пошуку інформації. ІТ-служби допомоги. Друк і сканування. Допомога в навігації та поданні державних форм. Правові консультації. Переговорні кімнати для користування групами громад. Відвідування закладів догляду за людьми похилого віку для доставки та обміну книгами. Клуби домашнього завдання для дітей шкільного віку. Програми під час шкільних канікул.
За спостереженнями дослідників,  найчастіше публічні бібліотеки відвідують батьки дітей дошкільного віку та їхні діти, люди старшого віку, пенсіонери. Також діти шкільного віку, які користуються навчальними приміщеннями та Wi-Fi. Доступ до електронних ресурсів в Інтернеті є більш рівномірним для всіх груп спільнот.

Інклюзивний простір для всіх
Публічні бібліотеки є унікальними, пропонуючи основні послуги та доступ громадськості до інформації та ресурсів за невеликі або без жодних витрат. Вони відіграють вирішальну роль у доступі громадськості до інформації, формуванні соціальної справедливості та сприянні розбудові спільнот. Деякі з найбільш вразливих груп суспільства покладаються на публічні бібліотеки для отримання доступу до широкого спектру послуг та ресурсів.
Послуги та ресурси доступні кожній людині щодня безкоштовно. Публічні бібліотеки – це єдині місця, де кожен може відвідати та провести час. Більшість публічних бібліотек зараз скасували прострочені штрафи, щоб усунути фінансовий бар’єр для використання бібліотек.

Вплив пандемії на публічні бібліотеки
Як і багато організацій, що працюють у сфері культури у всьому світі, вплив пандемії на публічні бібліотеки відчувався суттєво. Закриття публічних бібліотек було особливо помічене постійними відвідувачами бібліотек, включаючи людей похилого віку, молоді сім’ї, людей, які не володіють англійською мовою, студентів та людей, які покладаються на Інтернет, комп’ютер та засоби друку бібліотеки.
Джейн і Саймон провели дослідження щодо впливу закриття бібліотек під час пандемії на членів громади. Крім того, вони подивились, як публічні бібліотеки реагують на виклики COVID-19.
«Публічні бібліотеки відіграють життєво важливу роль у житті багатьох людей не тільки як спосіб доступу до книг та інших ресурсів, але і як соціальний простір, що забезпечує взаємодію з іншими. Результати наших опитувань користувачів публічної бібліотеки показують, що для багатьох людей закриття бібліотеки мало значний вплив на їх психічне здоров’я та благополуччя, а також додало відчуття ізоляції, яке ще посилилося через пандемію. Це на додаток до більш практичних наслідків-відсутність доступу до книг, журналів, ПК та Wi-Fi ».
Хоча багато бібліотек розробили альтернативні засоби полегшення доступу користувачів до книг, такі як віддалений доступ до електронних бібліотек, збирання чи доставка книг додому, вони, очевидно, мали обмежений обсяг, ніж зазвичай. Багато  бібліотечних програм довелося скасувати або перемістити в Інтернет. Показово, що користувачі не мали доступу до ПК або користувалися бібліотечним Wi-Fi. Це мало реальні наслідки для людей без комп’ютерів.
«Наше дослідження показало, що публічні бібліотеки швидко адаптувалися до закриття. Ситуація була складною і швидкоплинною, і, звичайно, як і користувачам послуг, бібліотеки повинні були контролювати безпеку власного персоналу і часто переходили на роботу з дому. Багатьом працівникам публічної бібліотеки також довелося освоїти нові навички, щоб надавати нові онлайн –послуги».

Інновації та креативність в умовах кризи
Протягом усієї пандемії працівники публічної бібліотеки зробили все можливе щоб забезпечити своїми послугами користувачів. Деякі навіть телефонували користувачам бібліотеки старше 70 років, щоб запропонувати свої послуги. Для бездомних людей були передбачені спеціальні положення, щоб вони могли продовжувати користуватися бібліотечним ПК під час карантину.
Освітні програми реалізовувались онлайн через пряму трансляцію та публікувалися записи. Дитячі програми набули віртуального досвіду, і сім’ї вдома змогли налаштуватися. Інтернет заходи розширюються на авторські бесіди, майстер-класи, технічні сесії та інші програми, які допомагають людям розвивати свої знання та залишатися на зв’язку.
Публічні бібліотеки одразу визнали необхідність переходу на онлайн-моделі доставки. Бюджети були змінені, щоб дозволити більші витрати на електронні ресурси, а співробітники розвинули нові навички, необхідні для виконання програм в Інтернеті.
Програми (наприклад, час розповіді) переміщувалися в Інтернет. Багато бібліотек проводили телефонні дзвінки для підтримки незахищених членів своїх громад. Деякі також співпрацюють з іншими групами громад для передачі медичної інформації. Приклади дійсно інноваційних підходів включають створення та доставку наборів для рукоділля та дитячих наборів для занять, бібліотечних наборів книг та нового відеовмісту, створеного учасниками спільноти та поширеного в Інтернеті.

“Нова норма” для публічних бібліотек Австралії
Оскільки пандемія ще не закінчилася, публічні бібліотеки та члени громади адаптувалися до нових умов. Розроблені стратегії та механізми, щоб громадськість могла продовжувати доступ до бібліотечних послуг та ресурсів.
Відвідувачів бібліотечних будівель тепер попросять зареєструватися за допомогою QR-кодів або роздрукованих списків. Існує обмеження щодо кількості людей, які одночасно допускаються до будівель у деяких бібліотеках. Робочі місця та столи були віддалені один від одного. У громадських місцях протягом дня регулярно проводиться дезінфекція твердих поверхонь та комп’ютерів. У деяких бібліотеках є працівники, які патрулюють публічні простори, щоб забезпечити фізичну дистанціювання користувачів. Книги перебувають на карантині протягом двох – трьох днів після повернення з позики та перед поверненням на полиці. Деякі види діяльності, які з’явилися в Інтернеті, наприклад, історії, були поновлені особисто.

Зростання обсягу послуг онлайн –бібліотек
Основні послуги та ресурси, які надають бібліотеки, ймовірно, залишаться незмінними, але ми неодмінно побачимо розвиток у деяких областях. Швидше за все, мережеві послуги будуть розширюватися із поширенням цифрових технологій. Бібліотеки все більше залучаються до соціальної допомоги та соціального забезпечення, а деякі бібліотеки мають соціальних працівників, які працюють за місцем знаходження.
«Значна частина публічних бібліотек – це створення простору для об’єднання громад. Вони пов’язують людей з інформаційними та читацькими ресурсами, але також з’єднують людей один з одним. Зв’язок з інформацією та ресурсами залежить від онлайн -сервісів та ресурсів, а бібліотеки роблять це безкоштовно. Однак інші джерела цього коштуватимуть грошей. Це онлайн надання послуг та ресурсів буде продовжувати зростати у майбутньому. Але публічні бібліотеки дуже добре усвідомлюють той факт, що для взаємодії з цими ресурсами їх користувачі повинні мати життєздатний пристрій та надійний доступ до Інтернету, і що ці речі коштують грошей. Тому вони завжди надаватимуть ресурси та послуги в Інтернеті, але це завжди будуть розширенням запропонованого, а не замінами ».

Майбутнє публічних бібліотек
Пандемія довела, що бібліотеки можуть в значній мірі функціонувати та надавати суспільству програми, послуги та ресурси без необхідності фізичного відвідування бібліотеки. Але чи може це означати, що фізично бібліотеки можуть залишитися в минулому? Чи могли б ми побачити зміни в Інтернеті, зробивши фізично бібліотеки зайвими?
Закриття бібліотек під час пандемії стало своєрідним випробуванням. Як відсутність бібліотек вплине на громади? Відповідь була вагомою. Бібліотеки по праву вважаються соціальними центрами, і вони відіграють життєво важливу роль у підтримці здорових спільнот.
«Усі дані свідчать про те, що хоча в найближчі роки бібліотеки будуть розширювати та розвивати онлайн – послуги, фізично бібліотеки відіграють життєво важливу роль у спільнотах і будуть продовжувати це робити. Керівники бібліотек поділились відгуками користувачів, проявами вдячності та радості, коли будівлі бібліотек були знову відкриті. Бібліотеки – це завжди більше, ніж просто ресурси, які вони надають – вони являють собою справедливі, вільні простори, якими люди можуть користуватися різними способами. Зараз вони настільки важливі, як ніколи ”.

Джерело: https://insight.study.csu.edu.au/australias-public-libraries/

Матеріал підготувала  гол. бібліотекар НМВ Горчинська В.І.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Optionally add an image (JPEG only)