Кожен керівник мріє мати не просто працівників, не лише колектив, а команду вмотивованих і компетентних однодумців. Такі команди не «падають з небес», не з’являються у вигляді новорічного подарунку під ялинкою… Процес їх формування вимагає часу, терпіння, знань, а іноді «танталових зусиль» від керівника-лідера.
Для керівника на цьому шляху не останнє місце займатиме діяльність, пов’язана зі знаннями та управлінням ними.
Як же керівникам публічних бібліотек у новоутворених/діючих громадах розібратися, чого вчити і кого вчити?
Пропоную скористатись таким інструментом, як «шахматка знань», яку запропонували Девід ДеЛонг (David DeLong) та Стів Тротман у своїй книзі «The Executive Guide to High-Impact Talent Management».
Розпочинаємо з малюввння «шахматки знань» (або матриці), прилаштувавши її до власних бібліотечних реалій :
Сфера знань 1 | Сфера знань 2 | Сфера знань 3 | Сфера знань 4 | Сфера знань 5 | Сфера знань 6 | |
Спіробітник 1 | ||||||
Співробітник 2 | ||||||
Співробітник 3 | ||||||
Співробітник 4 | ||||||
Співробітник 5 |
У рядках матриці перераховують ПІБ працівників, у шпальтах – сфери знань, важливі для розвитку бібліотеки.
До речі, під час круглого столу «Бібліотекарі чи …??? Кого і як готують сучасні заклади вищої освіти» на XI Львівському міжнародному бібліотечному форумі (26.09.2020) були зазначені компетентності сучасного бібліотекаря, серед яких: інформаційна культура та медійна грамотність; комп’ютерна грамотність (ІКТ); критичне мислення; вміння працювати в команді; знання мов і т.п. Зазначені компетентності вимагають наявності певних знань, вмінь, навичок. Тому, формулюючи в матриці сфери знань було б доцільно врахувати набуття вищезазначених компетентностей.
Чітко визначивши сфери знань керівник бібліотеки може використати два шляхи заповнення матриці:
1-ий шлях – використати стікери. Один стікер – одне знання. Співробітники на стікерах самостійно зазначають рівень власних знань, якими вони володіють (наприклад, це можуть бути бали від 0 до 3). Стікери розміщуються у відповідних комірках матриці.
2-ий шлях – осередки матриці заштриховує певним чином безпосередньо керівник бібліотеки:
Сфера знань 1 | Сфера знань 2 | Сфера знань 3 | Сфера знань 4 | Сфера знань 5 | Сфера знань 6 | |
Спіробітник 1 | ///////// | ////////// | ///////// | ////////// | !!!!!!!!!!!!! | ////////// |
Спіробітник 2 | ///////// | !!!!!!!!!!!!! | !!!!!!!!!!! | !!!!!!!!!!!!! | )))))))))))) | !!!!!!!!!!!!! |
Спіробітник 3 | ///////// | !!!!!!!!!!!!! | !!!!!!!!!!!!! | ))))))))))))) | ///////// | |
Спіробітник 4 | ///////// | ))))))))))))) | )))))))))))) | ))))))))))))) | )))))))))))))) | !!!!!!!!!!!!!! |
Спіробітник 5 | ///////// | !!!!!!!!!!!!! | !!!!!!!!!!!!! | ))))))))))))) | ////////// |
))))))))))) – співробітник у конкретній галузі знань є експертом і може бути наставником;
!!!!!!!!!!!!! – співробітник добре обізнаний у цьому і може самостійно якісно виконувати відповідну роботу;
///////// – співробітник – новачок і/або потребує підтримки в навчанні у визначених напрямках.
Зверніть увагу, що у даній матриці червоним коліром виділено 3 співробітника: №1, №2 і №4:
- Співробітник за №4 – професіонал високого рівня. У разі його звільнення бібліотека втратить критичні знання/навички в певних сферах. Важливо зробити його наставником та підключити до навчання інших співробітників.
- Співробітник за №2 – також гарний фахівець. Йому необхідно допомогти отримати знання/навички в суміжних сферах (або розібратись у тому, що йому заважає опанувати суміжні сфери знань).
- Співробітник № 1 – або новоприйнятий працівник (можливо ще не освоївся), або дуже посередній працівник, який ніяк не може вийти на необхідний рівень роботи. Треба розбиратися з причинами цієї ситуації та приймати відповідні управлінські рішення.
Також, червоним коліром виділено 3 сфери знань:
- сфера знань 1 – явно вимагає проведення формального навчання. Всі співробітники, окрім одного, тут «плавають», і немає жодного експерта. Тому необхідно шукати тренера/курси , які подалають виявлену прогалину.
- сфера знань 4 – може говорити як про успішну роботу в певному напрямку, так і про наявність періодично виникаючих конфліктів. Адже у цій сфері – 3 співробітника рівня «експерта». Якщо в бібліотеці процеси не стандартизовано, швидше за все, кожний із 3 «експертів» може долучатись до процесу по-своєму і вважати свій підхід найкращим. Часто, саме через це й виникають конфлікти, плюс це вносить зайву змінність (варіабельність) у певний процес. Оптимальний спосіб вирішення проблеми – стандартизація.
- сфера знань 5 – свідчить про те, що в бібліотеці є тільки 1 експерт і ще два співробітників, які ще слабо розбираються в цьому питанні. Якщо експерт звільниться, ніхто не зможе виконувати роботу якісно. Необхідно організувати передачу знань від експерта іншим співробітникам – наприклад, у формі того ж наставництва.
Проаналізувавши ключові сфери знань за допомогою цієї шахматки, кожний керівник отримає перелік проблем, над якими необхідно працювати в рамках реалізації стратегії з управління знаннями. Також, це допоможе якісно наповнити розділ “Підвищення кваліфікації фахівців” річного плану роботи бібліотеки, адже програма навчань і категорії працівників майже визначені.
Довідка. Девід ДеЛонг (David DeLong) – консультант, коуч, дослідник, який присвятив свою кар’єру вивченню питання витоку і утримання організаційного знання. Він провів більше 600 інтерв’ю в компаніях по всьому світу, щоб зібрати кращі практики утримання знань.
Далі буде про оптимальний рівень навчального навантаження…