Головне завдання, яке стоїть перед громадами, – стати спроможними територіальними одиницями. Для цього ОТГ повинні працювати в напрямку залучення додаткових інвестицій, щоб збільшувати джерела наповнення місцевого бюджету. В цьому може допомогти створення унікального бренду громади та її логотипу, метою втілення яких буде поштовх до економічного, інвестиційного, інтелектуального та культурно-духовного розвитку, оскільки сформує її позитивний імідж та зробить впізнаваною.
Сама ОТГ може виступити як бренд, але для цього потрібно знайти унікальні «фішки» громади. Туристичний потенціал має будуватися на вдалій легенді, можливо, навіть вигаданій. Коли ми говоримо про брендування, то більшість думає, що справа лише в логотипі. Але це не основне, адже бренд потрібно розробляти лише після того, як громада визначиться з напрямком діяльності, а також із сильними та слабкими сторонами. «Бренд − це товар, з яким себе позиціонує громада», − говорять експерти.
У такому нелегкому процесі важливо поєднати зацікавленість місцевих бізнесу та адміністрації, громадськості тощо, закласти пріоритетні цінності: відкритість, екологічність, автентичність та гідність. А також врахувати три складові: цільову аудиторію, потужність громади та наявні продукти виробництва.
Звернемося до досвіду рівненчан.
Хто? Ініціатива відділу освіти, культури, туризму, молоді та спорту Смизької селищної ради Рівненської області.
Коли? У липні 2018 року.
Що саме? Розпочалася реалізація проекту «Рецепт щастя Смизької громади».
Для чого? Створення власної спільної ідентичності ОТГ, формування у більшості мешканців відчуття причетності до життя громади та її майбутнього.
Перспективи: Смизький бренд стане унікальним ідентифікатором громади, що зможе відобразити її конкурентні позиції, допоможе відрізнитися від інших, приверне увагу до її особливостей, залучить туристів, нових мешканців, але не дозволить втратити наявних, привабить інвестиції та нових підприємців, буде сприяти просуванню місцевих програм. Цим проектом ініціативна група прагне змінити думку оточуючих про громаду, створити її позитивний імідж і якісну візію розвитку території, зробить Смизьку ОТГ впізнаваною для інших громад України.
Спочатку організатори поринули у процес навчання – дізнавалися про етапи створення бренду, про те, як віднайти свою «фішку» громади, створити бренд-бук, медіаплан, зацікавити інвесторів та на яких умовах з ним співпрацювати у майбутньому.
Згодом дійшли висновку − «заманити» туристів або стейкхолдерів у громаду можливо тоді, коли вона навчиться «продавати» враження. Тому тут не обійтися без працівників культури. У громаді знайшли золоту середину – симбіоз бібліотеки, клубу та громадського закладу. Спонукали бібліотекарів та «клубників» народних домів об’єднатись й переформатувати заклади культури таким чином, щоб громадськість побачила в них не лише працівників культури, але й представників громадянського суспільства.
«Зараз ми працюємо усі разом як одна велика команда, де кожен виконує певну роль, − говорить Віторія Костюк, начальник відділу освіти, культури, туризму, молоді та спорту Смизької селищної ради. − На перших зустрічах ініціативна група ознайомилася з суттю поняття «бренд ОТГ», детально розібрали на прикладах мету та етапи формування бренду, кроки, які необхідно зробити для визначення основи бренду своєї території. Також вивчаємо інструменти промоції території та оцінку необхідних ресурсів і каналів їх пошуку, практичні кейси у сфері маркетингу територій.
Усе робимо самостійно, проте паралельно ведемо перемовини з громадськими організаціями і компаніями, що займаються брендуванням професійно. На жаль, відчуваємо брак фінансування на масштабну діяльність, сподіваємося на підтримку з боку Фонду родини Богдана Гаврилишина в рамках програми «Молодь змінить Україну 2018». Також займаємося адвокацією проекту серед місцевих підприємців і керівництва громади, адже ведеться об’ємна робота, яка не лише спрямована на створення нового продукту, а й на розвиток комунікації між владою та жителями ОТГ».
Очікуваними результатами проекту «Рецепт щастя» стануть:
- створення бренду Смизької громади, який відображає візію сталого розвитку ОТГ;
- створення нового креативного сайту Смизької громади і сторінки в соціальних мережах;
- проведення 3 воркшопів на тему «Маркетинг території. Картування Смизької ОТГ» у с. Берег, с. Студянка та смт Смига;
- створення логотипу, девізу та брендбуку Смизької громади;
- розробка карти ресурсів Смизької ОТГ;
- розробка рекламної продукції з логотипом.
Промоція громади допоможе зацікавити потенційних інвесторів та підняти престиж території серед місцевої молоді, яка бачитиме перспективу самореалізації саме у рідному краї.
Матеріал підготувала Вікторія Костюк