Серед неймовірної кількості інформації, яка акумулюється навколо тематики децентралізації, створення об’єднаних територіальних громад, їх стратегічних програм розвитку тощо трапляються цікаві ініціативи, що безперечно можуть бути підтримані бібліотеками в таких громадах. Мова йде про створення власної символіки, що має ідентифікувати відповідальну та спроможну громаду.
Боротьба за впізнаваність – майже таке ж старе явище, як геральдичні прапори на середньовічному полі бою. Те, що раніше було геральдикою, тепер стало брендингом, те, що раніше було гербом, тпер стало логотипом. Ідентичність громади має формуватися на лише на відчутті довіри, єдності, солідарності, поваги, взаєморозуміння серед більшості мешканців, але й за допомогою використання оригінальної символіки. Як вважає директор з науки та розвитку Інституту громадянського суспільства Анатолій Ткачук, «…створення власної ідентичності – це нова тема для громад. Її важливість необхідно пояснювати, показувати приклади, формувати перші історії успіху».
За ініціативи Офісу підтримки Національної ради була розроблена бренд-платформа децентралізації з метою наближення реформи до людей. На думку Андрія Єрмоленко, художника, ілюстратора, дизайнера та керівника творчої групи по розробці бренд-платформи, «…в основу ідеї покладено плетиво великих і малих кіл (точок), які творять мереживо з контурами карти України. Як і в сузір’ї, тут кожна велика чи мала “зірка” (родина, громада, регіон) однаково важлива, бо є визначальною для його ідентифікації. Як і в мереживі, кожен елемент тут однаково важливий для міцності усієї “конструкції”. Саме міцність і значущість складових, які творять могутню і незалежну державу і готові до співпраці зі спільною метою – основне завдання децентралізації. Логотип наочно інфографічно показує суть децентралізації, кожне велике коло – це обласний центр України, по розмірам вони однакові, рівні між рівними». Брендинг територіальних громад базується на простих і зрозумілих цінностях: у форматі конструктора кожен з учасників реформи децентралізації зможе чітко ідентифікувати свою приналежність до великої справи, не втрачаючи власної айдентики та позиціювання. Із прикладами можна ознайомитись на сайті.
Як громаді знайти, розробити та втілити у життя власний бренд, йде мова на сайті «Децентралізація» Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України.
Наразі експерти допомогли Баранівській міській об’єднаній територіальній громаді Житомирської області створити не лише стратегію розвитку, але й схему планування всієї своєї території, а також власну айдентику: новий герб та бренд (логотип).
У розробці цієї важливої документації громаді допоміг Інститут громадянського суспільства в рамках впровадження проекту «Підтримка розбудови інституційної спроможності об’єднаної територіальної громади» за фінансової підтримки «Вестмінстерської фундації за демократію» (Лондон, Сполучене Королівство).
Директор з науки та розвитку Інституту громадянського суспільства Анатолій Ткачук під час презентації стратегії розвитку, схеми планування та брендбуку Баранівської ОТГ наголосив: «Лише монолітна сім’я, де всі одне одного поважають, одне одному довіряють, стає успішною. Спільна ідентичність громади не народжується на другий день після виборів. Це правда. Але якщо ми не будемо над цим працювати, вона і не народиться».
За його словами, відповідальна та спроможна громада – це не просто загал мешканців, це не лише спільні проекти з владою, бюджети участі, загальні свята, спортивні змагання та інші заходи. Одна із головних складових – це візуалізація, символіка: герб та бренд.
Бренд – це обіцянка, основоположна ідея, репутація й очікування, які складаються в умах людей щодо продукту або компанії. Це потужний, але нематеріальний актив. У процес має бути включено багато різних людей, думок, ідей. Тільки тоді з’явиться бренд, який виділятиме громаду серед інших.
Ви запитаєте: «А до чого тут бібліотеки?». Обговорення можливих варіантів бренду сприяє формуванню у більшості мешканців відчуття причетності до життя громади, до її майбутнього. Допомогти громаді безпосередньо досліджувати потреби, бажання і мотивації людей може бібліотека. Напевно при цьому ми маємо враховувати творчій потенціал бібліотекарів, матеріально-технічне забезпечення закладів культури. Та, якщо нарікати постійно на відсутність засобів, можливості підуть від нас до більш ініціативних учасників. Поступово органи місцевого самоврядування не вбачатимуть у бібліотеках свого стратегічного партнера, потужний соціальний капітал.
Маємо виправдати очікування суспільства щодо «бібліотеки для людей» та спростовувати стереотип «бібліотеки для книжок».
Вдалий приклад потужної бренд-компанії має Централізована бібліотечна система міста Мелітополя Запорізької області. Бібліотеки спільно з Управлінням стратегічного розвитку міста провели вуличне опитування мелітопольців щодо обрання нового логотипу міста. Докладніше із матеріалами можна ознайомитись на сайті Центральної міської бібліотеки ім. М. Ю. Лермонтова.
«Не чекайте, доки яблуко впаде вам на голову. Будьте проактивними: ідіть до людей і здобувайте досвід, який пробудить у вас творче мислення» (Кріс Флінк, партнер IDEO)
Pingback: Бібліотека – свідок і творець історії краю – Публічна бібліотека об’єднаної територіальної громади