Значна кількість бібліотек в Україні стали справжніми центрами медіаосвіти, де люди вчаться не лише читати, а й розуміти, що читають, бачать і чують. Кожен користувач, який вміє мислити критично, стає частиною інформаційного захисту своєї громади і країни.
Водночас цифрова трансформація суспільства вимагає від бібліотечних працівників постійного оновлення власних компетентностей: розуміння алгоритмів соціальних мереж, уміння працювати з фактчекінговими інструментами, знання особливостей різних медіаплатформ, здатність розробляти бібліотечні освітні програми з медіаграмотності для різних вікових груп.
Одним з інструментів, який допоможе бібліотечним фахівцям визначити власний рівень медіастійкості, виявити прогалини у знаннях і навичках, що потребуватимуть подальшого розвитку –долученість до проходження Національного тесту із медіаграмотності. Це важливий крок не лише для особистісного зростання, а й для ефективної підтримки користувачів у формуванні їхнього критичного мислення.
Цьогоріч тест відбудеться 29 жовтня з 9:30 до 31 жовтня включно на сайті.
Національний тест із медіаграмотності – ініціативи національного проєкту з медіаграмотності «Фільтр» Міністерства культури та стратегічних комунікацій України у партнерстві з Центром демократії та верховенства права за підтримки UNDP Ukraine / ПРООН в Україні та фінансування уряду Японії.
Цьогоріч тест складається з п’яти тематичних блоків і 25 запитань, присвячених ключовим аспектам сучасної інформаційної культури — соціальним мережам, фактчекінгу, медіа, кібербезпеці та штучному інтелекту. Кожен із них допомагає розпізнавати інформаційні загрози, тренує критичне мислення та вчить не втрачати орієнтири у потоці новин і маніпуляцій.
«Вміння розпізнавати фейки — це база інформаційної гігієни сучасності. У часи, коли росіяни щодня інформаційно атакують українців, важливо навчити суспільство протистояти таким атакам. Національний тест — спосіб перевірити себе і потренуватись, щоб краще орієнтуватись у світі, де щодня ведеться боротьба за свідомість», — зазначила міністерка культури та стратегічних комунікацій України Тетяна Бережна.
До розробки тесту долучались експерти із волонтерського просвітницького проєкту «Як не стати овочем», проєкти StopFake та Нота Єнота.
Уперше окремий розділ присвячено штучному інтелекту, аби системно охопити питання діпфейків, алгоритмів і впливу технологій на формування інформації в мережі.
У питання тесту особливе місце посідає тема цифрової безпеки, відповідального користування соціальними мережами та нових форматів маніпуляцій, із якими щодня стикаються українці.
Тест побудовано на прикладах з реального життя, які відображають щоденний інформаційний досвід – стрічки новин, соцмережі, повідомлення. Так само, як у реальному житті, результат залежить від уважності та вміння фільтрувати інформацію.
Після проходження учасники одразу побачать свій результат, а згодом отримають і сертифікат на електронну пошту.
Учасники з найкращими результатами зможуть взяти участь у розіграші 25 наборів подарунків, до яких входять артпледи за мотивами робіт Марії Примаченко із серії «Звірі в Болотні» та павербанки. Переможців визначить рандомайзер серед тих учасників, що наберуть найбільшу кількість балів.
Минулого року участь у тесті взяли понад 236 тисяч українців, із них понад 76 тисяч завершили його повністю – це найвищий показник за всю історію ініціативи.
Тож долучаємось і пам’ятаємо, що у час війни бібліотеки залишаються простором довіри, спокою та єдності. Саме тут люди шукають відповіді, розуміння, перевірену інформацію. І саме бібліотекар, озброєний знаннями з медіаграмотності, може допомогти зберегти внутрішню рівновагу, розвіяти сумніви й навчити бачити ширшу картину — за межами заголовків і маніпуляцій.
Джерело: сайт МКСК
