Повномасштабна війна в Україні створила безпрецедентні виклики для психічного здоров’я нації, особливо для найуразливішої категорії населення — дітей. Наслідки тривалого стресу, повітряних тривог, руйнування звичного життєвого укладу, а також вимушене переселення (ВПО) призвели до значної психоемоційної травматизації. Це проявляється у підвищеній тривожності, страхах, труднощах із соціальною адаптацією та проблемами у відносинах. У такій критичній ситуації, коли доступ до кваліфікованої психологічної допомоги є часто обмеженим, а традиційні соціальні інституції, як-от школи чи позашкільні гуртки, зазнали руйнації, функціонують з перебоями, публічні бібліотеки України взяли на себе нову, життєво важливу місію. Вони перетворилися на доступні, інклюзивні та багатофункціональні центри психосоціальної підтримки.
Бібліотеки стали «простором безпеки» не лише в фізичному, а й у психоемоційному сенсі. Вони почали працювати з дитячими страхами, травмами та запитами через інструменти бібліотерапії, арттерапії, ігрові, релаксаційні та медіаційні практики. Для багатьох дітей, особливо внутрішньо переміщених, саме бібліотека стала першим місцем, де вони знову відчули прийняття, спокій і можливість бути почутими.
- Бібліотека як безпечне “третє місце” для дитини у воєнний час
Традиційно бібліотека вважається “третім місцем” — простором поза домом і роботою, де люди, особливо діти та підлітки, можуть спілкуватися та відчувати себе частиною спільноти. В умовах війни ця роль набула особливого значення. Наші бібліотеки перетворилися на справжні багатофункціональні хаби. Вони стали місцями прихистку, гуманітарної підтримки, емоційного відновлення, цифрової адаптації та комунікаційної безпеки для дітей та їхніх родин.
Укриття, де формується довіра
Однією з перших потреб, з якими стикнулися бібліотеки, стало їхнє функціонування як укриттів під час повітряних тривог. Особливо в прифронтових регіонах бібліотечні приміщення пристосовуються для безпечного перебування дітей: забезпечуються матами, іграми, ліхтариками, книжками й теплом. Лише після забезпечення базової фізичної безпеки можлива ефективна психологічна підтримка.
Приклад такого сучасного смарт-укриття функціонує у Бібліотека КПІ / KPI Library та поєднує функції укриття та коворкінгу. Всередині є кімнати для відпочинку, кафетерій, вбиральні та душові для тривалого перебування в укритті.
У Національній бібліотеці України для дітей у Києві відкрили оновлене укриття – безпечний та розвивальний простір для маленьких читачів. В оновленому укритті облаштовано сцену для подій, екран для перегляду відео, зону для проведення майстер-класів, а також розміщено книжки для читання під час повітряних тривог.
Бібліотеки-укриття створенні в місті Запоріжжі. Так, у Комунарському районі Запоріжжя наприкінці минулого року запрацювала вже третя така бібліотека. Новий культурний простір пропонує не лише книги, а й безпечне місце для відвідувачів та для проведення заходів.
Бібліотека як центр гуманітарної взаємодії
У багатьох громадах саме бібліотеки стали локаціями, де організовувалися волонтерські ініціативи: збір теплих речей, плетіння маскувальних сіток, роздача продуктових наборів, пакування посилок для військових. Така діяльність дає дітям відчуття участі та причетності — психологічно важливе в умовах втрати контролю над своїм звичним життям. Водночас це сприяє зближенню, взаємодії та інтеграції дітей у громаду.
Наприклад, цьогоріч Херсонська Центральна бібліотека для дітей стала майданчиком проведення патріотичного квесту, присвяченого Дню Незалежності України, який об’єднав дітей і дорослих.
Учасники виконували різноманітні завдання, що поєднували знання про історію та культуру України з командною роботою та творчим мисленням. Серед активностей були: піднімання капсули з води з використанням каміння, що символізує кількість областей України; відгадування сучасних і народних пісень за мелодією; складання пазлу з зображенням Херсона; ознайомлення з атрибутами інавгурації Президента; пошук і складання слів Державного гімну; а також виконання завдань у різних локаціях бібліотеки. Завершальним етапом стало символічне «об’єднання» всіх тимчасово окупованих територій з єдиною незалежною Україною.
Завдяки співпраці Херсонська Центральна бібліотека для дітей з Громадською організацією “Десяте квітня” відвідувачі бібліотеки можуть отримати якісну юридичну консультацію.
Коворкінг, цифровий хаб, ресурс для ВПО
Для багатьох внутрішньо переміщених родин бібліотека стала місцем цифрової інтеграції: інтернет, ноутбуки, принтери, простір для дистанційного навчання. Це стало особливо важливо у випадках, коли школи не функціонували або діти не мали гаджетів. Бібліотекарі допомагали з реєстрацією на платформах, шукали навчальні матеріали, організовували онлайн-зустрічі — і цим неформально компенсували прогалини в освітньому процесі.
Нещодавно в Херсонська ЦБС Бібліотека-філія 3 відбулася презентація інноваційного проєкту “Куб ідей” (Ideas CUBE), розробленого французькою організацією Bibliothèques Sans Frontières («Бібліотеки без кордонів»). Проєкт подорожує бібліотеками Херсона, надаючи доступ до сучасних технологій та освітніх ресурсів для дітей і молоді.
“Куб ідей” поєднує функції мобільної бібліотеки та інтерактивного навчального центру. У його складі: планшети, ноутбук, навушники, колонка та портативний сервер, який забезпечує роботу Wi Fi навіть без електропостачання. Користувачі отримують доступ до цифрової бібліотеки з літературою, освітніми матеріалами, фільмами, музикою та інтерактивними ресурсами.
Біляївська Міська Публічна Бібліотека влітку відкрито простір підтримки «ПОРАДА», який поєднує соціально-освітні функції та бібліотечне обслуговування. Проєкт реалізовано завдяки благодійному фонду «Вітри Змін» за підтримки ЮНІСЕФ у межах Всеукраїнської програми ментального здоров’я «Ти як?», ініційованої першою леді України Оленою Зеленською.
Простір «ПОРАДА» є абревіатурою, що розшифровується як Простір Опори, Рівності, Активних дій, Довіри та Адресної підтримки. Він включає два напрями діяльності:
- Сімейний центр – для дітей та батьків, де проводитимуться ігрові та розвивальні заняття, індивідуальні консультації, клуби для мам, а за потреби – надаватиметься гуманітарна допомога;
- Жіночий центр – для жінок, які потребують підтримки та розвитку, з можливістю відвідувати тренінги, дівочі клуби, отримувати психологічну допомогу.
Простір відкритий для всіх охочих та покликаний стати осередком допомоги, натхнення та розвитку, де жінки зможуть здобувати нові знання, а діти – цікаво та змістовно проводити час.
Полтавська обласна універсальна наукова бібліотека імені І.П.Котляревського з успіхом проводить курс для юних користувачів «Комп’ютерна абетка».
Цей курс розрахований на групи дітей, яких будуть навчати роботі за комп’ютером та планшетом, розвивати творчі здібності у роботі з гаджетами, а також вести бесіди стосовно безпеки поводження на сайтах та в соціальних мережах.
Кам’янська бібліотека для дітей бере участь у проєкті благодійного фонду “Янголи Спасіння” (Angels of Salvation), спрямованому на відновлення та адаптацію у складні часи. У межах ініціативи проводяться заняття для подолання освітніх втрат.
Зокрема, для дітей організовано навчальні заняття, English Club, уроки української мови та ментальної арифметики. Також проводяться творчі майстер-класи, що сприяють розвитку креативного мислення та уяви.
У Бібліотека-філія 3 КЗ “Червоноградська публічна бібліотека” в рамках проєкту Shelter – Friendly Chervonohrad проводяться різноманітні заходи : цикл занять розмовної англійської, розмовної української мови, заняття з гончарства, лідерський курс
Проєкт «Shelter – Friendly Chervonohrad» допомагає дітям, які змушені були покинути свій дім через бойові дії чи окупацію, інтегруватися у нове середовище перебування та покращити психоемоційний стан, забезпечивши фізичний та інтелектуальний розвиток.
Проєкт «Shelter – Friendly Chervonohrad» реалізовується ГО “Альянс розвитку” за підтримки Peer leader International та фінансування SHL.
На базі Загальцівська бібліотека Бородянська центральна бібліотека і філії Бородянської ОТГ, у рамках проєкту «Відновлення надії в Україні. Допомога родинам з дітьми в Бучанському районі, які постраждали від війни» від Міжнародної благодійної організації Благодійний фонд «СОС Дитячі Містечка» Україна, відкрили підлітковий простір, обладнаний меблями, технікою, зручними пуфами та настільними іграми.
Спільними зусиллями місцевою владю за міжнародної фінансової підтримки було створено безпечне та комфортне середовище для дітей деокупованого села Загальці. Діти й підлітки отримали гарні можливості для розвитку та спілкування.
- Інструменти психологічної допомоги в бібліотеці
Коли дитина стикається з тривогою, страхами або болючими подіями, їй важливо мати простір, де вона почуватиметься в безпеці, зможе висловити свої емоції та отримати підтримку. Саме таким простором у багатьох українських громадах під час війни стала публічна бібліотека. Окрім тиші та книжок, бібліотекарі пропонують дітям сучасні та дієві інструменти емоційної підтримки — прості, доступні та водночас ефективні.
Бібліотерапія
Читання книжок із дітьми — це не лише навчання або розвага. У складні часи книжка може стати надійним другом, що допомагає дитині осмислити свій досвід, знайти відповіді на тривожні питання, впоратися зі страхом. Такий підхід має назву «бібліотерапія».
Коли дитина читає історію, у якій герой стикається зі схожими труднощами, вона починає краще розуміти себе, відчуває підтримку, проживає емоції разом із персонажем і вчиться шукати вихід із непростих ситуацій. Це підтверджується як практичним досвідом українських бібліотекарів, так і дослідженнями. Наприклад, дослідники проаналізували дитячі книжки про війну й дійшли висновку: такі твори справді мають терапевтичний ефект — допомагають дітям усвідомити свій стан і пережити травматичний досвід (Therapeutic Function of Literary Accounts of the War in Ukraine, 2024).
До прикладу, Чернівецька обласна бібліотека для дітей триває реалізація проєкту «Майстерка добра “Читаємо з чотирилапими”», що має на меті підтримку ментального здоров’я дітей шляхом поєднання читання, живого спілкування з тваринами та арттерапевтичної взаємодії.
Ініціатива передбачає регулярні заняття за участю каністерапевта, психолога й кінолога Антоніни Гошовської, а також собаки-терапевта Аліси, які вже стали добре знаними серед відвідувачів бібліотеки. У межах заходів діти читають книги в присутності тварини, отримують емоційну підтримку, покращують комунікативні навички та знаходять впевненість у собі.
Окрім «майстерки з чотирилапими», бібліотека пропонує дітям й інші форми дозвілля, спрямовані на психоемоційну стабілізацію. Зокрема, в «Еко-альтанці», розташованій у внутрішньому дворику закладу, проходять майстер-класи з арттерапії, екологічні заняття та настільні ігри. Також діє ляльковий гурток «Коли оживають ляльки», постановки якого покликані допомагати дітям краще розуміти власні емоції та почуття.
Бібліотерапевтичний проєкт «Простір спокійної книги» від Львівської ОБД передбачає:
- інтерактивні рольові читання популярних творів дитячої літератури самими читачами – дітьми;
- голосні читання у виконанні запрошених гостей (акторів, відомих людей, батьків, вчителів);
- голосні читання бібліотекарем та волонтерами у визначений час;
- конкурси на кращого декламатора та ін. заходи.
Працівники відділу наукової інформації та бібліографії Херсонської обласної універсальної наукової бібліотеки імені Олеся Гончара зробили добірку книжок про війну саме для дітей та підлітків: «Війна. Діти. Література», де пропонуються твори Андрусяка, Войтенко та інших авторів, що пишуть для дітей мовою надії, підтримки та віри в перемогу.
Далі буде …