Бібліотека є найдемократичнішою організацією в тому сенсі, що надає свої послуги на засадах рівного доступу для всіх людей незалежно від віку, раси, статі, політичних та релігійних переконань, національності, мови та соціального статусу. ЇЇ безкоштовні послуги охоплюють й тих, хто з тих чи інших причин не може безпосередньо відвідувати бібліотеку. Серед цієї категорії користувачів присутні і ув’язнені.
В багатьох країнах Європи, Канади, Австралії, США бібліотеки мають давню традицію роботи у цьому напрямку, де відіграють не лише інформаційну, а й соціально-культурну роль.
Приклади:
Канада
◊ В Онтаріо бібліотеки працюють з ув’язненими через програми «Бібліотеки без меж», які надають доступ до літератури та освітніх матеріалів. Програми читання та буккросинг допомагають ув’язненим розвивати навички читання і писемності.
◊ Публічна бібліотека Торонто реалізовує програму Storybook Dads (Збірка оповідань Татуся). Бібліотекарі записують, як ув’язнені читають своїм дітям книжки. Кожна сім’я отримує відредаговану версію запису, а також копію збірника оповідань із персональним повідомленням від батьків. Кожен сімейний пакет також включає лист до родини, який запрошує на екскурсію до бібліотеки, а також додаткову інформацію про її послуги. Програма дозволяє учасникам залишатися на зв’язку зі своїми дітьми, підтримує грамотність і допомагає батькам стати прикладом для своїх дітей у читанні.
◊ Бібліотека округу Солт-Лейк співпрацює з в’язницями округу, щоб ознайомити ув’язнених з ресурсами, доступними в бібліотеці. Програма є одним із способів налаштувати ув’язнених на успіх після їх звільнення та допомоги зменшення рецидивів злочинів. Після ув’язнення кожен учасник отримує бібліотечну картку, звільнену від штрафів і зборів.
Іспанія
Відділи бібліотек у в’язницях Іспанії інтегровані з публічними або університетськими бібліотеками, що забезпечує широкий доступ до ресурсів. Діють:
Програми читання (Programa de Lectura en Prisión) включає спільні читання, обговорення та творчі конкурси, що сприяють розвитку критичного мислення та самовираження;
Підтримка для матерів: спільне читання з дітьми та запис аудіоказок для підтримки зв’язку з родиною та розвитку батьківських навичок.
Країни Балтії
Пряме партнерство Національна бібліотека Естонії з тюремними бібліотеками забезпечує виправним установам цифровий доступ до книг, журналів та освітніх ресурсів.
Національна бібліотека Латвії долучена до створення спеціальних колекцій для закритих установ, у співпраці з Міністерством юстиції проводить виїзні заходи , наприклад, “тиждень читання у виправному закладі”.
Німеччина
У Німеччині існує системна модель бібліотечного обслуговування ув’язнених, яка реалізується як через внутрішні (тюремні) бібліотеки, так і шляхом співпраці з місцевими публічними бібліотеками.
Тюремні бібліотеки зазвичай є окремими просторами в межах виправного закладу, які комплектуються книгами, журналами, іноді мультимедійними носіями.
Публічні бібліотеки, які працюють у партнерстві з виправними закладами, надають не лише книги (перевага надається художній літературі, книжкам з психології, самопомочі, а також професійно-технічній та релігійній літературі), а й підтримують читання як інструмент ресоціалізації (діють читацькі клуби, здійснюються літературні обговорення, проводяться письмові конкурси). Також особлива увага приділяється мовному розвитку: книги доступні німецькою та мовами меншин (турецька, арабська, російська тощо).
Польща
Польща має окремі виховні установи для неповнолітніх (Zakład Poprawczy) та слідчі ізолятори з молодіжними відділеннями. Бібліотечна діяльність регулюється спільно Міністерством юстиції та Міністерством культури. Бібліотеки є обов’язковим елементом виховних закладів. Національна бібліотека Польщі співпрацює з тюремними бібліотеками через публікацію рекомендацій щодо формування фондів. Зазвичай бібліотеки виховних установ для неповнолітніх укомплектовані навчальною літературою, художніми творами польських та зарубіжних авторів, матеріалами для професійно-технічної підготовки, релігійною та морально-етичною літературою, книгами з питань правової грамотності.
Співпраця з місцевими публічними бібліотеками передбачає спільні заходи (наприклад, акція Cała Polska Czyta Dzieciom w Zakładzie (У Закладі дітям читає вся Польща)).
Румунія
Не всі в’язниці мають бібліотеки, але в тих, де вони є – активно підтримуються публічними бібліотеками. Бібліотеки – частина психолого-педагогічних програм, спрямованих на ресоціалізацію. Читання враховується як форма “трудової активності”. що може скорочувати термін ув’язнення.
У 2016 році у Національній бібліотеці Румунії проходила виставка книг, написаних ув’язненими. Було представлено 80 книг. Румунський закон дозволяє ув’язненим, які під час ув’язнення пишуть наукові статті, книги або запатентовують винаходи скорочувати термін покарання на 20 днів (до 2021 р. було 30 днів). Джерело тут
Сполучене Королівство
Бібліотекарі, як правило, є працівниками публічних бібліотек, які працюють у в’язницях за контрактом. Серед ключових функцій: забезпечення книгами, освітні програми (наприклад, покращення грамотності, читання з дітьми), підтримка реінтеграції.
Однією з успішних програм у боротьбі з грамотністю і навичками лічби у в’язницях є програма «Гертаючи сторінки» Фонду Шеннона . Посібники з читання Turning Pages і посібники з лічби Count Me In використовуються тисячами учнів у в’язницях Англії, Уельсу та Північної Ірландії.
Це система навчання «рівний-рівному», яка об’єднує в’язнів, які вміють читати, з тими, хто не вміє. Свідченням впливу, який програма справила на понад 6000 ув’язнених, залучених як наставники або учні, є те, що Shannon Trust нещодавно було нагороджено премією Action for Equity Award Лондонської школи економіки (LSE). Детальніше тут
Турція
Публічна бібліотека Muğla Hoca Mustafa Efendi Public Library у Туреччині розробила інноваційну програму заходів, спрямованих на дітей, чиї матері ув’язнені в закритій в’язниці Muğla Type-E. Основна мета цього проєкту – не лише наблизити дітей до світу книжок, але й сприяти зміцненню зв’язку між мамами та їхніми дітьми через звичку читати. Заходи включають динамічні заняття, розроблені за порадами педіатрів, які гарантують, що пропозиції відповідають різному віку та емоційним потребам дітей. Ці комплексні зусилля спрямовані не лише на популяризацію читання, але й на створення для дітей сприятливого середовища, яке б, наскільки це можливо, пом’якшило емоційні наслідки позбавлення волі їхніх матерів.
Швеція
Швеція — країна, де гуманність є основою пенітенціарної системи. Тут бібліотеки відіграють ключову роль у розвитку критичного мислення, освіти й інтеграції. Бібліотеки часто співпрацюють із фахівцями з галузі освіти, психологами, соціальними працівниками. Значний акцент – на електронні ресурси: ув’язнені можуть використовувати спеціальні планшети для читання та навчання. Розвинута система читання вголос (наприклад, для ув’язнених з низьким рівнем грамотності).
США
◊ Багато публічних бібліотек США пропонує різноманітні набори послуг як для осіб, які перебувають у в’язниці, так і для тих, хто повертається. Так, бібліотекарі Публічної бібліотеки Queens у Нью-Йорку допомагають людям, які все ще перебувають у в’язниці, але готуються до повернення, створити професійне резюме.
◊ Бібліотекар відділу послуг для дорослих Публічної бібліотеки Сакраменто заснувала групи обговорення книг у в’язниці округу Сакраменто. Програма розпочалася з жіночого підрозділу, але пізніше додалася й чоловіча частина в’язниці. Також бібліотека надає відповіді на довідки (протягом січня-липня 2023 року отримували в середньому 105 запитів на місяць).
◊ Публічна бібліотека Сан-Франциско спрямовує людей, які звільнились із місць позбавлення волі, до певного відділу бібліотеки, відомого як Bridge at Main, де пропонуються заняття та індивідуальна допомога в отриманні та оновленні певних технологічних навичок. Теми включають:
- Базові навички роботи з комп’ютером
- Microsoft Office Suite, Google Drive, Zoom та інші програми
- Базові навички та програми для смартфонів і планшетів
- 3D друк
Серед різноманітних підходів зарубіжних країн до співпраці бібліотек з пенітенціарними установами можна виокремити й спільні ознаки:
- книги розглядаються як інструмент саморефлексії, розвитку емоційного інтелекту, пошуку нового життєвого сенсу;
- у підборі книжок враховується вік, освіта, культурне походження (багатомовність видань);
- участь у літературних подіях, конкурсах, дебатах, книжкових вікторинах сприяє не лише розвитку мовлення та критичного мислення, а й інтеграції до зовнішнього культурного простору.
Світова практика показує, що бібліотеки для ув’язнених сприяють соціальній реабілітації, психологічній стабільності та освіті за гратами. Уроки інших країн можуть бути корисними для фахівців українських бібліотек.
В Україні співпраця пенітенціарних установ з публічними бібліотеками налічують поодинокі ініціативи.
Далі буде…