Національний тиждень читання: єднання навколо книги (ч. 1)

З кожним роком акції популяризації читання набирають оборотів, серед них особливо виділяється Національний тиждень читання. Ця подія стає потужним інструментом промоції книги та читання серед різних вікових груп суспільства.

Перш за все,  Тиждень читання залучає широке коло спільноти. Важливість спільного читання пояснюється тим, що це сприяє поширенню цінностей, знань та досвіду. Учасники діляться рекомендаціями, враженнями та натхненням щодо книг.

Програми Тижня читання враховують сучасні тренди: крос-заходи (культурно-освітні проекти, поєднання літератури і мистецтва, міжсекторальна співпраця, науково-розважальні заходи, гейміфікація та квести, які інтегрують літературні чи культурні аспекти у гру),  використання соціальних мереж, орієнтація на дигітальні звички (пов’язані з використанням цифрових технологій) сучасних читачів забезпечують значу участь та цікавість з боку молодої аудиторії.

Запровадження креативних заходів: майстер-класи, зустрічі з авторами та видавцями, книжкові виставки тощо.

Заходи у рамках Тижня читання сприяють створенню тісних зав’язків бібліотеки з спільнотою. Наприклад, дискусійні клуби для молоді або благодійні акції зі збору книг для військових допомагають бібліотеці залучати різні аудиторії.

У листопаді 2018 року EURed розпочав свою першу загальноєвропейську читацьку кампанію «Європа читає», спрямовану на підвищення обізнаності про важливість популяризації читання, перш за все на національному рівні. Організації-учасниці запросили національних або місцевих політиків (або в деяких випадках лідерів думок) відвідати їхні заходи з просування читання та підписати «Європа читає книгу» та петицію, таким чином показуючи важливість читання.

Тиждень читання дітям в Чехії – кампанія, що проходить на початку червня, спрямована на популяризацію читання вголос для дітей і молоді. Учасниками стають школи, дитячі садочки, бібліотеки та кафе, що залучають родини та громади до активного читання.

В Швейцарії проводиться День читання вголос.  Мета читацької кампанії, яка об’єднує покоління, полягає в тому, щоб молоді та старші люди насолоджувалися спільним читанням. Швейцарський день читання у 2024 році зібрав майже 8000 читачів. Цього року акцент був на читанні вголос між поколіннями. Серед близько 400 заходів публічного читання було також багато подій, які об’єднували покоління: редакція журналу Grandparents Magazine у ​​Бадені поставила диван у алеї, постелила килим і запропонувала подушки для комфортного прослуховування: редактори журналу та друзі бабусь і дідусів читали їхні улюблені книги. А в бібліотеці Ельзау шестеро старшокласників і діти об’єдналися в невелику групу, разом обирали книгу і читали її один одному.

Національні дні читання вголос (Нідерланди) об’єднує школи, дитячі садочки та громадські організації. Кампанія має традицію понад 15 років і включає заходи на національному рівні, такі як сніданки з читанням за участю відомих осіб​. Книгою на вибір зазвичай є книжка з малюнками року: книжка з малюнками, яку обирають бібліотекарі. Під час Днів читання вголос ця книжка продається за невеликою ціною в кожній книгарні.

Book Week Scotland — це щорічне свято книги та читання, яке проходить в листопаді по всій Шотландії вже тринадцятий рік. Під час Тижня книги люди різного віку та соціального статусу збираються разом, щоб розділити радість читання. Разом із кураторською програмою Scottish Book Trust організовують сотні унікальних, захоплюючих подій і заходів, які відзначають трансформаційну силу читання. До них приєднуються на цьому святі шотландські автори, поети, драматурги, оповідачі та ілюстратори, щоб втілити в життя насичену програму подій і проектів.

Тиждень читання в Японії — це важлива ініціатива для популяризації культури читання, яка збігається з Днем культури (3 листопада). Цей період, відомий як Осінній місяць популяризації читання або Тиждень читання, триває з 27 жовтня по 8 листопада.

У цей час публічні бібліотеки, школи та книгарні по всій країні проводять спільні заходи, щоб залучити людей до читання. До подій входять зустрічі з авторами, тематичні виставки книг та рекомендації літератури. Кампанія спрямована на відновлення інтересу до книг серед населення, а також акцентує увагу на важливості читання для культурного розвитку.

Важливу роль відіграють також цифрові ресурси, які роблять літературу доступною для різних аудиторій. Завдяки високим показникам грамотності в Японії, ця ініціатива має значний вплив і є популярною серед усіх вікових груп.

Canada Reads — це щорічний літературний конкурс, організований Канадською мовною корпорацією (CBC). Учасники, включаючи відомих людей, захищають книги, які, на їхню думку, повинні прочитати всі канадці. Протягом п’ятиденного заходу книги оцінюють та виключають, доки не залишиться один переможець. Програма спрямована на стимулювання загальнонаціонального інтересу до читання та обговорення літератури. Вона транслюється на радіо, телебаченні та в онлайн-форматах.

Крім того, організовуються локальні книжкові фестивалі, такі як Toronto International Festival of Authors.

Lukuviikko (Тиждень читання) в Фінляндії  – щорічний захід, організований Фінським центром читання. Протягом тижня (у квітні) проводяться різноманітні заходи у школах, бібліотеках і громадських центрах. Мета – популяризація читання та літератури через уроки, які заохочують учнів читати більше, та залучення сотень закладів культури по всій країні. Захід спрямований на розвиток читацьких навичок і підтримку зацікавленості серед дітей і молоді до читання, наголошуючи на важливості грамотності для суспільства.

Ініціатива «Книжкова сумка для кожного немовляти» (Book Bag for Every Baby Born):
розпочалася з метою заохочення читання в сім’ях із самого раннього віку. У рамках програми в дитячих і жіночих консультаціях кожна сім’я отримує сумку з книжками для немовлят і малюків, картками з віршиками, інформаційними буклетами для батьків і запрошенням до бібліотеки. Це створює рівні можливості для розвитку читацьких навичок у дітей незалежно від соціально-економічного становища родини. Програма довела свою ефективність: у багатьох сім’ях збільшилася частота читання з дітьми після отримання сумки.

Національний тиждень бібліотек (National Library Week, NLW) — це щорічний захід у США, його ініціатором є Американська бібліотечна асоціація (ALA), яка вперше організувала цю подію в 1958 році. Основна мета — популяризація бібліотек, підтримка читання та залучення громадськості до використання бібліотечних ресурсів.

Далі буде…

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.

Optionally add an image (JPEG only)