28 грудня 2020 року за сприянням ВГО Українська бібліотечна асоціація, Асоціації об’єднаних територіальних громад та Національної бібліотеки України імені Ярослава Мудрого відбувся відкритий діалог “Публічні бібліотеки: вплив адміністративно-територіальної реформи на прийняття управлінських рішень”.
Надійшло більше 70 питань. Науково-методичний відділ НБУ ім. Ярослава Мудрого продовжує опрацьовувати запити від бібліотечних фахівців з різних регіонів України. Опрацювання великого обсягу інформації змушує надавати відповіді певними блоками .
Пропонуємо до вашої уваги перший блок відповідей:
1. Кристина : Який повинен бути алгоритм дій, при передачі бібліотек-філій, які не є юридичними особами, а входять до складу ЦБС, що територіально знаходяться у трьох ОТГ, Як правильно організувати кадрові дії?
Відповідь.
♦ Спочатку районна рада приймає рішення про передачу конкретних бібліотек відповідним територіальним громадам шляхом виділу цих бібліотек із ЦБС. Наступне рішення районної ради – про передачу ЦБС відповідній територіальні громаді.
♦Орган місцевого самоврядування територіальної громад своїм рішенням приймає ЦБС до комунальної власності територіальної громади, змінює її найменування, затверджує статут/положення.
Зверніть увагу, що відповідно до Закону 1009 (Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування і районних державних адміністрацій») жодних звернень міських, сільських, селищних рад до районних рад щодо передачі їм у комунальну об’єктів спільної комунальної власності не потрібно. Також відповідні ради не можуть відмовитися прийняти у комунальну власність територіальних громад такі об’єкти.
♦Відповідно до ст. 36 Кодексу законів про працю України «зміна підпорядкованості підприємства, установи, організації не припиняє дії трудового договору. У разі зміни власника підприємства, а також у разі його реорганізації (злиття, приєднання, поділу, виділення, перетворення) дія трудового договору працівника продовжується. Припинення трудового договору з ініціативи власника або уповноваженого ним органу можливе лише у разі скорочення чисельності або штату працівників (пункт 1 частини першої статті 40)».
Додатково з цього питання дивіться також п. 19 постанови Пленуму Верховного Суду України від 06.11.1992 № 9 «Про практику розгляду судами трудових спорів»
♦Відповідно до п. 2.15. Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників, затвердженої наказом Міністерства праці України, Міністерства юстиції України, Міністерства соціального захисту населення України від 29.07.1993 № 58: «Якщо за час роботи працівника назва підприємства
змінюється, то про це окремим порядком у графі 3 трудової книжки робиться запис: “Підприємство таке-то з такого-то числа перейменоване на таке-то”, а у графі 4 проставляється підстава перейменування – наказ (розпорядження), його дата і номер».
2. Ольга : тобто якщо бібліотеку закрили то для бібліотекаря повинні надати роботу? чи він звільняється?
Відповідь. Питання, пов’язані з розірванням трудового договору з ініціативи власника або уповноваженого ним органу, вирішуються відповідно до положень Кодексу законів про працю України.
У разі ліквідації бібліотеки вся чисельність працівників скорочується та весь штат працівників ліквідується. У разі ліквідації власник або уповноважений ним орган доводить до відома державної служби зайнятості про наступне вивільнення працівника із зазначенням його професії, спеціальності, кваліфікації та розміру оплати праці (частина третя статті 49-2 Кодексу законів про працю України). Державна служба зайнятості пропонує працівникові роботу в тій же чи іншій місцевості за його професією, спеціальністю, кваліфікацією, а при її відсутності – здійснює підбір іншої роботи з урахуванням індивідуальних побажань і суспільних потреб. При необхідності працівника може бути направлено, за його згодою, на навчання новій професії (спеціальності) з наступним наданням йому роботи (частина четверта статті 49-2 Кодексу).Відповідно до статті 47 Кодексу в день звільнення власник або уповноважений ним орган зобов’язаний видати працівникові належно оформлену трудову книжку і провести з ним розрахунок у строки, зазначені в статті 116 Кодексу.
У разі звільнення працівника з ініціативи власника або уповноваженого ним органу він зобов’язаний також у день звільнення видати йому копію наказу про звільнення з роботи.
3. Юлія : Чому вищими органами влади завчасно не була підготовлена законодавча база, яка б захищала бібліотечну галузь? Це призвело до тотального знищення бібліотек в громадах. А законодавчий захист відсутній. Як захищатись?
Відповідь. Дане питання поза межами компетенції методичних служб публічних бібліотек.
4. Лариса : Чи є підставою для закриття сільської бібліотеки-філії чисельність населення 250 чол. та найближча бібліотека знаходиться на відстані 3 км.
Відповідь. Відповідно до п. 16 Постанови КМУ «Про затвердження Державних соціальних нормативів забезпечення населення публічними бібліотеками в Україні» (від 06.02. 2019 р. № 72): в інших населених пунктах публічна бібліотека відкривається на 500-800 осіб зони обслуговування за умови, що відстань між бібліотеками не більше ніж 3 кілометри. У населених пунктах, де проживає 250 чол. , пропонуємо бібліотечне обслуговування здійснювати за допомогою нестаціонарних форм (бібліотечний пункт, пересувна бібліотека тощо).
5. Лариса : Яким є порядок інформування Міністерства культури про закриття бібліотек? Куди саме звертатися, за якою адресою?
Відповідь. Звертаємо увагу на те, що законодавством передбачено не інформування, а погодження з Міністерством культури та інформаційної політики України (МКІП) виключення закладу із базової мережі закладів культури, а також ліквідацію чи реорганізацію бібліотек (ч. 3 ст. 22 Закону України «Про культуру», ч. 3 ст. 15 Закону України «Про бібліотеки і бібліотечну справу»).
Контакти МКІП тут
Далі буде…