Світова спільнота в Порядку денному ООН «Цілі сталого розвитку до 2030 року» визначила необхідність створення умов для поступового, всеохоплюючого та стійкого економічного зростання, спільного процвітання та гідної праці для всіх, враховуючи різні рівні національного розвитку та потенціалу.
8-а Ціль сталого розвитку (надалі ЦСР-8) «Гідна праця та економічне зростання» запускає ланцюговий процес перетворень задля досягнення ряду інших ЦСР та слугує запорукою побудови мирного й інклюзивного суспільства:
- ЦСР-1 «Подолання бідності» — продуктивна зайнятість і гідна праця є найважливішими елементами скорочення бідності;
- ЦСР-3 «Гарне здоров’я» — добрий фізичний стан людини сприяє збільшенню продуктивності на ринку праці та подовжує участь особи у виробничому процесі;
- ЦСР-4 «Якісна освіта» — є засобом отримання гідної роботи, особливо для молодих людей, а навчання протягом усього життя потрібне для того, щоб набувати необхідних навичок;
- ЦСР-5 «Гендерна рівність» — продуктивна зайнятість і гідна праця, надійні та безпечні умови праці для всіх працездатних жінок і дівчат є найважливішими елементами сприяння гендерній рівності на всіх рівнях;
- ЦСР-10 «Зменшення нерівності» — гідна праця з акцентом на справедливий дохід, безпеку на робочому місці та соціальний захист окремих осіб і сімей є прямим засобом зменшення нерівності в доходах, багатстві та економічному впливі.
Безумовно головним фактором економічного багатства держави є людський капітал. Це знання, навички, здоров’я, що людина акумулює протягом життя. В ХХ столітті він був ключовим чинником сталого економічного розвитку та зниження рівня бідності в багатьох країнах.
Новий формат розвитку, такий як креативна економіка, може дати нове життя виробництву, послугам, торгівлі та сфері розваг, змінити середовище, в якому люди хочуть жити, працювати та вчитися, де вони думають, винаходять і творять. Саме тому швидкість, масштаб і глибина перетворень, пов’язаних з технологічними змінами, мають вирішальне значення для формування вимог до освітніх і кваліфікаційних характеристик працюючих, їх спроможності знаходити роботу в нових умовах.
Дороговказом для розвитку бібліотек у питанні сприяння реалізації Порядку денного ООН до 2030 року можна вважати статтю Валентини Пашкової, віце-президента Української бібліотечної асоціації, координатора американських центрів Посольства США в Україні, міжнародного тренера ІФЛА.
У матеріалі, визначено, що бібліотеки сприяють реалізації ЦСР-8, надаючи доступ до інформації та навчаючи пошуку роботи. Системно працюючи в напрямку сприяння працевлаштуванню та підприємництву, бібліотеки створюють умови для підвищення рівня зайнятості населення.
Бібліотечні ініціативи, що спрямовані на досягнення вищезгаданої цілі можна умовно поділити за наступними напрямами:
- Просвітницька діяльність бібліотек з профорієнтації та професійної адаптації молоді. Наприклад, організація ярмарок вакансій, ярмарок професій, Днів робітничих професій, ПРОФ Fest тощо.
Хочемо представити захід, який поміж інших бібліотечних вирізняє обраний формат проведення. Молодіжний центр «М-Формація» Бердичівської центральної міської бібліотеки, що на Житомирщині, заохочував студентів, учнів і викладачів різних навчальних закладів відвідати Ярмарок професій. Кожні півгодини коротко, під час флешмобу, представники різних навчальних закладів весело й оригінально заявляли про себе. Потрапивши на майстер-класи, відвідувачі не лише дізнавалися щось новеньке, але й навчалися робити різні корисні речі власноруч. Наприклад, молодь із Бердичівського професійного будівельного ліцею формувала фактуру на шпакльованій поверхні, а електрики демонстрували макет схеми автоматичного керування вуличним освітленням тощо. Наостанок відвідувачів чекали фахівці Житомирського обласного Центру зайнятості, які допомагали визначити професійний тип особистості.
- Бібліотеки сприяють підвищенню зайнятості населення, відкривають нові можливості для працевлаштування. Вони можуть стати містком між Центром зайнятості та місцевими мешканцями, допомагаючи консультаціями щодо написання резюме.
- Бібліотеки надають можливості для самореалізації потенціалу економічно активного населення та розвитку креативної економіки. Наприклад, організовуючи «школи з основ підприємницької діяльності», де можна зробити бізнес-моделювання власної справи.
Так, дистанційний курс «Малий Бізнес в ОТГ. Місія можлива!» став першим із серії онлайн-курсів від «Лекторію Академії Децентралізації» (ЛАД), який створений в рамках проєкту «Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС). Курс стартував у березні 2020 року в Ярмолинецькій центральній районній бібліотеці та на початку червня у Погребищенській центральній районній бібліотеці. Його розміщено на освітній платформі Національного університету «Острозька академія», де учасники отримали змогу ознайомитися з відеороликами про створення власного бізнесу.
Заслуговує на увагу проект «Студія декору «Steps of new opportunities», який став спільною ініціативою Житомирської ОУНБ ім. Олега Ольжича та БФ «Карітас-Житомир» за фінансової підтримки БФ «Карітас-Київ». Під час тренінгових занять учасники дізнались про способи ефективного управління власними фінансами, шляхи збільшення доходів та оптимізацію витрат, формування резервного фонду та побудову фінансових цілей. Розглянули платформи для продажу власної продукції, алгоритм створення інтернет-магазину в Facebook та Instagram. Навчилися створювати власний бренд, опанували секрети фотографування виробів.
- Сталий розвиток туризму та позитивні соціальні й економічні наслідки цього.
На регіональному та місцевому рівні краєзнавча діяльність бібліотек сприяє досягненню ЦСР. Зокрема, під час формування краєзнавчих ресурсів, продуктів і послуг бібліотеки звертають увагу на те, щоб вони були спрямовані на інформаційне забезпечення процесу вирішення завдань, зазначених у регіональних програмах розвитку краєзнавства і туризму.
На нашому блозі ми вже писали про проєкт «Золотницька сотка» КЗ «Публічна бібліотека Верхньосироватської сільської ради», що на Сумщині. Він отримав диплом переможця IV Всеукраїнського конкурсу «Неймовірні села України», що проходив у 2019 році за підтримки Міністерства аграрної політики та продовольства України, Посольства Королівства Нідерланди в Україні, компанії «Бейкер Тіллі Україна», Освітнього проєкту «Агрокебети», журналу Agroexpert. У Залізняку прагнуть відродити давній промисел — вирощування цикорію. Проєкт об’єднав зусилля місцевих підприємців, активістів та органи місцевого самоуправління. Локації проєкту: Залізняцька сільська бібліотека-філія — агро-література, кав’ярня, погреб, інвентар; місцевий парк — грядка квітучого цикорію, облаштування фотозони; місцеві подвір’я — зростання кавового цикорію; Залізняцька овочева ферма — будинок Кондратьєва/Золотницьких, професійні консультації. 14 жовтня 2019 року відбулась перша групова екскурсія-дегустація. Влітку 2020 року заплановано відкриття оновленої бібліотеки-кав’ярні та музейної кімнати.
На facebook-сторінці Наталії Калініченко, депутатки Сумської обласної ради, можна переглянути екскурсію від Ірини Варламової, ініціаторки проєкту та почитати інтерв’ю з нею тут.
- Бібліотеки сприяють освіті дорослих.
Освіта дорослих забезпечує підтримку особи протягом її кар’єри та життя, пропонує нові можливості для працевлаштування, допомагає людям, які свого часу не закінчили навчання, продовжити його тощо.
Збільшення тривалості життя в поєднанні з частою зміною роботи та прискоренням темпів старіння професійних навичок вимагають застосування нових підходів до створення різних програм навчального та трудового досвіду для підтримки людей, які можуть працювати в різних галузях упродовж працездатного віку.
Сьогодні бібліотеки надають можливість професійної перекваліфікації та проходження дистанційних навчальних курсів з отриманням сертифікату. Прикладом є КУ «Бібліотека — інформаційний центр» Троїцької селищної ради, що на Луганщині, на сайті якої представлені посилання на платформи «Дія. Цифрова освіта», «ВУМ», «Prometheus», «ЕДЕРА».
- Безпека та гігієна праці — головний аспект гідної роботи.
28 квітня визнано Всесвітнім днем безпеки та гігієни праці на роботі, а 7 жовтня — Всесвітнім днем дій за гідну працю.
В контексті пандемії COVID-19 безпека та гігієна праці набувають ще більшого значення. Це головний аспект гідної роботи. Працівники, зокрема й бібліотекарі, у всьому світі прагнуть відчувати себе безпечно на своїх робочих місцях і не піддаватися надмірним ризикам.
- Формування просвітницьких інформаційних ресурсів.
Риторичне питання: І що, Ваша бібліотека ще не упорядкувала рекомендаційний список джерел?
Цікавою видається ідея просвітницької компанії для дітей, що варто запозичити у закордонних колег та адаптувати під вітчизняну книговидавничу продукцію. Мова йде про використання «Камішібай» — «паперової драми» або ж паперового театру, японською. Основне його призначення — розповідь, яка супроводжується зміною малюнків.
Як донести дітям зміст п’яти ключових повідомлень ЦСР: «Люди», «Планета», «Процвітання», «Мир», «Партнерство»? З цим завданням впорались у Бібліотечному центрі Шлезвіг-Гольштейну (ФРН), ще й отримали перемогу на конкурсі «Проект сталого розвитку 2020».
- Бібліотеки як партнери та платформи для партисипативних практик.
І поки ви визначаєте свої сильні та слабкі сторони, можливості та ризики бібліотечних сталих історій, 30 бібліотекарів з Донецької та Луганської областей, а також м. Запоріжжя на початку липня взяли учать у тренінгу «Стратегічне управління бібліотекою» в межах проєкту «Спроможні бібліотеки сприяють досягненню цілей сталого розвитку ООН до 2030 року», що реалізується ГО «ВГО Українська бібліотечна асоціація» у партнерстві з Департаментом культури та туризму Запорізької міської ради в межах Програми ООН із відновлення та розбудови миру.
Далі поговоримо про ЦСР-11 «Забезпечення відкритості, безпеки, життєстійкості й екологічної стійкості міст і населених пунктів».
Матеріал підготовлено гол. бібліотекарем НМВ – Адаменко М.