«Україна в огні» (не по Довженку)

Останніми днями в Україні маємо дві біди – короноБіда і пожежоБіда. Вони охопили буквально всю територію країни. До обох бібліотеки дуже чутливі.
Про COVID-19 зараз не говоритимемо. Ми всі добросовісно пішли на карантин і максимально перенесли свої послуги у віртуальний простір. В арсеналі бібліотечної боротьби із коронавірусом – звертання до читачів, поширення перевіреної інформації, навчання медіаграмотності тощо.
Пожежі в екосистемах Київської і Житомирської областей стали об’єктами щоденних повідомлень Державної служби України з надзвичайних ситуацій .
Епіцентром пожеж стала Житомирська область. Вогонь завдав шкоди багатьом населеним пунктам. Інформації про втрачені бібліотеки на сайті ОДА не має. Сайт департаменту культури, молоді та спорту не активний на момент підготовки цього матеріалу.  Сподіваємось, що бібліотеки не постраждали від вогняної стихії. Варто зазначити, що не у всіх населених пунктах вони є.
Пропоную поговорити про пожежі і їх наслідки. Це питання багатоаспектне: бібліотека і її пожежна безпека; підготовка персоналу і безпека користувачів; просвітницька робота бібліотек з питань екології.
Кожен керівник бібліотеки несе відповідальність за її пожежну безпеку. Забезпечення пожежної безпеки на території України, регулювання відносин у цій сфері органів державної влади, органів місцевого самоврядування та суб’єктів господарювання і громадян здійснюються відповідно до Кодексу цивільного захисту (див. главу 13) , законів та інших нормативно-правових актів. Загальні вимоги з пожежної безпеки встановлені Правилами пожежної безпеки в Україні, затверджено Наказом Міністерства внутрішніх справ України 30.12.2014  № 1417 та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 05 березня 2015 р. за № 252/26697.  На порядку денному – перевірити інструкції про заходи пожежної безпеки (п.4 Правил), плани (схеми) евакуації людей на випадок пожежі (п.5 Правил). Не забувайте про проведення протипожежних інструктажів (п.15 Правил).
Важливо звернути увагу на Розділ VI. Основні вимоги пожежної безпеки до об’єктів різного функціонального призначення, зокрема п.2. Культурно-видовищні заклади та п.6. Вимоги пожежної безпеки для об’єктів площею до 300 м2 .
У разі виявлення ознак пожежі (горіння) кожний громадянин зобов’язаний:
негайно повідомити про це за телефоном 101. При цьому необхідно назвати місцезнаходження об’єкта, вказати кількість поверхів будинку, місце виникнення пожежі, обстановку на пожежі, наявність людей, а також повідомити своє прізвище;
вжити (за можливості) заходів щодо евакуювання людей, гасіння (локалізації) пожежі первинними засобами пожежогасіння та збереження матеріальних цінностей;
якщо пожежа виникла на підприємстві, повідомити про неї керівника чи відповідну компетентну посадову особу та (або) чергового на об’єкті;
у разі необхідності викликати інші аварійно-рятувальні служби.
Перечитайте ще раз статтю Рожкова А. Пожежна безпека в приміщеннях шкільної бібліотеки , яка була опублікована на сторінках  журналів «Бібліотечна планета» (№2, 2012) та «Бібліотечно-інформаційний центр» (№ 8, 2011).

Окрім внутрішньої роботи не забуваймо про зовнішній вплив публічної бібліотеки на населення. Просвітництво – важлива місія публічних бібліотек. Офіційними причинами цьогорічних пожеж є необережне поводження з вогнем, зокрема спалювання сміття.  Оскільки пожежі несуть за собою важкі матеріальні збитки, екологічні наслідки, моральні навантаження на місцеве населення – бібліотека повинна працювати на випередження і попередження.  У цьому мають бути зацікавлені як екологи так і місцеві керівники.

Що ж можуть зробити бібліотекарі для вирішення цієї проблеми?
Насамперед, ми, бібліотекарі і читачі, повинні усвідомити, що громада – це НАШ дім, і ми всі несемо відповідальність за порядок у ньому.
Проведіть у бібліотеці бесіди, екологічні уроки, оформіть книжкові виставки. Їх варіації залежать від фантазії бібліотекаря і можливостей бібліотеки.
Наприклад, у  Богданівській бібліотеці-філії (Херсонська ЦБС) проходив Тиждень безпеки. Для читачів оформлювалися тематичні полиці, перегляди, які представляли літературу з безпеки життєдіяльності. Також користувачі переглянули навчальний фільм про правила безпечної поведінки вдома та на вулиці, приймали участь у конкурсі малюнків “Вогонь — друг, вогонь — ворог”.  Бібліотеками ЦБС було проведено велику кількість цікавих заходів щодо безпеки життєдіяльності людини.
Тут  ви знайдете велику кількість ідей щодо роботи бібліотеки з популяризації саме пожежної безпеки.
Розробка книжкової виставки-застереження “Розумна обережність – запорука безпеки”. Зверніть увагу на ІІІ розділ – “Хай вогонь в серцях палає, а пожеж хай не буває!”. Матеріал розміщений на сайті Хмельницької обласної бібліотеки для дітей імені Т.Г. Шевченка  .
Скринька  порад «Моя безпека від А до Я» від бібліотеки-філії №2 Кам’янець-Подільської МЦБС (Хмельницька обл.) теж нагадує про пожежну безпеку. Про захід читайте тут
Оскільки пожежі тягнуть за собою екологічні наслідки, варто акцентувати увагу на проблемах екології.
Цікаві приклади можна знайти на ФБ-сторінці Рух “Зелені бібліотеки” в Україні
Привертають увагу:
Бібліотека ім. Ю. Гагаріна для дітей ЦБС Деснянського району м. Києва вже не перший рік працює у сфері популяризації екологічних знань, проводить велику роботу з формування екологічної культури у дітей та популяризації різних аспектів поняття здорового способу життя.
Форми надзвичайно різноманітні:

  • гурток юних любителів природи «Капітошка»
  • екологічні марафони та тижневики;
  • науково-лабораторні дослідження;
  • зустрічі з екологами, біологами, генетиками;
  • змагання, конкурси, вікторини;
  • відео та літературні подорожі;
  • віртуальні екскурсії;
  • екологічні акції та квести;
  • тренінги, форуми, круглі столи;
  • дні інформації;
  • автограф-сесії;
  • екологічні свята відповідно до календаря екологічних дат;
  • прес-конференції;
  • майстер-класи;
  • літні майданчики та виїзди на природу;
  • сюжетно-рольові ігри за допомогою ляльок та театральні постановки;
  • виставки-огляди з екологічної літератури;
  • виставки малюнків та творчих робіт з природних матеріалів.

Підлісненська сільська бібліотека (Кіровоградська обл.) веде бібліотечні проєкти – “Друге життя пластику”, “Екоказка у ляльковому театрі”, “Екодіалог “Раціональність споживання енергії. Збережемо планету разом”. Акції – “Чисті джерела”, “Чисте узбіччя”, “Майбутнє лісу в твоїх руках”.

Екогойдалки «Країною довкілля»

Бібліотекарі бібліотеки — філії №7 м. Кам’янське (Дніпропетровська обл.) знають як привернути увагу читачів до екологічних проблем – через гру. Нещодавно  вони подорожували Країною Довкілля.
На стежині «Пізнавальна» дізналися, що таке «довкілля» та як у природі все взаємопов’язане.
На стежині «Цікавинки природи» розгадували вікторини, грали у гру «Мікрофон», «Що мені дає природа».
На стежині «Охороняй та зберігай» допомагала Червона книга України,
Побували на галявині «Цілющі сили», познайомилися з лікарськими рослинами та розгадували загадки про них.
Зачарувала своєю красою «Квіткова» стежина, а вікторина «Квіти- посмішка» Землі» підтвердила вислів «Рослини – легені Землі».
За допомогою «Слів-кручеників» вивчили правила поведінки на природі, переглянули мультфільм про захист природи.

P.S. Бібліотеки мають хороші практики екологічного просвітництва.  Розкажіть про свій досвід, адаптований до потреб ОТГ.

Матеріал підготувала гол. бібліотекарка НМВ НБУ ім. Ярослава Мудрого – Кравченко С.М.

фото Державної служби України з надзвичайних ситуацій

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Optionally add an image (JPEG only)