VIІ Всеукраїнська школа методиста «Сучасна публічна бібліотека: виклики, можливості, досягнення»

7-11 жовтня  відбулася VIІ Всеукраїнська школа методиста «Сучасна публічна бібліотека: виклики, можливості, досягнення», організована Національною бібліотекою України НБУ імені Ярослава Мудрого, учасниками якої стали близько 50 бібліотечних фахівців національних, державних, обласних, районних і міських бібліотек  з усієї України.

У рамках Школи Національна бібліотека України імені Ярослава Мудрого презентувала довідник «Сучасна публічна бібліотека від А до Я» – перше в Україні видання, що містить систематизовану інформацію про організацію роботи публічної бібліотеки, зокрема, в об’єднаній територіальній громаді (ОТГ). Довідник видано за фінансової підтримки Українського культурного фонду в рамках програми «Створюємо інноваційний культурний продукт».

Як наголосила генеральний директор Національної бібліотеки України імені Ярослава Мудрого Тамара Вилегжаніна, це видання насамперед скероване для практичного користування представникам органів місцевого самоврядування об’єднаних територіальних громад, які відповідають за надання культурних послуг населенню, а також керівникам бібліотек  та бібліотечним фахівцям. Оскільки функції сучасної бібліотеки, яка чуттєво реагує на потреби суспільства, значно розширюються та модифікуються.

Проект «Сучасна публічна бібліотека від А до Я» презентували заступник генерального директора  з наукової роботи НБУ імені Ярослава Мудрого Наталя Розколупа та завідувачка науково-методичного відділу НБУ імені Ярослава Мудрого Тетяна  Богуш.

Матеріал у довіднику згруповано в чотирьох розділах, який представляє інформацію про публічні бібліотеки, бачення їх ролі в житті громади. Зокрема, наведені  варіанти організації мережі публічних бібліотек, практичні поради та приклади організації планування та звітності, обліку бібліотечних фондів та надання бібліотечних послуг. Окрім того, у додатках подано зразки положень про публічну бібліотеку ОТГ, її структурний підрозділ, зразок колективного договору для бібліотек та інша корисна інформація. Видання вийшло друком загальним накладом 1020 примірників та поступово буде надіслано до кожної створеної  ОТГ. Утім вже всі охочі можуть ознайомитися з текстом довідника на сайті Національної бібліотеки України імені Ярослава Мудрого в Електронній бібліотеці “Культура України” (http://elib.nplu.org/)».

П’ятиденна програма VIІ Всеукраїнської школи методиста включала в себе розгляд  нагальних питань, викликаних сучасним станом розвитку бібліотечної справи та потребами суспільства. Зокрема, це  практичні питання організації бібліотечного обслуговування відповідно до Державних соціальних нормативів забезпечення населення публічними бібліотеками в Україні, оцінка діяльності публічної бібліотек, підвищення ефективності діючих моделей публічних бібліотек в умовах реформи децентралізації, кадровий менеджмент публічних бібліотек, інноваційні програми і  формати заходів в бібліотеках, адвокаційна діяльність бібліотек тощо.

Вже першого дня роботи Школи  після виступу Ольги Данчевої, голови ГО «Товариство незалежних експертів», експерта DESPRO Швейцарсько-український проект «Підтримка децентралізації в Україні», присвяченого тенденціям соціальних змін та суспільної думки в  сприйнятті реформи децентралізації, у тому числі визначенні соціальної ролі публічних бібліотек і проблем, з якими вони стикаються, відбулося активне обговорення порушених питань. У форматі «Відкритий мікрофон» учасники Школи обговорили реальний стан розвитку бібліотечної справи в регіонах: організацію роботи бібліотек в ОТГ, проблематику формування фондів та фінансування, питання кадрової політики та інші важливі питання.

Окремий день роботи Школи був присвячений питанням методичної роботи публічних бібліотек. Він розпочався презентацією головного бібліотекаря науково-методичного відділу НБУ імені Ярослава Мудрого Світлани Кравченко, яка ґрунтується на аналізі методичної роботи у бібліотеках різних рівнів усіх регіонів України. Зокрема, була окреслена здійснена експертно-діагностична оцінка методичної роботи, проведення підвищення кваліфікації кадрів та консультаційної роботи. У тому числі визначена проблематика, фактори ризику та напрямки вибудовування стратегії виходу з них. Зокрема, було відзначено зростання ролі обласної методичної служби, що може вплинути на розвиток діяльності публічних бібліотек ОТГ.

Учасники Школи представили реальний стан та проблеми бібліотек у регіонах в умовах здійснення адміністративно-територіальної реформи, а також поділились і позитивними прикладами, які мають стати в пригоді тим громадам, які щойно почали реорганізаційний процес або планують його розпочати.

Відбулося обговорення практичних результатів застосування партисипативних практик з метою створення EXCLUSIVE бібліотек; залучення та активну співпрацю органів місцевої влади, представників бізнесу, громадських об’єднань та волонтерів для досягнення дієвих результатів щодо функціонування публічних бібліотек та надання ними ексклюзивних послуг.

Заступником генерального директора з наукової роботи НБУ імені Ярослава Мудрого Наталією Розколупою були здійсненні роз’яснення та практичні поради щодо організації роботи публічних бібліотек та надання найрізноманітніших бібліотечних послуг відповідно до потреб місцевих громад, з урахуванням сучасних нормативно-правових актів, що регламентують бібліотечну справу.  Зокрема, надана консультація щодо установчих документів бібліотек на підставі яких утворюється і діє бібліотека, а також визначаються індивідуальні особливості її правового статусу, порядок формування майна та управління бібліотекою, умови її реорганізації, відомості про відокремлені структурні підрозділи, тощо у процесі реформування місцевого самоврядування.

Завідувачка науково-методичного відділу НБУ імені Ярослава Мудрого Тетяна Богуш під час свого виступу акцентувала увагу на кадровому менеджменті у діяльності публічних бібліотек в умовах здійснення адміністративно-територіальної реформи. Зокрема, навела приклади фактичного кадрового стану бібліотек та їх потенціал. Окреслила зовнішні та внутрішні виклики з якими стикаються бібліотеки.

Учасники Школи ділилися цікавими напрямами інноваційної роботи в публічних бібліотеках. Була акцентована увага на  визначені пріоритетності в роботі бібліотеки: орієнтир на постійне сучасне навчання бібліотекарів, професійне зростання, активна робота з грантовими програмами, налагодження комунікацій з представниками місцевої влади, бізнесу та волонтерами, генерація власних креативних ідей,  дієва  співпраця між бібліотеками, різноманітні форми співпраці зі студентами та іншими публічними бібліотеками – науково-практичні семінари, воркшопи, екскурсії по бібліотеках міста, корпоративне скайп-спілкування тощо  (як приклад, проект бібліотек Львівської та Луганської областей – Бібліосhange «Бібліотека надихає», Школа бібліотечного журналіста, дистанційний курс «Бібліотека в цифровому середовищі, кросплатформенні сервіси та кросмедійний контент (м. Харків).

Окрему увагу було приділено напрацюванню практичних навиків налагодження співпраці із стейкхолдерами – визначення шляхів комунікації та налагодження зв’язків з представниками влади, партнерами, спонсорами та професійним середовищем. Учасники Школи розділились на чотири фокус-групи, кожна з яких підготувала стратегічний план налагодження каналів комунікації із стейкхолдерами – ЗМІ, представниками влади, колективом бібліотеки та місцевими підприємцями. Кожна із груп виклали свої стратегії та обмінялися цікавими і креативними ідеями.

                                          

Також фахівці начально-методичного відділу НБУ імені Ярослава Мудрого представили аналіз закордонних фахових видань, які містять корисну інформація практичного спрямування для використання, як спеціалізованих так і публічних бібліотек. Зокрема, це видання бібліотечного фахового спрямування, які знаходяться у відкритому доступі, з таких країн, як Франція, Велика Британія, Німеччина, Польща, Швеція, Данія, Фінляндія, Австралія, Тайвань, Китай, США, Грузії тощо. А також познайомили учасників Школи з існуючими сучасними сервісами для створення презентацій, які є необхідним та потужним інструментом репрезентації діяльності публічних бібліотек, їх напрацювань, досвіду та знань.

Учасники Школи мали можливість поспілкуватися з Дмитром Дроздовським – критиком, літературознавцем, письменником, головним редактором журналу «Всесвіт» з питань української літератури і її сучасного осмислення в ХХІ столітті. Провели  зустріч з експертом з питань оцінки гендерного впливу Світланою Гаращенко та живу дискусію з архітектором Андрієм Бражником на прикладі ревіталізації бібліотечних просторів міста Києва. Доктор психології, професор Київського національного університету імені Тараса Шевченка Антоніна Льовочкіна провела інтерактивну лекцію «Як не вигоріти на роботі та працювати із задоволенням»,  а голова Молодіжної секції УБА Вікторія Польова розповіла про участь української делегації у 12 Форумі молодих бібліотекарів Польщі у м. Познань та знайомство з роботою іноземних колег-бібліотекарів.

Окрім того, учасники Школи відвідали Американський дім, де ознайомились із структуруванням  фахових просторів для спілкування, навчання й культурного обміну та поспілкувалися з Валентиною Пашковою, координатором американських центрів Посольств США в Україні, доктором історичних наук, членом Наглядової ради УБА.

Виступи учасників будуть опубліковані в збірнику матеріалів VIІ Всеукраїнської школи методистів.

КОМЕНТАРІ:

  1. Pingback: Сучасна бібліотека від А до Я : Львів-Київ-Харків-Дніпро – Публічна бібліотека об’єднаної територіальної громади

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.

Optionally add an image (JPEG only)