Сьогодні пропоную зупинитися на можливо незвичній, але, на мою думку, цікавій темі – пет-терапії.
Пет-терапія – це напрямок психології та психотерапії, який використовує взаємодію пацієнтів з тваринами (собаками, кішками, кіньми, кроликами, дельфінами, навіть черепахами, коротше кажучи, будь-якими тваринами, головне, щоб допомагало). Назва «pet» з англійської перекладається, як «улюблена тварина», «домашній улюбленець».
Існує багато різновидів пет-терапії. Найпопулярнішою є каністерапія (латинське слово «canis» означає «собака») – лікування дорослих і дітей за допомогою спеціально відібраних і навчених собак-терапевтів. Каністерапія активно діє в США, Польщі, Німеччини, Литві, Фінляндії, Норвегії та багатьох інших країнах. Так, в США працюють окремі анімалотерапевтичні клініки. У поляків, наприклад, існує державна програма підтримки каністерапії, яка діє з 2005 року, а спеціальність «каністерапевт» входить до класифікатора професій. У Чехії, Іспанії є освіта за дипломом «каністерапевт». В Ізраїлі є післядипломна освіта та видається диплом державного зразка за спеціальністю «каністерапевт».
Поле діяльності для участі собак-терапевтів надзвичайно широке. Каністерапевти працюють в школах, лікарнях, центрах реабілітації, будинках для людей похилого віку та інших соціальних установах.
Чим цікава каністерапія бібліотекам?
Багато дітей знають, як правильно читати, але з певних причин (наприклад, сором’язливість, нервозність, тощо) не можуть читати в групі або просто вголос. Їм потрібна спеціальна підтримка. У таких випадках на допомогу приходить каністерапія – діти долучаються до читання за участю спеціально навчених собак.
Саме в бібліотеках багатьох країн спеціально навчені собаки допомагають дітям полюбити читання, підвищити уважність, швидкість читання і рівень розпізнавання слів, позбавитись невпевненості та покращити власні здібності.
Не кожен собака може стати терапевтом в бібліотеці, тому його спеціально тренують «на слухача». Адже собака має уважно дивитись, очікувати на закінчення тексту і навіть перегортати сторінки своєю лапою, а також мати врівноважену психіку і міцну нервову систему.
Так, у 2016 році в Дубаї (ОАЕ) в рамках Року читання вісім шкіл підписалися на програму «Читання собакам» — Reading Dogs з метою підвищення впевненості дітей. У сеансах читання було задіяно максимум 12 дітей і 1 собака. Заняття тривало 20 хвилин, тому читати встигали всі. Для відвідування шкіл були ретельно відібрані навчені собаки всіх порід і розмірів. На заняттях тварин супроводжують їх власники, а також інші співробітники команди Reading Dogs. Після участі в програмі вільне володіння читанням у дітей збільшилося на 30%.
У публічній бібліотеці міста Міккелі (Фінляндія) чорний ретрівер Карло любить, коли йому читають діти. Чотирилапий не сварить за неправильну вимову, не ставить незручних запитань, виявляє максимальну увагу до дитини. Наразі у цій бібліотеці є чотири спеціально навчені собаки, яких господарі приводять у бібліотеку декілька разів на місяць. Попит на “собачі читання” перевищує пропозицію.
В публічній бібліотеці Кліфтон-Парк-Халфмона (Ірландія) діти із задоволенням читають казки 8-річному золотистому ретриверу на ім’я Енджі.
І таких прикладів з бібліотек США, Канади, Австралії, Європи, Азії можна навести безліч.
Які ж перспективи каністерапії в публічних бібліотеках Україні?
В Україні вона тільки починає своє становлення і втілюється на практиці переважно завдяки волонтерським ініціативам та міжнародним програмам. Наприклад, в Луцьку розвиток цього терапевтичного методу відбувається в рамках проекту «Каністерапія UA-BY». Ця ініціатива реалізується в Україні (Волинська, Рівненська, Київська, Житомирська, Чернігівська області) та Білорусі (Брестська і Гомельській області), завдяки фінансуванню європейської Програми транскордонного співробітництва «Білорусь-Україна».
З серпня 2018 року у Волинській обласній бібліотеці для дітей та юнацтва реалізується проект сімейного читання «Почитай мені».
Юні читачі можуть почитати улюблені книги чотирилапим друзям – лабрадорам Лампа і Альма та лайці Джесі.
«Під час ознайомчого заняття діти читали правила поведінки з собакою, де наша чотирилапа волонтерка лабрадор Лампа приймала активну участь у виборі правильної картинки для конкретного правила. Окрім того, учасники наших занять створили книгу «Dog`s rules» у вигляді коміксів, яка залишилася в бібліотеці», – зазначила асистент менеджера проекту, логопед Анна Павлось.
Заходи користуються популярністю серед місцевої громади. Це свідчить про їх актуальність та зацікавленість лучан каністерапією. Водночас, тільки завдяки підтримці міжнародних донорів та зусиллям громадських активістів масштабних зрушень не відбудуться. Розвиток каністерапії в нашій державі також залежить і від організаційної та фінансової підтримки владних органів.
З жовтня минулого року щонайменше двічі на місяць Житомирська ОУНБ ім. О. Ольжича перетворюється на безкоштовний розвитковий заклад для дітей, хворих на аутизм та ДЦП. Допомагають дітям з особливими потребами пізнавати та спілкуватися зі світом Нора та Кеш – два спеціально навчені «голден ретривери». «Собаки сприяють спілкуванню і забезпечують підтримку, проявляючи свою любов та відданість до дітей. Це, в першу чергу, знімає нервове напруження та страх», — розповідає пані Олеся, анімало-терапевт та голова БФ «Берегиня Полісся». «Собаки мотивують дітей до дії, допомагають їм розвивати мовлення, коли потрібно віддати команду, або рухову діяльність, якщо треба просто прогулятися поруч з пухнастим лікарем».
Детальніше тут
Не залишається осторонь світових трендів і Херсонська обласна універсальна наукова бібліотека ім. Олеся Гончара.
16-го лютого 2019 року в бібліотеці було проведено сеанс каністерапії для особливих дітей.
Працівники Центру обслуговування користувачів з особливими потребами запросили на зустріч Кіміко Такару – унікальну собаку японської породи акіта-іну та її господарку – Марину Рудакову. Кіміко пройшла спеціальну підготовку та має відповідні сертифікати, що дозволяють пухнастому лікарю «проводити» сеанси каністерапії. На перший каністерапевтичний сеанс були запрошені постійні користувачі Центру – дітей-аутистів та дітей з синдромом Дауна – представників ГО «Зачаровані діти».
Сеанс пройшов у позитивній атмосфері спілкування, обіймів та релаксації. Діти, навіть ті, які не дуже люблять собак, намагалися доторкнутися до незвичайного гостя та познайомитися з ним.
Як виявилось, Кімі – дуже вдячний слухач. Коли діти читали їй улюблені розповіді про тварин, було помітно, що Кіміко уважно слухає, розуміє, про що йде мова, і це їй дуже подобається.
Підсумовуючи вищезазначене, можна констатувати, що читання собакам може підвищити навички читання у дітей, а також допомогти емоційним та соціальним навичкам.
Навички читання:
- Читання собакам дає дітям додаткову практику з читання та набуттю усних навичок.
- Деякі діти вважають, що читання стає менш ускладненим при читанні собаці та більш заохочує читати вголос у школі.
- Читання собакам спонукає деяких дітей почати читати більше вдома, особливо для своїх домашніх улюбленців.
- Діти хочуть спробувати читати більш складні книги, коли вони проходять програму читання до собак.
- Діти відчувають себе більш впевнено, відповідаючи на запитання, пов’язані з читанням.
Емоційні переваги:
- Діти користуються програмою і думають, що це весело! Вони з нетерпінням чекають приходу в бібліотеку, оскільки їх чекає собака.
- Діти відчувають себе комфортно, тому що собаки не осуджують і не насміхаються.
- Процес пестощів може допомогти руховим навичками, а також бути заспокійливим фактором, що сприятиме зменшенню стресів, кров’яного тиску і тривозі.
- Деякі діти нервуються, коли читають вголос, і читання з собакою негайно заспокоює їх.
- Діти відчувають себе в безпеці, коли сидять з собакою-терапевтом.
- Читання собакам надає дітям підвищене почуття гордості.
- Дитина може відчувати себе лідером, повертаючи книгу до собаки, читаючи вголос, і роблячи вигляд, що він є вчителем.
- Діти відчувають почуття відповідальності, читаючи цілу книгу.
- Якщо дитина пережила недавню втрату члена сім’ї або тварини, читання собаці може допомогти їй заспокоїтися.
Соціальні зиски:
- Діти вчаться по черзі, чекаючи своєї черги почитати собаці.
- Діти можуть навчитися доброті і співчуттю.
- Поліпшити навички спілкування.