Чи стикалися ви, шановні колеги, з токсичними людьми? Хочеться сказати, що ні, але будьмо чесними – у житті, а тим паче на роботі, інколи зустрічаються ті, хто приносить у колектив негатив.
Токсичний співробітник – це людина, яка своєю поведінкою і словами постійно руйнує атмосферу. Вони можуть скаржитись, пліткувати, ображати, глузувати, знецінювати інших, створювати конфлікти й ще купу такого.
Наприклад, на сайті МОЗ України навіть виділили кілька “тривожних дзвіночків”, за якими можна впізнати таких людей:
Непостійні.
Люди з токсичною поведінкою не виконують своїх зобов’язань та обіцянок. Тому важко покладатися на них та планувати якісь спільні справи. Така непослідовність ускладнює стосунки.
Потребують багато уваги та маніпулюють.
Їм завжди може бути щось потрібно від інших, але самі вони не завжди відповідають такою ж увагою. Наприклад, це можуть бути часті телефонні дзвінки, повідомлення та зустрічі. Крім того, токсичні люди можуть брехати, викривлювати події, щоби отримати увагу або те, що їм потрібно.
Не можуть радіти за інших.
Їм притаманні заздрість, егоцентризм, втрата контролю над стосунками, які вони намагаються контролювати, або постійне порівняння з собою. Зверни увагу, якщо людина принижує вас, навіть жартома.
Нехтують кордонами.
Навіть якщо ви безліч разів повторювали, що ситуація чи вчинок є неприємним і неприйнятним для вас, вони це ігнорують. У таких людей зазвичай низький рівень емпатії.
Не беруть відповідальність.
Якщо їм сказати, що їх слова або дії образили вас, найімовірніше вони звинуватять вас у надмірній чутливості на свою адресу. Крім того, люди з токсичною поведінкою люблять драму і можуть навмисно влаштовувати сцени та скандали на рівному місці.
Детальніше тут
Чи можна ігнорувати токсичних людей на роботі?
Не варто. Дослідження показали, що токсичне середовище – одна з головних причин звільнень. Наприклад, у MIT Sloan дізналися, що люди йдуть через поганий колектив у 10 разів частіше, ніж через низьку зарплатню.
За даними дослідження вчених Гарвардської школи бізнесу: якщо у команді з’являється хоча б один токсик, продуктивність решти падає аж на 30–40%.
А ще, за даними досліджень представників американської психологічної асоціацї – Фолка Т., Вулума А. та Ереза А. негативна та груба поведінка передається від одного працівника до іншого. У HR-спільноті навіть жартують: якщо у вас завівся один «солоний огірок» і ви кинете його в банку зі свіжими — «скиснуть» усі.
Як же протидіяти різним проявам токсичності на роботі?
- Можна почати з книжок, наприклад:
– Шагіди Арабі «Як вижити серед токсичних людей?» ;
– Тесси Вест «Придурки на роботі» ,
– Джексона Мак-Кензі «Як звільнитися від токсичних стосунків» та ін.)
- Опрацювати поради, рекомендації від професійних психологів та психотерапевтів, (в інтернеті їх достатньо), продивитись та прослухати відповідні лекції (на YouTube), отримати онлайнову консультацію;
- Ще один варіант – пройти спеціальний Курс «Стратегії протидії токсичній поведінці для керівників та підлеглих» від DEVELOR (міжнародна консалтингова компанія, яка існує 30 років), який передбачає: 5 відеоуроків тривалістю 15-20 хвилин, домашні завдання, практичні поради, додаткові матеріали і отримання Сертифікат за завершення курсу :). Курс буде корисним, тим, хто:
постійно відчуваєте стрес або тривогу через робоче середовище, навіть коли не на роботі;
помічає, що продуктивність знижується через негативну атмосферу;
вислуховує на командних зустрічах «дружні» висловлювання, що межують з образами.
Курс платний. Зі знижкою – 470 грн . Реєстрація і деталі тут.
Наостанок. Ігнорувати токсичних колег – не варіант. Але спершу варто розібратися, чи справді це токсична людина, чи, можливо, у неї просто складний період у житті. Іноді негативна поведінка пов’язана не з колегами, а з тим, що відбувається в житті цієї людини. У такому випадку краще поставитися до неї з розумінням, проявити емпатію й не намагатися переробити. Приймайте людей такими, які вони є.
Фото заставки – Ілюстрація Уляни Патоки