Післямова: VI Всеукраїнська школа методиста

27–30 листопада цього року в Національній бібліотеці України імені Ярослава Мудрого відбулася VI Всеукраїнська школа методиста «Методична служба: індикатор та імпульс інноваційної культури в умовах децентралізації».
Чотири дні інтенсивної роботи об’єднали понад 60 представників національних, державних, обласних, районних і міських бібліотек, регіональних органів влади та місцевого самоврядування. До учасників звернулися заступник Міністра культури України Ю. Рибачук, начальник управління з питань мовної політики та літератури Міністерства культури України Л. Нікіфоренко та генеральний директор Національної бібліотеки України імені Ярослава Мудрого Т. Вилегжаніна.
Перший день VI Всеукраїнської школи методиста (далі – Школи) було присвячено темі «Методична робота поза просторовими і кількісними показниками». Учасники Школи долучилися до обговорення тенденційних змін і проблем, з якими стикаються публічні бібліотеки. Серед найгостріших проблем були названі, зокрема: реформування мережі публічних бібліотек та скорочення їх кількості; недотримання рекомендованих нормативів поповнення бібліотечних фондів новими виданнями; недосконале бібліотечне законодавство; створення єдиного інформаційного простору і корпоративної діяльності; кібербезпеки тощо. Йшлося і про якісне керування змінами в бібліотеках, що може бути забезпечено відповідною підготовкою і перепідготовкою бібліотечних кадрів.
У форматі Печа-куча учасники Школи презентували результати методичної роботи за останні два роки. Завідувачі методичних відділів обласних універсальних наукових бібліотек акцентували увагу на традиційних  та інноваційних формах роботи, які є не лише цікавими, а й дають відчутні результати, зокрема в таких напрямах роботи, як: експертно-діагностична оцінка діяльності ЦБС, підвищення кваліфікації бібліотекарів, бібліотечний менеджмент, проектна діяльність, створення електронних бібліотек, промоція читання, національно-патріотичне виховання юних користувачів, співпраця з органами місцевої влади та ін.

Другий день Школи був присвячений темі «Бібліотека і децентралізація: конструктивні ініціативи і пошуки консенсусу». Учасники Школи дискутували про можливий вплив реформ децентралізації на структуру мережі публічних бібліотек та їх імідж; розповідали про грані співпраці об’єднаних територіальних громад (ОТГ) і публічних бібліотек; висловлювали своє бачення сучасних моделей бібліотек ОТГ і оцінювали переваги й недоліки різних моделей; визначали межі методичного впливу на бібліотеки своїх областей, у т. ч. бібліотеки ОТГ. Розмірковуючи над загрозами, що повстали перед бібліотеками ОТГ, учасники Школи зійшлися на думці, що нинішня кризова ситуація, з одного боку, може призвести до закриття багатьох бібліотек, а з іншого – підштовхнути бібліотекарів до позиціювання себе як активного члена громади, переосмислення своєї професійної діяльності, переорієнтації на сучасні форми взаємодії з громадою, пошуку і впровадженню бібліотечних інновацій, постійного оволодівання новими навичками тощо.
Значну увагу присутніх викликали також питання електронної звітності публічних бібліотек ОТГ в системі ЕСМаР, нових векторів реалізації бібліотеками соціальної функції, зокрема обслуговування соціально незахищених категорій користувачів, а також створення інформаційно-туристичних центрів на базі публічних бібліотек.
Лейтмотивом третього дня Школи були «Професійні компетенції бібліотекаря». Учасники Школи відзначили, що сучасний бібліотекар повинен бути відкритим до змін і спрямованим на результат, володіти актуальними методиками пошуку інформації, прагнути до постійного оновлення професійних знань і вмінь та ін. Не менш важливими є комунікаційні навички, а також вміння знаходити додаткові джерела фінансування бібліотечної діяльності. У цьому аспекті цікаво було дізнатися про різні моделі фінансування зарубіжних і вітчизняних бібліотек загалом та про такі нові джерела позабюджетного фінансування як участь у громадських проектах, організація крафт платформ у бібліотеках та ін.
Неабиякий інтерес учасників Школи викликав аналіз проектної діяльності обласних універсальних наукових бібліотек та інформація про онлайн ресурси для підвищення кваліфікації бібліотечних ресурсів. На завершення третього дня роботи Школи учасникам була запропонована консультація щодо проведення дослідження «Кадри публічних бібліотек: стан та перспективи розвитку», ініційованого Міністерством культури України та Національною бібліотекою України імені Ярослава Мудрого.
Темою четвертого дня Школи було обрано «Методична служба: ідея – трансфер – реалізація». Організатори Школи – науково-методичний відділ НБУ імені Ярослава Мудрого – мали на меті показати учасникам як саме методичні служби можуть допомогти бібліотекарям своєї мережі стати цікавими і корисними для громади. Для цього запропонували присутнім поміркувати над питанням соціокультурного сегменту життєвого простору людини в умовах ОТГ.  І не просто поміркувати, а обмінятися думками у форматі бібліотечного кафе. Кожна з команд отримала паспорт громади і повинна була, проаналізувавши територіальні, майнові, інтелектуальні, фінансові, етнічні та інші особливості, запропонувати своє бачення подальшого розвитку громади. І, що найголовніше, участі публічної бібліотеки в цьому процесі. Команди впоралися із завданням і запропонували  багато несподіваних, цікавих і справді креативних ідей. А експерти, що оцінювали якість виконання завдань, надали свої рекомендації щодо втілення таких ідей у практичній діяльності (написанні заявок на отримання грантів, співпраці з органами влади, мотивування громади до змін).
Загалом VI Всеукраїнська школа методиста пройшла в дружній і творчій атмосфері й вкотре підтвердила свій статус шанованого професійного майданчика, де можна поділитися досвідом, обговорити нагальні проблеми, окреслити шляхи розвитку, збагатитися новими ідеями, порадіти за досягнення колег і просто зустріти старих і нових друзів.
Виступи учасників будуть опубліковані в збірнику матеріалів VI Всеукраїнської школи методистів.

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.

Optionally add an image (JPEG only)